Tror elbiler kan konkurrere i 2025

Elbiler blir konkurransedyktige med bensin- og dieselbiler en gang rundt 2025, uten subsidier. Da vil salget skyte fart, tror Bloomberg New Energy Finance.


<p><b>PRISENE FALLER:</b> Kostnadene for elbiler har falt i takt med kostnadene for batteripakker, og i løpet av det neste tiåret vil elbilen trolig kunne konkurrere på pris med fossilbiler uten subsidier, tror Bloomberg New Energy Finance.</p>

PRISENE FALLER: Kostnadene for elbiler har falt i takt med kostnadene for batteripakker, og i løpet av det neste tiåret vil elbilen trolig kunne konkurrere på pris med fossilbiler uten subsidier, tror Bloomberg New Energy Finance.

Hvis verden skifter til elbil i raskt takt, vil det kunne få følger for oljeprisene.

Men fortsatt er mye usikkert. Det er bare to millioner elbiler i verden, og over en milliard fossilbiler.

For at elbilsalget skal ta seg kraftig opp globalt må det komme flere ladestasjoner, og utvalget av bilmodeller må øke, noe det er i ferd med å gjøre.

Men først og fremst må kundene foretrekke elbiler, og da er prisen viktig, men også kjørekomfort og muligheten til å velge mellom ulike modeller, ifølge Bloomberg New Energy Finance.

– Etter våre beregninger vil forbrukernes kostnad ved å kjøpe en elbil uten subsidier være lik med fossilbiler en gang mellom 2025 og 2030, sier transportanalytiker Colin McKerracher i Bloomberg New Energy Finance til E24.

På en konferanse i Oslo denne uken viste han hvordan kostnadene for batteripakker har falt fra 1.000 dollar til 273 dollar per kilowattime på få år, noe som bidrar til å gjøre elbilen billigere. Etter hvert kan elbiler konkurrere på like vilkår, tror han.

– Dette avhenger av segmentet. Det vil ta lenger tid å bli konkurransedyktige for noen av de små bilene som har lavere gjennomsnittlig innkjøpspris, og det er noen ulikheter mellom Europa og USA, sier han.

– Tjener ikke penger

– Hvordan definerer dere lik kostnad, inkluderer det marginer på 5 prosent for produsenten?

– Vi beregner like marginer på fossilbiler som for elbiler. Problemet i dag er at de fleste bilprodusentene i mange tilfeller ikke tjener penger på elbilene de selger, delvis fordi de produserer i mindre skala. Men når skalaen øker, vil snittkostnaden komme ned, sier han.

 <p><b>SPÅR SKIFTE:</b> Analytiker Colin McKerracher (i midten) i Bloomberg New Energy Finance tegnet et lyst bilde for elbilens fremtid på Bislettkonferansen denne uken. Til venstre Isabelle Ringnes i tech-nettverk for kvinner.</p>

SPÅR SKIFTE: Analytiker Colin McKerracher (i midten) i Bloomberg New Energy Finance tegnet et lyst bilde for elbilens fremtid på Bislettkonferansen denne uken. Til venstre Isabelle Ringnes i tech-nettverk for kvinner.

Den sveitsiske banken UBS anslo nylig at General Motors vil tape 7.400 dollar per solgte Chevrolet Bolt (som heter Opel Ampera i Europa), målt over driftsresultatet sitt. Tesla vil tape 2.800 dollar per Model 3 selskapet selger, ifølge UBS.

Dette er de to første relativt rimelige elbilmodellene for massemarkedet med en rekkevidde som kan måle seg med fossilbiler.

Les mer: Her er bilene som skal konkurrere med Tesla

– Slutten på begynnelsen

UBS er noe mer optimistiske enn Bloomberg NEF, og spår at elbiler er konkurransedyktige i Europa fra 2018, eller 2023 hvis man forutsetter at produsentene skal ha en margin på 5 prosent.

– Med lanseringen av Bolt og Model 3 ser vi slutten på begynnelsen. Det er fortsatt langt igjen, men du begynner nå å få kjøretøy som har en bredere appell. Men de er fortsatt avhengige av subsidier. Det er nesten ikke elbilsalg på steder uten subsidier, sier McKerracher.

– Vi har sett dette i Danmark, etter at subsidiene ble fjernet?

– Vi kan ikke overse det. Det skjer andre steder også. Da delstaten Georgia kuttet sine incentiver falt salget der ganske raskt, sier han.

Les mer: Det danske elbilsalget falt med 60 prosent i første kvartal

Bare 0,2 prosent

Det globalt elbilsalget økte med 60 prosent i fjor og var på 750.000 solgte biler, men ifølge IEA er det fortsatt bare 2 millioner elbiler globalt, eller 0,2 prosent av bilparken.

Les mer: Ny rekord i 2016: Så mange elbiler er det på veiene

Dette vil ifølge byrået øke til 150 millioner i 2040, men Bloomberg New Energy Finance tror det blir mer.

– Vårt anslag i fjor var på 400 millioner elbiler i 2040, så det er mer aggressivt, sier McKerracher, som legger frem oppdaterte anslag i juli.

– Er det nok kobber og lithium til å dekke så stor etterspørsel?

– Vi vil ikke gå tomme for kobber og lithium. Og selv med en 300 prosent økning i lithiumprisene øker bare elbilprisene med 3 prosent, sier han.

Les mer: Fersk rapport: Venter elbil-boom skal gi kraftig økning i kobber-etterspørselen

Økende salg i Kina

For to år siden var det bare fire land hvor elbilsalget var over 1 prosent av det totale bilsalget, nemlig Norge, Island, Nederland og Sverige.

Saken fortsetter under annonsen.

I første kvartal i år har elbilsalget klatret over 1 prosent i 14 land, inkludert store bilmarkeder som Kina, USA, Tyskland og Storbritannia, ifølge McKerracher.

Les mer: Analysebyrå: Derfor uteblir elbilboomen i Europa

Den siste tiden har en rekke bilprodusenter lagt frem ambisiøse planer, som Volkswagen-konsernet som skal lansere 30 elbilmodeller frem til 2025. Det er noen produsenter som peker seg ut, ifølge Bloomberg New Energy Finance.

– De som dytter hardest nå er tyskerne, kineserne og alliansen Nissan-Renault, sier McKerracher.

Les mer: Her er VWs Tesla-utfordrer

Spår kinesisk vekst

Mange land har ambisiøse mål for elbilsalget. Norge skal bare selge nullutslippsbiler i 2025, og Nederland har foreslått det samme i 2025 eller 2030, mens India sier at det skal skje i 2030, noe McKerracher er litt tvilende til.

– Den store vi bør se på, det er Kina, sier han.

– For tre uker siden sa Kina i sin bilplan frem til 2025 at det ikke skal være noen vekst i salget av fossilbiler. All vekst i den perioden skal skje med elbiler, så det betyr 20 prosent markedsandel innen 2025 i verdens største bilmarked, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå