Artikkelen er produsert av Cloud Media i samarbeid med Svea Finans.

1. Du utsetter fakturahåndteringen

Du har startet opp en liten bedrift, dere ønsker naturlig nok å vokse, og dermed er nøkkelpersonene der de helst bør være – ute i felten og henter inn nye kunder. Ordrer signeres og butikken går bra, men papirarbeidet er et ork, og er noe du utsetter så lenge som mulig.

Kjenner du deg igjen? Da bør du være på vakt og snarest mulig sørge for bedre faktureringsrutiner. Trøsten kan være at du ikke er alene om å ha det sånn, og heldigvis er det hjelp å få.

– Bedrifter i vekst kan havne bakpå med fakturastrømmen. Utsetter du å fakturere blir du hengende etter. Bud nummer en er å fakturere med en gang jobben er gjort, sier finanskonsulent i Svea Finans, Camilla Sagmo Voje.

2. Du må si nei til kunder

Kanskje har du også vært i den situasjonen at du har måttet si nei til kunder mens du venter på at den forrige skal betale?

Da kan fakturabelåning eller salg av faktura være løsningen. Med sikkerhet i fakturafordringer kan Svea Finans gi deg handlingsrom til å gripe muligheten i nye prosjekter.

Slik kan du bruke pengene dine til investering og ny virksomhet i stedet for å være bank for kundene dine. Du gjør det du er god på – og er smart nok til å sette bort håndtering av fakturastrømmen til andre som har det som sitt spesialfelt.

Les også: Slik sparer Pelle tid og penger med ny teknologi

3. Du har ikke penger til å bestille nye varer

Du har akkurat sendt avgårde en stor ordre, men det tar en stund før kunden betaler. Samtidig strømmer bestillingene på og du har behov for å bestille nye varer før betalingen har kommet inn. Hva gjør du?

Det finnes tjenester der ute som hjelper deg å få inn pengene du har behov for, slik at du kan handle det du trenger når du trenger det. Det kalles topplinjefinansiering og gir deg økonomisk handlingsrom til å gripe mulighetene når de er der.

Les også: – Man blir jo sjokkert når man ser tallene

4. Kundene dine betaler ikke

Trege betalere er ikke bare en kilde til frustrasjon, det er også svært dårlig butikk.

– Med oss som avsender har vi erfaring med at fakturaen får høyere prioritet hos de som skal betale. Vi jobber med å få løst saken før den går til inkasso, du sparer tid, penger og sluttkunden sitter igjen med en god opplevelse. Målet er at du skal få pengene du har til gode, og samtidig beholde et godt forhold til kundene dine, sier finanskonsulent Camilla Sagmo Voje.

Les også: Tone Lises lidenskap ble hennes levebrød

Derfor skal du be om hjelp

Uansett årsak, hvorfor skal du som bedriftsleder be om hjelp til fakturahåndtering? 

Tjenester som fakturakjøp har mange fordeler, blant annet bokføringsmessig, ved at du reduserer posten for utestående fordringer. Du reduserer også risikoen for tap på krav og unngår store svingninger mellom høysesong og lavsesong. Et selskap som Svea Finans har hele verdikjeden, både finansiering, administrativ oppfølging av fordringer, purreservice og inkassotjenester

Les også: Lokal rekruttering gir milliongevinst

Ønsker du å ta grep om faktureringsrutinene dine? Få mer informasjon om faktura- og reskontroadministrasjon her.