<b>BOMVETERAN:</b> Sigmund Aasly er styreleder i Oppland bompengeselskap og en veteran i det norske bom-miljøet.
BOMVETERAN: Sigmund Aasly er styreleder i Oppland bompengeselskap og en veteran i det norske bom-miljøet.

Bomselskap brøt loven i ti år

Oppland bompengeselskap har brutt loven i ti år. Ikke en dag etter at første avtale gikk ut har selskapet sett vitsen med å sette driften ut på anbud.

Riksrevisjonen peker på Oppland bompengeselskap som verstingen blant de bomselskapene som har slurvet med lovens krav til å sette driften ut på anbud.

- Ett selskap har i over ni år hatt en kontrakt med driftsoperatør som ikke er konkurranseutsatt, påpeker Riksrevisjonen i sin rapport.

Nå er det gått ti år siden første avtale gikk ut, og bomselskapet skriver tilbake at de nå ikke er tjent med en anbudsrunde ettersom det bare er kort tid til bommen skal legges ned.

Styreleder Sigmund Aasly i Oppland bompengeselskap mener effekten av konkurranse i dette tilfellet er betydelig overdrevet.

- Snart avsluttet

- Vi har sett at dette bompengeprosjektet ville bli avsluttet om ikke så lenge. De innsparingene vi eventuelt ville ha fått ved å lyse dette ut på anbud, ville være helt marginale, sier Aasly til VG.

Han bekrefter at Oppland bompengeselskap har drevet i ti år uten å sette bomdriften ut på anbud.

Les også: Flere tusen bilister blir fakturert feil

I 2002 inngikk bomselskapet en treårskontrakt med Bro og tunnelselskapet i Bergen (BTB). Også da uten konkurranse.

- Bompengeinnkrevingen startet i 2002, men fra 2003 ble innkrevingen stoppet i byggeperioden på Rv 4. Da sa bro- og tunnelselskapet at det ikke ville belaste oss for driftsutgifter i denne perioden bommen ikke var i funksjon. Dette medførte at BTB fikk fortsette med innkreving etter denne bomfrie perioden og frem til 2006. Kontrakten ble så forlenget med ett år av gangen frem til 2009. Ettersom det da ikke var så lang tid igjen av bommens levetid ble det besluttet at BTB skulle fortsette til bommen skal ned - trolig høsten 2013, forklarer Aasly.

Han er styreleder i en rekke bomselskap. Det inngår i hans jobb som daglig leder av bomselskapet Vegfinans.

Lover anbud

Ifølge paragraf 5 i loven om offentlige anskaffelser er det et grunnleggende krav at en anskaffelse så langt det er mulig skal være basert på konkurranse.

Dette har tilsynelatende aldri gjort spesielt sterkt inntrykk på Oppland bompengeselskap, som i hovedsak eies av Oppland fylkeskommune.

Les også. Hareide: – Undergraver bilistenes tillit

Neste høst er det meningen at bomstasjonene skal tas ned. Vegvesenet har, ifølge Oppland Arbeiderblad, anslått et beløp på mellom fem og syv millioner kroner for å ta ned bommene. Dette arbeidet skal ut på anbud, forsikrer Sigmund Aasly.


Kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.
Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

Bil

Annonse