STØRST OG DYREST: Touareg med V8-motoren er den dyreste personbilen til Volkswagen i de norske prislistene.
STØRST OG DYREST: Touareg med V8-motoren er den dyreste personbilen til Volkswagen i de norske prislistene.

Den beste suven

En Volkswagen Touareg med V8-diesel ser ikke så prangende ut, men går utenpå det meste annet i sin sjanger.

Jeg hadde egentlig ingen forventninger til denne bilen. Volkswagens Touareg er den av de store suvene som gjør minst av seg. Den har verken et navn eller ett utseende som krever særlig oppmerksomhet.

Denne andre generasjon Touareg er et par hundre kilo lettere enn den forrige. For en tid tilbake kjørte jeg den med V6 turbodiesel, trolig den de fleste går for, med 240 hestekrefter. Det var en lite inspirerende opplevelse. Verken kjøreegenskaper eller noe annet tilsa at det var en bil det var verdt å gi nærmere en million for.

Dyreste

Bilen her er storebror, med V8 turbodiesel, og den dyreste Volkswagen du får i Norge. Det vil si at du må ut med 1,5 millioner, for en Volkswagen, hvilket ikke er den mest salgbare linjen jeg har hørt.

I forrige utgave fikk man Touareg med en monster V10 turbodieselmotor, den ble faset ut på grunn av et formidabelt drivstofforbruk, og erstattet med denne V8en da den nye utgaven kom.

Flere biltester

Volkswagen Touareg V8 4,2 TDi

Pris: 1.375.270.-

Pris testbil: 1.582.220.-

Hestekrefter: 340

Sylindre: V8

Volum: 4134 ccm

Dreiemoment: 800 Nm ved 1750 - 2750 o/min

Drivhjul: Fire

Toppfart: 242 km/t

0-100: 5,8 sekunder

CO2-utslipp: 239 g/km

NOx-utslipp: 171 mg/km

Forbruk: 0,74 l/mil (landevei), 1,19 l/mil (by), 0,91 l/mil (blandet)

Vekt: 2297 kilo

Den har naturligvis et par sylindre mindre, men fler hestekrefter og omtrent det samme dreiemomentet. Henholdsvis 340 og 800.

For dette er en formidabelt kraftig maskin. Den kan taue bort en landsby, eller i det minste en jumbojet. Det siste gjorde i hvert fall V10-versjonen.

Ingen springmadrass

Poenget med V8en er blant annet at den bruker langt mindre drivstoff, og i forhold til hvor kraftig og stor denne bilen er forbruket helt akseptabelt. Snittet er oppgitt til noe under literen, som er i nærheten av hva man faktisk klarer.

Det tok kort tid før opplevelsen med den dølle V6-versjonen var glemt. For dette er en heidundrende maskin. Bare sånn for å nevne det, den bruker 5,8 sekunder fra null til hundre.

Med denne tilsynelatende beskjedne suven har Volkswagen truffet veldig bra. Den har et sportprogram, det er nødvendig i svinger om man ikke skal krenge som en danskebåt som blir feid av Berit, som er satt veldig riktig. Der mange andre med et trykk på sport-knappen forvandler en komfort-suv til en springmadrass, fortsetter Touaregen å spise ujevnheter uten at komforten blir særlig preget.

Det betyr at man kan klaske til på svingete vei, steder hvor V6en falt helt igjennom.

VW har skjønt poenget

STERKERE: Mange av konkurrentene har dieselmotorer som er i nærheten når det gjelder effekt, men ingen er på langt nær så kjapp i akselerasjon som denne Touareg-modellen.
STERKERE: Mange av konkurrentene har dieselmotorer som er i nærheten når det gjelder effekt, men ingen er på langt nær så kjapp i akselerasjon som denne Touareg-modellen.

Selvsagt vil det forekomme understyring, det er så mye masse som presser på det ytterste forhjulet at det neppe er til å unngå, men den føles bemerkelsesverdig smidig. Bilen vi prøvde hadde selvsagt automatgir, men ikke noen mulighet til å overstyre dette via hendler på rattet. Ofte er det et irritasjonsmoment, når bilen får det for seg å gire i en sving eller girer opp lenge før man er ute av svingen, på vei inn i svingen, og alle andre lite heldige girvalg man aldri ville gjort om man hadde muligheten til å unngå det.

Mer bilstoff på E24BIL

Slik er det ikke med automaten her. Den oppfører seg som den trives som sportslig, det er overraskende sjeldent at den finner på noe som er stupid.

IMAGE: Touareg er en stor bil, men kanskje den går litt under radaren hos suv-haterne? Det er jo en Folkevogn.
IMAGE: Touareg er en stor bil, men kanskje den går litt under radaren hos suv-haterne? Det er jo en Folkevogn.

Dette merkes fra starten av. For selv i normalmodus beiner den ikke opp i åttende gir før man er ute av parkeringsluken. Den har ikke noen start/stopp funksjon. Det meningsløse elektroniske grepet som kutter motoren nå man står stille. Som logisk sett må ha en innvirkning nær null på forbruket.

Beste kjøpet

Volkswagen har i det hele tatt skjønt hva slags bil de har laget. Dette er ingen eco-maskin, samtidig er den, til å ha denne muskelmassen, slett ikke ueffen når det gjelder forbruk. Å drive med marginale kutt som rokker med bilens potensial har de holdt seg for gode til.

VOLUM: Tanken er på 100 liter, bagasjerommet tar 580 liter og den tåler 3500 kilo tilhengervekt. Solide tall.
VOLUM: Tanken er på 100 liter, bagasjerommet tar 580 liter og den tåler 3500 kilo tilhengervekt. Solide tall.

Selvsagt er en startpris på nær 1,4 millioner en frisk sum, men om man ser hva høyytelse suver koster, X5M 2,5 millioner og Porsche Cayenne Turbo S 2,2 millioner, så er Touareg V8 et røverkjøp.

Understellet holder mål, den har programmer som burde få den frem i ulendt terreng, massive krefter og som en ekstra bonus en kjørestilling uten den typiske rett-opp-og-ned posisjonen til en suv.

Kan ikke skjønne annet enn at Touareg V8 er det beste suv-kjøpet på markedet i dag. Ingen annen bil i dette segmentet gir deg så mye for pengene. Så får det henge i luften om det også sier noe som sjangeren.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

STILLINGER

Annonse