Elektrisk buss knuser alle rekorder

Proterras elektriske buss kjørte over 1.770 kilometer på en lading.


<p>CATALYST E2: Det var en buss av denne typen som satte verdensrekord i USA.</p>

CATALYST E2: Det var en buss av denne typen som satte verdensrekord i USA.

Denne uken fortalte Silicon Valley-selskapet Proterra at de har fått en ny verdensrekord, etter å ha kjørt en elektrisk buss i over 1.770 kilometer på en lading, ifølge Business Insider.

Det tilsvarer en tur fra Oslo til Tromsø (via Sverige), som er en strekning på 1.641 kilometer.

Den forrige verdensrekorden for et elektrisk kjøretøy var på 1.017 kilometer for buss og 1630 kilometer for bil.

Bussen har fått navnet Catalyst E2, og den nøyaktige målinger er 1.772,1 kilometer med lav fart.

Dyrere

Det amerikanske selskapet ble grunnlagt i 2004, og produserer og selger elektriske busser til store amerikanske byer som Seattle, New York og Dallas.

Verdensrekorden er ikke den samme rekkevidden som bussene de selger nå har. Selskapet forteller at den siste generasjonen med batterier har en rekkevidde på over 563 kilometer.

Men de har planer om at nye busser med den store rekkevidden skal legges ut for salg etter hvert.

Prisen for en buss fra Proterra koster ifølge Reuters 750.000 dollar, om lag 5,86 millioner norske kroner. En vanlig diesel-buss koster samme sted omtrent 500.000 dollar, like over 3,9 millioner norske kroner.

Selskapet samarbeider med LG Chem om å utvikle batterier som passer godt til langdistansekjøring med tunge kjøretøyer.

Tesla

Proterra er ikke alene i markedet. Blant annet har Tesla varslet at de vil avdekke et «beist» av en tungtransport i oktober. Ryktene har gått på at Tesla vil bruke det samme chassiset til å lage busser.

Tesla-sjefen har i tidligere uttalelser lokket med en rekkevidde som kan konkurrere med tradisjonelle diesel-lastebiler, som har en rekkevidde på opptil 1.600 kilometer på én tank.

Flere norske byer har begynt prosjekter med elektriske busser. Blant annet bestilte Tide Buss 25 Volvo 7900 Electric-busser tidligere denne uken, ifølge DN. Bussene skal brukes i Trondheim, der de også har bestilt ti elektriske leddbusser, og dermed får landets største elektriske bussflåte.

Bussene skal brukes på fire ruter, som er mellom 12 og 15 kilometer hver, fra 2019.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå