STOR, MEN IKKE STØRST: Rolls Royce Ghost er ikke den største bilen fra fabrikken. Det er Phantom, men det er uansett en grandios bil.
STOR, MEN IKKE STØRST: Rolls Royce Ghost er ikke den største bilen fra fabrikken. Det er Phantom, men det er uansett en grandios bil.

E24 tester Rolls Royce Ghost

Rolls Royce sin minste bil er fem og en halv meter lang med en V12 under panseret. Se video nederst i saken.

Rolls Royce Ghost har blitt kalt «baby-Rolls Royce», da det er den minste i familien. Det er og den første modellen som har et nært slektskap med moderfabrikken BMWs sine biler.

Det sier vel sitt om skaleringen til Rolls Royce når Ghost er basert på BMWs største bil, 7-serien, med motoren fra den aller største, nemlig 760.

Så den minste Rolls Roycen har en V12 motor på seks liter, som de har tatt ut 570 hestekrefter og 780 newtonmeter i dreiemoment av.

I tillegg kan det nevnes at den er nær fem og en halv meter lang og veier 2,5 tonn.

Ikke noen utpreget bil nummer to, med andre ord.

Ultra-mega premium

Med biler som BMW og for eksempel Mercedes-Benz ble begrepet «premium» introdusert for noen år siden. Denne merkelappen skal beskrive biler som har et høyere kvalitetsnivå, da særlig på interiøret, enn biler for «folk flest».

Rolls Royce Ghost

Pris: 4.200.000.-

Hestekrefter: 570

Sylindre: V12

Volum: 6592 ccm

Dreiemoment: 780 Nm ved 1500 o/min

Drivhjul: Bak

Toppfart: 250 km/t (sperret)

0-100: 4,9 sekunder

CO2-utslipp: 317 g/km

Forbruk: 0,96 l/mil (landevei), 2,05 l/mil (by), 1,36 l/mil (blandet)

Vekt: 2453 kilo

 

 

Hva skal man da si om interiøret i en Rolls Royce? Ultra-mega premium?

For den opplevde kvaliteten innendørs i en Ghost er så man blir flau når man setter seg inn med litt skitt på skoene. Her er det håndlagd finish med en tilpasning som er ekstraordinær. Det er elegant uten å bli vulgært.

Et kjennetegn er det tynne rattet. I det hele tatt er det lite med prangende detaljer. Det er kanskje like greit nå bilens ytre er så formidabelt. Det er noe massivt over bilens fremtoning, med de høye skuldrene og den voldsomme fronten.

Elevert

Det levner ingen tvil om at dette er et kjøretøy for dem som befinner seg på et elevert nivå.

Kjøreopplevelsen er faktisk litt som forventet når man har tatt innover seg både størrelse på motor og selve kjøretøyet.

Flere biltester

Med så mye krefter er det naturligvis en voldsomt kraftig maskin, null til hundre tar 4,9 sekunder, men den har en så kraftig følelse av luksus og komfort, med en nær lydløs kabin, at det aldri blir brutalt. Det gjør at man lett kan havne veldig langt nord for fartsgrensen. En slags konstant opplevelse av å være fartsblind.

For en Ghost spiser ujevnheter uten merkbare reaksjoner på veiholdningen, det virker som den kan forsette akselerasjonen langt inn i solnedgangen.

SLEKTSKAP: Rundt 20 prosent av delene i en Rolls Royce Ghost deles med BMWs 7-serie.
SLEKTSKAP: Rundt 20 prosent av delene i en Rolls Royce Ghost deles med BMWs 7-serie.

Uten stress

Går man for en litt frisk tur på svingete vei merkes tonnasjen. Rolls Royce har naturligvis valgt å la bilen være fokusert på komfort, sportslig blir den ikke. Nå må det tilføyes at bilen her står på piggdekk, hvilket aldri har gjort noe for det sportslige. Dette i kombinasjon med vekt gjør at den understyrer en smule, og med litt tungt gasspådrag kjennes det at hekken har lyst til å logre litt.

Samtidig så er det fascinerende hvordan den klarer skikkelige påkjenninger uten å bli stresset. Man får aldri en brå bevegelse i rattet, styringen er samtidig ganske lett, uten at det tar bort følelsen av dette er en bil som kan kjøres aktivt uten at det koster den noe svette.

Mer bilstoff på E24BIL

Ghost er en bil som oppfordrer føreren til å komme inn i en jevn rytme, i høy hastighet. Noe som harmonerer med at dette er en bil hvor det neppe er uvanlig at eieren sitter i baksetet. Hvor det er plass og komfort som i en stue.

UTEN FAKTER: Ghost er en stor bil og trenger ingen spesialeffekter.
UTEN FAKTER: Ghost er en stor bil og trenger ingen spesialeffekter.

Dette er en av to Rolls Royce Ghost som finnes i Norge. Autostrada sport har nylig hentet dem inn, en ble solgt så å si umiddelbart. Denne kunden har lagt i rundt fire millioner for å få en bil som ikke har særlig med åpenbare konkurrenter.

For noen få

Det vil eventuelt være en Bentley Continental Flying Spur, eventuelt den noe større Bentley Mulsanne.

Et staselig merke det og, men er det litt mer svung over Rolls Royce?

Autostrada sport kunne for øvrig fortelle at en Ghost vil bli 150.000 billigere fra nyttår med det nye avgiftssystemet.

Uten at det kommer til å gjøre den til en bil med særlig stor kundemasse, noe som heller ikke er meningen. Rolls Royce er og skal være noe ultra-eksklusivt for de få, noe som Ghost, til tross for at den altså er minst og delvis en BMW, ikke rokker ved. Det er et langt steg fra den svært luksuriøse 7-serien til BMW og opp til en Rolls Royce Ghost.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

Biltester

Annonse