Buddy-boet solgt til hemmelig budgiver

Konkursboet etter Pure Mobility, bedre kjent som produsent av el-bilen Buddy, er etter alt å dømme solgt til en hemmelig budgiver.

Den norske el-bilprodusenten som står bak modellen Buddy ble slått konkurs i slutten av oktober. Konkursboet satt i ettermiddag i møte for å avgjøre hvilken av budgiverne som skulle få tilslaget på det kriserammede selskapet.

Nå er saken avgjort, men det er fortsatt ukjent hvem som blir ny eier:

- Vi har gitt en av budgiverne beskjed om at de har fått tilslaget, men denne aktøren ønsker ikke selv å bli identifisert nå. De kommer til å gå ut med en kunngjøring i løpet av de neste dagene, sier advokat Hans Stensholdt i advokatfirmaet Thommesen til E24.

På forhånd hadde bobestyrer bekreftet at det var flere budgivere blant interessentene som meldte seg etter konkursen.

Tidligere i måneden sa Stensholdts kollega Jo Rodin at det var «åpent om hele virksomheten blir solgt, eller om det kun er teknologien som blir solgt». Det er også et åpent spørsmål om hvor mange av de drøyt 30 ansatte som får bli med videre.

- Jeg kan ikke si noe mer enn at én av budgiverne har fått tilslaget, sier en ordknapp Stensholdt.

Tidligere daglig leder for Pure Mobility, Terje Nakstad, har vært uvitende om fremgangen i behandlingen av boet.

- Det viktigste på kort sikt er at de finner en god løsning som ivaretar garantiordningene og forbrukernes interesser. Hva som skjer industrielt sett på lenger sikt har jeg ingen formening om – jeg vet ikke hva rammebetingelsene er, sa Nakstad til E24 like før boet offentliggjorde kjøperen

Gjeld, underskudd - og salgsrekord

Da Pure Mobility ble slått konkurs hadde selskapet 70 millioner kroner i gjeld, hvorav 56 millioner til aksjonærer.

Selskapet omsatte for 47 millioner kroner i fjor. Men det var langt fra å kunne dekke kostnadene på 81,7 millioner kroner. Driftsresultatet var negativt med 34,7 millioner kroner, mens resultat etter skatt ble et underskudd på 36,9 millioner.

I 2010 lanserte Pure Mobility en ny Buddy-modell, og det ble satt ny salgsrekord med 300 solgte biler.

«Volumet er likevel lavere enn forventet, noe som først og fremst skyldes et krevende marked forårsaket av økt konkurranse mot slutten av året», skrev styret i sin beretning for fjoråret.

LES OGSÅ:

Think-eiere mangler deler

Think måtte kostet 1,6 millioner kroner

På forsiden nå