Kunne vært best

Dette ville vært den aller beste bilen i sitt segment, hadde det ikke vært for et par irritasjonsmomenter.

<b>OM UTSEENDE BETYR ALT</b>: Rent estetisk er det ingen andre biler i kompaktklassen som kan måle seg med Alfa Romeo Giulietta.
OM UTSEENDE BETYR ALT: Rent estetisk er det ingen andre biler i kompaktklassen som kan måle seg med Alfa Romeo Giulietta.

Alfa Romeos Giulietta har vært på det norske markedet i et års tid. Med et godt spredd motorutvalg, fra 105 til 235 hestekrefter. Det er klassens peneste bil og alt ligger til rette for at den skal kunne selge i store kvanta.

Det gjør den ikke. I løpet av elleve måneder i 2011 var det nybilregistrert 374 Giulietta, det gjør den til landets 84de mest solgte modell. Det kan tilføyes at landets desidert mest populære bil, som hører hjemme i samme segment som Giulietta, Volkswagen Golf, i samme tidsrom har solgt i 6.763 biler.

Noe nytt

Bilen her har noe som kanskje kan hjelpe den litt, nemlig automatgir, noe som ikke har vært tilgjengelig tidligere.

Den er av dobbeltkløtsjtypen, dog kun i kombinasjon med 170 hestekrefter bensin eller diesel. Noe som er veldig fine motorer, men ikke de som vil stå for det store volumet.

Et triks med den nye girkassen er at den gjør bilen billigere fra 2012, med avgiftsomleggingen. Den skaver 5000 av totalsummen, i tillegg senkes den ytterligere 10.000 på grunn av motoren i bensinutgaven.

Strålende kjøreegenskaper

Girkassen er rask når man er i siget, men ikke så smidig i lavere hastigheter. På bilen vi hadde var det ikke hendler på rattet, hvilket er å foretrekke om man vil kjøre bilen i sekvensiell modus. Da må man bruke girspaken, ikke like sportsvennlig.

Mer bilstoff på E24BIL

De 170 hestekreftene lager en sprek bil, null til hundre tar 7,7 sekunder, en tidel mindre enn samme motor med manuell girkasse. Samtidig er kjøreegenskapene veldig gode, klasseledende. Styrefølelsen er så eksakt og riktig veid at det kan trenges tilvenning om man kommer fra en bil med ullen styring.

I en Giulietta er responsen så umiddelbar og direkte at det er en sportsbil verdig. I tillegg har den, som standardutstyr, muligheten til å sette bilen i forskjellig konfigurasjoner. Dette påvirer gass- og bremserespons, styring, stabilitetskontroll og girkassen.

Ikke alt er bra

Det gjør bilen til en veldig morsom opplevelse, girkassen føles dog ikke veldig nødvendig. Alfa Romeo har i utgangspunktet svært gode og presise manuelle girkasser. Dette blir en smakssak. Prispåslaget for automat er 10.000, så det utgjør ingen særlig forskjell på totalsummen.

Flere biltester

Innvendig er det personlighet, med runde klokker og et bra nivå på materialene. Den føles langt mer sportslig anlagt, enn for eksempel det konservative interiøret i en Golf. Men alt er ikke solskinnsboller.

<p><b>FOR ESTETIKEREN</b>: Det er liten tvil om at enhver carport blir finere med denne bilen enn med en av konkurrentene.</p>

FOR ESTETIKEREN: Det er liten tvil om at enhver carport blir finere med denne bilen enn med en av konkurrentene.

Sittestillingen er et gufs fra gamle Alfa Romeo-modeller. Rattet står for høyt og langt unna føreren. Man ender opp med i slags apestilling med strake armer. Det er heller merkelig. I for eksempel 159-modellen er det ikke noe problem å få rattet akkurat der det skal være.

Ikke tillitsvekkende

Et annet amatørmessig opplegg er at skinntrekket rundt girspaken er så svulstig at det siger over symbolene som viser girkassens forskjellige innstillinger.

Man kan bare lure på om de gjør dette med vilje. Her har de en så å si perfekt kompaktbil, så gjør de helt elementære feil, feil som det ville være så lett å gjøre noe med.

Det er greit at en Alfa Romeo skal skille seg litt ut fra allmuen, men det er da virkelig ingen god løsning å gjøre dette med ting som bare er irriterende.

<p><b>GAMMEL KJENNING</b>: Denne dørhåndtakløsningen kom med 156-modellen i 1997. Ser stilig ut, på denne bilen hang den seg opp, slik at døren ikke ville smekke igjen.</p>

GAMMEL KJENNING: Denne dørhåndtakløsningen kom med 156-modellen i 1997. Ser stilig ut, på denne bilen hang den seg opp, slik at døren ikke ville smekke igjen.

Ved ett tilfelle hang og dørhåndtaket på den ene bakdøren seg opp. Det var litt frost i lufta og da ville plutselig ikke bakdøren lukke seg igjen. Det lot seg fikse på stedet, men er ikke tillitsvekkende.

Bare nesten

Skal man ta markedsandeler fra biler som Ford Focus og Volkswagen Golf så er det rett og slett ikke rom for glipper som dette.

Er man i stand til å se gjennom fingrene med slike ting, så finnes det ingen grunn til å velge en tysk storselger i stedet for en Alfa Romeo Giulietta, men vi vet virkeligheten ikke fungerer på den måten.

Giulietta er drømmedama med en forhistorie og en oppførsel som gjør at de aller fleste velger å se et annet sted.

På forsiden nå