IEA-sjefen: Elbiler kutter ikke oljevekst

Kraftig elbil-vekst stopper ikke oljeveksten, tror IEA-sjef Faith Birol. Årsaken er at luftfart, sjøfart og petrokjemi trenger stadig mer olje.


<p><b>DISKUTERER ELBILER:</b> Statoil-sjef Eldar Sætre (t.v.) og IEA-sjef Fatih Birol er enige i at elbiler kommer til å spille en viktig rolle i det globale energisystemet, men forventer at sektorer som luftfart, sjøfart og industri bidrar mer til verdens oljebehov.</p>

DISKUTERER ELBILER: Statoil-sjef Eldar Sætre (t.v.) og IEA-sjef Fatih Birol er enige i at elbiler kommer til å spille en viktig rolle i det globale energisystemet, men forventer at sektorer som luftfart, sjøfart og industri bidrar mer til verdens oljebehov.

2016 har vært et år med mange gode nyheter for elbilen.

Batterikostnadene og bilprisene har kommet ned, de store bilprodusentene har fått opp øynene og lanserer nye modeller, og flere land innfører støtteordninger.

Norsk Elbilforening mener vi står på terskelen til et paradigmeskifte innen personbiler.

Men ifølge Det internasjonale energibyrået IEA monner det ikke stort på oljeetterspørselen globalt. Med de planene verden har lagt så langt, vil global oljeetterspørsel vokse de neste tjue årene, spår IEA.

– Noen sier at oljeetterspørselen vil falle på grunn av elbiler. Nei, sier IEA-direktør Faith Birol til E24 og VG.

– I fjor ble det solgt rekordmange elbiler, 550.000 stykker. Omtrent en av hundre solgte biler var en elbil. Hvis annenhver bil som selges fra i morgen er elbiler, så vil global oljeetterspørsel fortsatt øke. Veksten kommer fra lastebiler, fly og petrokjemisk industri, sier Birol.

– Oljetopp på 2020-tallet

Statoils konsernsjef Eldar Sætre fikk mye oppmerksomhet nylig da han sa at global oljeetterspørsel trolig må nå en topp i løpet av 2020-tallet for å løse klimaproblemet.

– Det er mye usikkerhet, men jeg mener toppen i oljeetterspørsel bør komme på midten av 2020-tallet hvis vi skal løse dette, sier Sætre til E24.

Statoil har beskrevet sitt togradersscenario i rapporten «Energy Perspectives 2016», og sier der at omtrent alle biler som selges i 2040 må være elektriske eller plugin-hybrider, og da vil denne typen biler utgjøre mer enn halve bilflåten.

 <p><b>VOKSENDE BEHOV:</b> Mens passasjerbiler ventes å trenge mindre olje frem til 2040, vil etterspørselen stige kraftig i andre sektorer, ifølge IEAs estimater for perioden 2015-2040 i World Energy Outlook 2016.</p>

VOKSENDE BEHOV: Mens passasjerbiler ventes å trenge mindre olje frem til 2040, vil etterspørselen stige kraftig i andre sektorer, ifølge IEAs estimater for perioden 2015-2040 i World Energy Outlook 2016.

Men selv i et slikt scenario blir det økt oljeetterspørsel i verden, sier Sætre. Grunnene er vekst innen maritim industri, flytrafikk, petrokjemisk industri og tungtransport.

– Elektriske biler er 0,1 prosent av verdens globale bilflåte. Nordmenn kjører dem, men du må få dette til i Kina, Mexico City, Dubai, du trenger infrastruktur og lading, og ren energi til å drive dette, sier Sætre.

– Vi er blitt mer optimistiske til denne omstillingen, men det er fortsatt krevende, legger han til.

Skeptisk til oljefall

Slik det ser ut nå, med de løftene mange land spilte inn før fjorårets Paris-avtale, vil oljeetterspørselen ikke vil falle på 2020-tallet, sier Birol.

Dette kan endre seg hvis politiske myndigheter innfører strengere krav for å nå klimamålene. Paris-avtalen satte et mål om å begrense global oppvarming til to grader over førindustrielt nivå, med en ambisjon om å begrense den til 1,5 grader.

– Vi har en milliard biler nå, og i 2040 vil vi ha to milliarder biler, sier Birol.

– Vi vil bruke mindre olje per bil på grunn av høyere effektivitet, men en tredjedel av veksten i global oljeetterspørsel kommer fra asiatiske lastebiler alene. Elektriske lastebiler er langt unna, det samme gjelder fly, sier han.

 <p><b>SOLID VEKST:</b> Slik ser Det internasjonale energibyrået for seg spredningen av elbiler globalt, med mer enn en 100-dobling av antallet elbiler frem til 2040.</p>

SOLID VEKST: Slik ser Det internasjonale energibyrået for seg spredningen av elbiler globalt, med mer enn en 100-dobling av antallet elbiler frem til 2040.

Spår elbil-vekst

Det siste året har likevel IEA åpnet øynene for elbiler.

I fjorårets globale energirapport sa byrået nesten ingenting om elbiler, men i år ser de for seg en voldsom økning i salget av elbiler, slik at flåten blir på 150 millioner i 2040, og hele 750 millioner elbiler hvis verden følger opp «togradersmålet».

– I vårt hovedscenario ser vi mye høyere gjennomslag i markedene for elbiler, men ikke nok til å utgjøre majoriteten av bilsalget sammenlignet med fossilbiler. Men i en tograders verden må vi se langt flere elbiler, sier Birol.

For at det skal skje, må mange problemer løses, mener han:

  • Manglende offentlig støtte til kjøp av elbiler i mange land
  • Manglende infrastruktur
  • Elbiler koster fortsatt mer enn fossilbiler
  • Mange land produserer strømmen sin med fossil energi

– I Kina kommer to tredjedeler av elektrisiteten til elbiler fra kull. Så fordelene ved dette er ikke så veldig imponerende, sier Birol.

– Det jeg sier er at vi bør flytte oss mot togradersmålet, men vi må være realistiske. Alle må se nøye på hva tallene sier, sier Birol.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå