Diesel-razzia hos Mercedes

Tyske myndigheter har gått til aksjon mot en rekke kontorer til Mercedes og Daimler-konsernet over mistanker om utslippsjuks med dieselmotorene.


<p><b>UNDER ETTERFORSKNING:</b> Tyske myndigheter har satt i gang en razzia i kontorene til det tyske bilkonsernet Daimler AG i Stuttgart.</p>

UNDER ETTERFORSKNING: Tyske myndigheter har satt i gang en razzia i kontorene til det tyske bilkonsernet Daimler AG i Stuttgart.

Tysk påtalemyndighet har tirsdag gått til aksjon mot flere av kontorene til Mercedes-Benz og eierselskapet Daimler AG, inkludert hovedkontoret i Stuttgart.

Det bekrefter selskapet i en uttalelse.

– Undersøkelsene starter som følge av mistanke om bedrageri og lovstridig markedsføring tilknyttet mulig manipulering av utslippssystemene i personbiler med dieselmotor, skriver Daimler AG, og legger til at konsernet samarbeider fullt ut med myndighetene.

230 politimenn

Nyheten kommer ironisk nok dagen etter at forbundskansler Angela Merkel satte første spade i jorden i byggingen av Daimlers gigantiske batterifabrikk for elbiler i Kamenz, sør for Berlin. Daimler har investert en halv milliard euro i fabrikken som skal bygge litiumionbatterier.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters skal ingen av styremedlemmene i konsernet personlig være under etterforskning foreløpig.

Tysk politi har gjennomgått 11 av Daimlers kontorer. Totalt 23 personer fra påtalemyndigheten og 230 politimenn var med i aksjonene i Baden-Württemberg, Berlin, Sachsen og Niedersachsen, ifølge BBC News.

Daimler-aksjen falt fra 68,5 til 67,1 euro etter at nyheten om razziaen ble kjent. Aksjen er så langt ned én prosent samlet sett tirsdag.

Startet intern gransking

Mistankene mot Mercedes og Daimler kommer i kjølvannet av den store dieselskandalen i Volkswagen som ble avslørt av amerikanske myndigheter i 2015.

Siden den gang har myndigheter verden rundt startet undersøkelser av en rekke bilprodusenter med mistanke om juks tilknyttet utslippene til dieselmotorer.

Volkswagen la bevisst inn en programvare som oppdaget når bilene ble satt på en testbenk eller i laboratorium, for deretter å endre motorens oppførsel. På den måten viste testene at bilene holdt seg innenfor utslippsgrensene, mens de ute på veien ikke tilfredsstilte kravene.

Amerikanske myndigheter har siden gått etter flere produsenter. Så sent som 18. mai ble det kjent at amerikanske myndigheter vurderer å saksøke Fiat-Chrysler-konsernet for påstått dieseljuks.

Ifølge Financial Times annonserte Daimler i 2016 at de ville iverksette en intern gransking av mulige uregelmessigheter i utslipp, etter en forespørsel fra justisdepartementet i USA.

Advarte aksjonærene

Da Daimler la frem resultatene for første kvartal 26. april skrev Daimler at de hadde mottatt forespørsler fra myndighetene om dokumentasjon og at de var under etterforskning tilknyttet dieselutslippsaken.

– Flere statlige og føderale myndigheter, også i Europa og USA, har undersøkt og etterforsker testresultater, utslippskontrollsystemer brukt i Mercedes-kjøretøy og Daimler's forhold til relevante myndigheter, skrev bilprodusenten i rapporten.

Både det amerikanske justisdepartementet, det amerikanske miljødirektoratet (EPA), det amerikanske børs- og finanstilsynet (SEC) og miljømyndighetene i California (CARB) skal ha engasjert seg i saken, ifølge dokumentene fra Daimler.

– Påtalemyndigheten i Stuttgart har samtidig igangsatt en kriminaletterforskning mot Daimler-ansatte over mistanker om bedrageri og lovstridig markedsføring, skrev selskapet.

Daimler påpekte også på at amerikanske myndigheter har trukket tilbake godkjenninger og/eller krevd nye tester av dieselmodeller som tidligere er godkjent for salg, og at Daimlers egne dieselbiler kan bli rammet. De la også til at selskapets evne til å forsvare seg i retten kan rammes av negative funn fra etterforskningene.

– Det kan derfor ikke utelukkes at risikoene diskutert her kan påvirke vår lønnsomhet, kontantstrøm og finansielle stilling i betydelig grad, konkluderte selskapet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå