Store elbil-sprik: – Noen kommer til å ta feil

De siste årene har både oljeselskaper, bilprodusenter og analytikere oppjustert sine elbil-anslag kraftig. Men anslagene spriker, og noen må ta feil, sier analytiker.


<p><b>ØKTE ANSLAG:</b> Mange aktører i energimarkedet og bilbransjen har økt sine anslag for elbilens vekst. Volkswagen har planer om å selge flere millioner elbiler i året fra 2025. Her er Volkswagens styreleder Dr. Herbert Diess på Auto Shanghai-messen, hvor han snakker om selskapets elbil I.D. Cross.</p>

ØKTE ANSLAG: Mange aktører i energimarkedet og bilbransjen har økt sine anslag for elbilens vekst. Volkswagen har planer om å selge flere millioner elbiler i året fra 2025. Her er Volkswagens styreleder Dr. Herbert Diess på Auto Shanghai-messen, hvor han snakker om selskapets elbil I.D. Cross.

Du ser dem stadig i overskriftene: de luftige spådommene om elbilens vekst.

For noen år siden ble elbiler sett på som et nisjeprodukt for entusiaster, siden modeller som Think! og Buddy bør på kort rekkevidde og relativt sparsommelig komfort.

Nå har den teknologiske utviklingen økt kjørelengden og komforten, og prisene begynner å bli mer konkurransedyktige med fossilbiler, samtidig som det skal komme en rekke nye og større modeller.

Det kan også dempe den globale etterspørselen etter olje.

Fortsatt mener enkelte oljeselskaper, bilprodusenter og analytikere at det vil ta mange år før elbilen gjør noe ordentlig innhugg i markedet – men stemningsskiftet har vært merkbart de siste årene.

Utviklingen kan minne om det som har skjedd innen fornybar energi, hvor kostnadene faller og utbyggingene har overgått forventningene til ekspertmiljøer som Det internasjonale energibyrået, IEA.

I det siste er elbilens vekst oppjustert både av oljeselskaper som Exxon og BP og analytikere som IEA og Bloomberg New Energy Finance. Samtidig legger bilprodusentene frem stadig mer ambisiøse elbilplaner.

Les mer: Hver tredje vil kjøpe elbil: Frykter at fordelene fjernes

Trenger mindre olje

Dette er endringene i elbil-anslagene fra noen aktører, ifølge en oversikt fra Bloomberg New Energy Finance:

  • IEA har økt sitt 2030-anslag fra 23 millioner til 58 millioner elbiler
  • Bloomberg NEF har økt sitt 2040-anslag fra 405 millioner til 530 millioner elbiler
  • Exxon har økt sitt 2040-estimat fra 65 millioner til 100 millioner elbiler
  • OPEC har økt sitt 2040-anslag fra 46 millioner til 266 millioner elbiler
  • BP har økt sitt 2035-anslag til 100 millioner elbiler, opp 40 prosent fra ett år siden

Forventningene til elbilsalget er viktige for oljebransjen og Norges inntekter: Bloomberg NEF anslår at verden vil trenge åtte millioner fat per dag mindre olje hvis de får rett i sitt elbil-anslag. Det vil i så fall trekke oljeprisene nedover.

Finansgiganten Goldman Sachs la nylig frem et ekstremt scenario der oljetoppen nås i 2024, blant annet på grunn av vekst i salget av elbiler. De fleste oljeselskapene venter først en topp etter 2040, mens Statoil ser en topp rundt 2030 (se faktaboks).

– Det oljeselskapene og bilprodusentene sier er motstridende, sa BNEF-analytiker Colin McKerracher nylig.

– Dette er et 1.000-milliarderdollars-spørsmål, og noen kommer til å ta feil, sier han.

Les mer: Goldman Sachs: Oljen kan nå toppen i 2024

 <p><b>HØYERE ANSLAG:</b> Slik har OPEC, BP, IEA, Exxon og Bloomberg New Energy Finance endret sine anslag for elbilveksten de neste tiårene endret seg fra 2016 og 2017.</p>

HØYERE ANSLAG: Slik har OPEC, BP, IEA, Exxon og Bloomberg New Energy Finance endret sine anslag for elbilveksten de neste tiårene endret seg fra 2016 og 2017.

I det korte bildet kan derimot elbilen bidra til å trekke oljeprisen høyere, ifølge DNB Markets-analytiker Torbjørn Kjus. Elbilveksten kan nemlig gjøre oljeselskaper motvillige til å investere i ny produksjon, noe som trekker prisene ned, mener han.

Les mer: Tror elbiler kan øke oljeprisen

– Tar inn realitetene

Norsk elbilforening ønsker de oppjusterte anslagene velkommen.

– Jeg holdt på å si «velkommen etter», sier leder Christina Bu i Norsk elbilforening til E24.

– Vi har sett ganske hyppige endringer i disse analysene. Det gjelder de større analysebyråene som Bloomberg, og oljeselskapene er selvsagt kjempekonservative. Det har IEA også vært, men de begynner nå å ta inn over seg realitetene, sier hun.

Bu har likevel forståelse for at det er vanskelig å regne på fremtidens bilsalg, siden ny teknologi har kastet om på mye. Det gjelder både overgangen til elbiler og utviklingen av delingsøkonomi og selvkjørende biler, «datamaskiner på hjul», og økt konkurranse fra IT-selskaper.

– Dette er voldsomme endringer som det ikke er lett å beregne, for man kan ikke basere seg på det som har vært, sier hun.

– De raske endringene i bilbransjen gjør at det å spå om fremtiden er nesten klin umulig, legger hun til.

Bilprodusenter trapper opp

Bilprodusentene har planer om å selge til sammen 6 millioner elbiler i året fra 2025, og 8 millioner i året fra 2030, ifølge BNEF. Hvis anslaget treffer, kan det altså bli solgt rundt 120 millioner elbiler mellom 2025 og 2040.

Saken fortsetter under annonsen.

Dagens planer fra produsentene vil kunne få 40 til 70 millioner elbiler på veiene innen 2025, ifølge IEAs elbilrapport for 2017:

  • Kinesiske bilprodusenter har planer om å selge 4,5 millioner elbiler årlig fra 2020
  • Renault-Nissan har planer om å selge 1,5 millioner elbiler i året innen 2020
  • Tesla planlegger å selge 1 million elbiler i året innen 2020
  • Volkswagen mener det kan selge to til tre millioner elbiler årlig fra 2025
  • Volvo vil selge 1 million elbiler i året fra 2025
  • BMW vil at opptil 25 prosent av det totale salget skal være elbiler i 2025
  • To tredjedeler av Hondas salg skal være ladbare biler (hybrid og el) innen 2030

– Bilprodusentene er mer ambisiøse enn oljeprodusentene. Hvem tar feil?

– Det er åpenbart oljeprodusentene. De må sjonglere her, for de skal snakke til sine investorer og har flere hensyn å ta. Selvfølgelig er de konservative, sier Christina Bu.

Forsvinnende liten elbilandel

Så langt har skeptikerne fakta på sin side: bare to millioner elbiler kjører rundt på veiene, mens det finnes rundt en milliard fossilbiler.

Men land som Norge viser vei, med 40 prosent ladbare biler og 60 prosent fossilbiler av fjorårets nybilsalg, og en enda større andel ladbare biler så langt i år.

– Det Norge har vist er at forbrukerne vil ha elbiler når de er konkurransedyktige. Spørsmålet er bare når det skjer, for da får vi et paradigmeskifte, og da går det fort, sier Bu.

Bloomberg New Energy Finance tror elbilen kan konkurrere mot fossilbilen uten subsidier alt i 2025.

Les mer: Tror elbiler kan konkurrere i 2025

Statoil tror på elbilvekst

Også norske Statoil har oppjustert sine anslag for elbilens vekst i sin årlige energirapport «Energy Perspectives».

I det mest klimaoptimistiske scenarioet i 2017-utgaven av rapporten har Statoil anslått at andelen elbiler kan øke til 90 prosent av nybilsalget og av den totale bilflåten i 2050.

I dette scenarioet venter selskapet et oljebehov i transportsektoren på 52 millioner fat per dag i 2030.

I mindre klimaoptimistiske scenarioer er oljeetterspørselen i sektoren på mellom 61 og 65 millioner fat per dag i 2030.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå