Årets beste bilopplevelser

I 2014 har E24 testet og kjørt langt over femti nye biler, dette er de ti som gjorde størst inntrykk.

<p><b>GODSAKER</b>: 2014 har vært et veldig bra bilår, her er noe av det aller beste.</p>

GODSAKER: 2014 har vært et veldig bra bilår, her er noe av det aller beste.

I år har det vært en helt enorm mengde billanseringer. Med bilprodusentenes higen etter å tette hvert minste, og mest utenkelige, hull i modellfloraen, blir det nyheter på ukentlig basis.

Vi har gjort 50 biltester i 2014, og i tillegg har vi kjørt en rekke nye bilmodeller som vi av ulike årsaker ikke har skrevet om.

Det sier sitt når listen her, hvor vi tar frem de ti bilene som ga oss de største kjøreopplevelsene i år, ikke har plass til kjøretøy som Maserati Ghibli S Q4, Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic eller Audi S1.

Mer moro – mindre fornuft

Det har i det hele tatt vært et ganske formidabelt år når det gjelder bilopplevelser.
Så kjøretøyene på listen her er av det ekstraordinære slaget.

Her er det ikke fornuft eller økonomi som har vært faktorene, hadde det vært poenget ville en Citroën C4 Cactus, med sin passe sprø design blandet med sunn fornuft, gjort det skarpt.

Mercedes-Benz GLA ville vært en av de utvalgte med sin snedige blanding av folkelig luksus og overraskende artige kjøreegenskaper. Den nye Minien er en småbil som har vokst seg moden, særlig med den nye tre sylindrede motoren og fem dører, er det en god pakke.

Og er man i markedet for en stilig familiebil er det bare å se i retning BMW 4-serie Gran Coupé eller Mercedes-Benz sin nye C-klasse.

Men ingen av disse har det lille ekstra som gjør at de få plass på E24 sin liste over de bilene som ga oss de beste kjøreopplevelsene i år.

Det gjorde derimot disse ti:

10. AUDI TT COUPÉ 2.0 TFSI

Sittestillingen er lav og veldig god. Bilen pakker seg fint rundt føreren, og som en genial bonus har bilen et helt nytt og rett og slett fantastisk interiør. 

Det perfekte er å sette bilen i maks attack på gir og gass og legge understellet på komfort. Da blir det ikke for brutalt, og den lille vandringen over hjulene blir en del av kommunikasjonen med bilen, samtidig som at den ikke slår så hard tilbake om det er ujevn asfalt. Les hele testen her.

9. SUBARU WRX STI

Dette er skikkelig gammeldags moro, med en bil som klarer å pådra seg ekstreme mengder bilavgifter grunnet et svært voksent forbruk i forhold til motorstyrke.

WRX STI er ren kjøremoro. Den er såpass målrettet i oppsett og utstyr at man knapt trenger å montere mer enn ett veltebur for å kunne stille til start i et rally. Les hele testen her.

8. PEUGEOT RCZ R

 
 

Når en produsent klinker på en R i modellnavnet skal det være en entusiastbil, for dem som vil ha noe som er mer ekstremt enn en GTI, og det har Peugeot fått til med RCZ R.

Dette er Peugeots aller sterkeste bil, og til tross for en beskjeden motorblokk på 1,6 liter, er det 270 hestekrefter under panseret. Dette er listens eneste bil med forhjulstrekk, og det er knapt noen modeller med den løsningen på markedet i dag som er bedre enn RCZ R. Les hele testen her.

7. PORSCHE MACAN TURBO

 
 

Som familiebil er Macan Turbo inne i samme territorium som BMW M3. Faktisk er den raskere ut av startblokkene og opp til rundt 50 enn M3, godt hjulpet av firehjulstrekket. Vi snakker altså om en seriøst sprek sak. Null til hundre går unna på 4,8 sekunder.

Dette er den SUV-en med best kjøreegenskaper. Macan Turbo er et veldig bra kjøp for dem der ute som drømmer om en sportsbil, men som, etter en virkelighetssjekk må innse at det er en mellomstor familie-SUV som skal stå i carporten. Les hele testen her.

6. BMW M4

<p>BMW M4</p>

BMW M4

Den som trodde at en motor med turbo alltid vil ha en tregere respons enn en uten, tar i dette tilfellet feil. Riktignok kan man stille inn gir og motorrespons på flere nivåer, men en M4 er og blir en bil man må være varsom med. Denne bilen skal være i hendene på en som er i stand til å forstå den.

Selvsagt har bilen bakhjulstrekk og det er en mildt sagt livlig bil. Setter man den på maks sportslig nivå, har du en hooligan mellom hendene. M4 gjør ikke skam på sitt slektstre, som en veldig frisk sportsbil, med rimelig gode allroundegenskaper. Les hele testen her.

5. JAGUAR F-TYPE V6 S COUPÉ

 
 

Jaguar F-type Coupé har blitt den perfekte arvtageren til et av bilhistoriens mest legendariske kjøretøy. 50 år etter at E-type ble lansert og 40 år etter at den ble pensjonert.

Proporsjonene er perfekte, lakmustesten på det er at uansett i hvilken vinkel man betrakter bilen, så stemmer alt.

Jaguar har også truffet med oppsettet, med 380 hestekrefter er den mer kraftig nok til å være skikkelig morsom. Null til hundre tar 4,9 sekunder, så den holder følge med det meste, og ZF-girkassen er strålende. Les hele testen her.

4. VOLKSWAGEN GOLF R

 
 

Her har vi en bil som matcher sportsbiler til nærmere 1,5 millioner kroner, i tillegg har den naturligvis samme praktiske nivå som en normal Golf. Det vil si 300 hestekrefter og firehjulstrekk i Norges mest solgte bil de siste årene. 

Den er så tett på en sportsbil som det lar seg gjøre, når man har en bil med et kompakt-karosseri og motoren foran. Det er en utrolig morsom bil, som og ser sjarmerende vanlig ut.

En Golf som gjør null til hundre på mindre enn fem sekunder er i seg selv verdt å smile av. Les hele testen her.

3. BMW i8

 
 

At dette er en litt annerledes bil, merker man under akselerasjon fra stillestående. Bilen skyter fart, og opptil 50 til 60 kilometer i timen er det svært få biler som holder følge. Den elektriske motorens umiddelbare moment og respons gir et voldsomt skyv. Etter det vil nok andre kraftpakker ta den igjen, men null til hundre gjøres unna på 4,4 sekunder.

BMWs sportshybrid er en unik opplevelse. Måten den leverer krefter på, er ganske forskjellig fra en sportsbil med konvensjonell motor. Balansen mellom de to motorene og måten de samarbeider på, er dypt imponerende. Les hele testen her.

2. ALFA ROMEO 4C

 
 

Alfa Romeo 4C er en bil ikke veier mer enn 895 kilo, da er 240 hestekrefter rikelig. Kjøreegenskapene blir som en følge av dette helt utrolig morsomme.

Den begrensede massen som skal forflyttes, i tillegg til en motor som sitter midt i bilen, fjerner enhver form for understyring. Vekten gjør og at man kan bremse sent og sette den rett i riktig spor på en så ubesværet måte at det føles som man har programmert ruten på forhånd. Balansen er ekstremt god, og den tåler ujevnheter uten at den blir nervøs.

I tillegg har den en fantastisk morsom lyd. Mamma mia. Les hele testen her.

1. FERRARI 458 SPECIALE

 
 

Med 1290 kilo og 605 hestekrefter har den 35 hestekrefter mer enn 458 Italia som er 90 kilo tyngre. Det betyr at de har tatt ut 135 hestekrefter per liter motorvolum, noe som er ganske rått, ikke minst med tanke på at de ikke har brukt turbo.

Bilen har et veigrep som er uvirkelig, en lyd som man bare finner hos rene racingbiler. En mer intens utgave av det som trolig er den beste sportsbilen på markedet i dag.

Les hele testen her.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå