– Vi selger ikke denne bilen med tap

Premiumprodusentene kjemper nå om hvem som blir først på markedet med en reell utfordrer til Teslas el-SUV Model X. Mens Tesla og andre selger elbiler med tap, ifølge analytikere, mener Jaguar de skal tjene penger på sin første elbil.


<p><b>GLAD I NORGE:</b> Jaguar inviterer denne uken utvalgte gjester til å se på den nye helelektriske SUV-en «I-Pace Concept» i Oslo. Besøket blir det første og eneste stoppet i Norden på lanseringsturneen før bilen offisielt lanseres i andre halvår neste år.</p>

GLAD I NORGE: Jaguar inviterer denne uken utvalgte gjester til å se på den nye helelektriske SUV-en «I-Pace Concept» i Oslo. Besøket blir det første og eneste stoppet i Norden på lanseringsturneen før bilen offisielt lanseres i andre halvår neste år.

ASTRUP FEARNLEY-MUSEET, TJUVHOLMEN (E24): Etter at de første Tesla Model X-eksemplarene ble levert til nordmenn i fjor høst, er det i årene fremover duket for et lanseringskappløp av nye elbiler i premiumklassen.

Det er nemlig mange produsenter som vil utfordre Teslas foreløpige hegemoni i segmentene med større elbiler med solid rekkevidde.

Mandag kveld viste Jaguar frem konseptbilen av sin I-Pace, en helelektrisk SUV. Produsenten sier dette blir den eneste forhåndsvisningen av bilen i Norden før den lanseres.

Hundrevis av nordmenn har allerede bladd opp 10.000 for å reservere bilen som kommer på veien mot slutten av neste år.

Nordmenn har også kastet seg over Opels Ampera-e, men selv om bilen matcher Tesla på rekkevidde snakker vi om en relativt liten bil. Mange har også stilt seg i kø for å reservere seg en Model 3 fra Tesla, som blir en noe mindre og mer folkelig modell sammenlignet med Model S. Tesla har imidlertid ikke villet si hvor mange nordmenn som står i kø for den.

BMW, Jaguar og Audi er blant produsentene som innen et par år kan levere noe for dem som ser etter noe større og mer luksuriøst enn Ampera-e. Før BMW kommer med sin elektriske X3 i 2020, er det Jaguar og Audi som ser ut til å være først ut av døren:

  • Hos Audi har 2.000 nordmenn bladd opp 20.000 kroner for å få reservert en Audi e-tron helelektrisk SUV.
  • Hos Jaguar har 650 nordmenn bladd opp 10.000 kroner for å sikre seg en reservasjon for el-SUV-en I-Pace. Ifølge Jaguar står forhåndsbestillingene i Norge for to tredjedeler av alle reservasjoner som er gjort i Europa hittil.

Begge disse bilene er foreløpig på konseptstadiet, men flere detaljer er allerede klare. Audi sier at deres SUV vil ligge mellom Q5 og Q7 i størrelse, ha rundt 435 hestekrefter (opp til 503 i korte perioder) og gå 0–100 km/t på rundt 4,6 sekunder.

Jaguar sier at I-Pace vil ha 400 hestekrefter, to motorer, et batteri på 90 kilowattimer, en rekkevidde på 500 kilometer og klare 0 til 100 km/t på rundt 4,6 sekunder.

Begge bilene har trekk på alle fire hjul, akkurat slik man få i Teslas to modeller, men Jaguar sier de skal være leveringsklare allerede i andre halvår neste år, mens Audi setter sin modell i produksjon samme år.

 <p><b>– Det forteller oss som bransje noe:</b> Giles Lenthall, Global Product Manager for I-Pace i Jaguar, peker på at man nå har nådd et årlig salgsvolum på to millioner biler med ledning, hvorav en halv million er rene elbiler. Det mener han setter i gang et momentum i bilbransjen.</p>

– Det forteller oss som bransje noe: Giles Lenthall, Global Product Manager for I-Pace i Jaguar, peker på at man nå har nådd et årlig salgsvolum på to millioner biler med ledning, hvorav en halv million er rene elbiler. Det mener han setter i gang et momentum i bilbransjen.

– Vi tjener penger på denne modellen

I forrige uke uttalte transportanalytiker Colin McKerracher i Bloomberg New Energy Finance at de fleste produsentene i mange tilfeller selger elbilene sine med tap per i dag.

Teslas regnskap har lenge vist at selskapet taper på bilene sine foreløpig, og flere bransjeanalytikere har beregnet at General Motors taper penger på hver Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e de selger.

Giles Lenthall, Global Product Manager for I-Pace i Jaguar, avviser at Jaguar planlegger å selge sin første elbil med tap:

– Vi tjener penger på denne bilen i et industrielt perspektiv, så vi selger ikke denne bilen med tap. Det er veldig viktig for oss i et strategisk perspektiv, sier Lenthall til E24.

– Dere ønsker ikke å være med på å senke prisstandarden i bransjen?

– Det er et element av det, men det er også en forventning om at batteriprisene vil fortsette å falle i årene fremover. Men det er en forventning i konsernet om at dette prosjektet må finansiere seg selv. Vi driver jo for å tjene penger tross alt, sier Lenthall.

Fortsatt dyrere

Jaguar-direktøren vil ikke si akkurat når elbil nummer to kommer fra Jaguar, men sier at de har flere modeller med ledning (hybrider og elbiler) på vei, og at de vurderer hvilke modeller som eventuelt kan bruke plattformen til I-Pace:

– Jo mer vi jobber med dette, jo mer er vi sikre på at det ikke finnes en grunn til ikke å drive med elbiler. Med unntak av lyden da selvfølgelig, for alle elsker jo lyden av en Jaguar, humrer Lenthall.

– Men dette er jo slik fremtiden blir, og spørsmålet vi stiller oss er når salget av batteribiler (hybrider og elbiler, journ.anm.,) krysser salget av fossilbiler, legger han til.

– Dere sier at I-Pace i begynnelsen vil koste 10 til 15 prosent mer enn en tradisjonell SUV av denne størrelsen fra dere. Når blir elbilene konkurransedyktige i pris, før man regner med subsidier?

– Det er fortsatt noe som diskuteres, og som vil avhenge av tempoet til de andre bilprodusentene. Volumet av biler vil ha stor påvirkning på batteri- og komponentpriser.

Når det kommer til salget, tror Jaguar-direktøren at mye vil avhenge av hva byer og lokale myndigheter innfører av krav. Han peker blant annet på reguleringer i Paris, som et eksempel på noe som vil avgjøre hvor stort elbilmarkedet blir i Frankrike.

– Hvilke markeder tror dere vil drive markedet for denne bilen, utenom Norge?

– USA blir et viktig marked, og for hele levetiden til denne modellen tror vi rundt 40 til 45 prosent av bilene vil havne der. Deretter tror vi Kina vil ta rundt 25 prosent og omtrent 25 prosent til Europa. Norge vil være et dominerende marked i Europa i starten, men det vil normalisere seg mot slutten av produksjonssyklusen på denne modellen, tror vi, sier Lenthall, og skyter inn:

– Kina er faktisk det største elbilmarkedet nå, målt i antall solgte biler, men der tilbys det elbiler fra en rekke produsenter som er ukjente her.

Anslår 750.000-850.000 kroner i pris

John Helmersen, Norgessjef i Jaguar Land Rover, gleder seg stort til å få en bil med ledning i det norske markedet.

Saken fortsetter under annonsen.

John Helmersen, Country Manager, Jaguar Land Rover Norge
John Helmersen, Country Manager, Jaguar Land Rover Norge

– Jeg tror vi kan få 1.000 biler hit neste år, så de første 1.000 som bestiller håper jeg å få levert til i løpet av neste år, sier han til E24.

Hva gjelder prisen er det fortsatt noe uklart.

– Foreløpig har vi bare anslaget fra fabrikken om at vi må legge oss 10 til 15 prosent over en tilsvarende F-Pace (Jaguars SUV-modell, journ.anm.). Tar vi det og trekker fra moms og avgifter så havner vi rundt 750.000 kroner, sier Helmersen, og fortsetter:

– Jeg sier derfor at man grovt kan regne 750.000 til 850.000 for en godt utstyrt bil.

I-Pace er «vesentlig mindre» i dimensjon enn Teslas Model X, ifølge Helmersen, men fremstår mer romslig enn Tesla Model S inni, blant annet takket være takhøyden.

– Det er litt vanskelig å svare hvem hovedkonkurrentene vil bli, for det norske markedet er foreløpig ganske annerledes enn alt annet i dag. Vi tror likevel denne bilen er av en størrelse som mange vil kunne trives med, sier Helmersen.

 <p><b>IKKE HELT KLAR – ENNÅ:</b> De inviterte gjestene fikk ikke lov til å sette seg i I-Pace Concept-eksemplaret som sto utstilt på Astrup Fearnley-museet, blant annet fordi det ikke var satt inn ordentlige seter i konseptbilen. – De er steinharde, spøkte Advanced Design Director, Julian Thomson før publikum fikk se nærmere på bilen. Thomson lovet for øvrig at interiøret i produksjonsmodellen ikke vil bli altfor ulikt konseptbilen.</p>

IKKE HELT KLAR – ENNÅ: De inviterte gjestene fikk ikke lov til å sette seg i I-Pace Concept-eksemplaret som sto utstilt på Astrup Fearnley-museet, blant annet fordi det ikke var satt inn ordentlige seter i konseptbilen. – De er steinharde, spøkte Advanced Design Director, Julian Thomson før publikum fikk se nærmere på bilen. Thomson lovet for øvrig at interiøret i produksjonsmodellen ikke vil bli altfor ulikt konseptbilen.

Ikke bare avgifter som gjør Norge interessant

Giles Lenthall i Jaguar mener store krefter som urbaniseringen av verden og at stadig mer inngår i den såkalte delingsøkonomien nå treffer bilbransjen sammen med to andre trender: Elektrifisering (el- og hybridbiler) forbrukernes økende appetitt for SUV-er på bekostning av andre biltyper.

Med den elektriske SUV-en I-PACE mener Jaguar at de slår to fluer i ett smekk i så måte, men Lenthall bekrefter også Jaguar Land Rover både kommer med plug-in-hybrider og flere elbiler fremover.

– Vi tror endringene i denne bransjen de neste 15 årene blir større enn endringene vi så i de 100 årene vi har bak oss, sa Lenthall fra scenen.

Giles Lenthall sier at Norge er interessant for bilbransjen når det kommer til elektrifisering, og ikke bare fordi null avgifter og andre goder gir et solid salg:

– Norge er et spesielt sterkt marked for elbiler og PHEV (plugin, journ.anm.), og det handler ikke bare om de offentlige incentivene, men også om aksepten ladbare biler har fått ute blant forbrukerne, sa Lenthall.

Fra scenen fortalte han at en gjennomsnittlig Jaguar-kunde bruker bilen om lag 50 kilometer daglig. Med en rekkevidde på 500 trenger man altså ikke lade daglig, men Lenthall sa at bransjen opplever at de fleste gjør som med smarttelefonen – lader hver natt.

 <p><b>LITT MYSTIKK MÅ TIL:</b> Selv om konseptbilens design har vært offentlig en stund, så lot ikke Jaguar sjansen gå fra seg for å invitere til en klassisk avduking.</p>

LITT MYSTIKK MÅ TIL: Selv om konseptbilens design har vært offentlig en stund, så lot ikke Jaguar sjansen gå fra seg for å invitere til en klassisk avduking.

Bagasjerommet i I-Pace Concept er dypt, men ikke altfor høyt, takket være designet på bilen.
Bagasjerommet i I-Pace Concept er dypt, men ikke altfor høyt, takket være designet på bilen.
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå