Leverte uskadd leiebil – ble trukket 6000 kroner

Martin leide bil i Polen. Han leverte bilen i perfekt stand, likevel trakk leiebilselskapet 6000 kroner av kortet hans. Med hjelp av Forbruker Europa fikk han pengene tilbake.
<p><b>Dyr erfaring i Polen:</b> Martin Furs opplevde å bli feilaktig belastet for riper på leiebilen. Bildet er fra skaderapporten og viser skaden utleieselskapet påstod Furs hadde forårsaket.</p>

Dyr erfaring i Polen: Martin Furs opplevde å bli feilaktig belastet for riper på leiebilen. Bildet er fra skaderapporten og viser skaden utleieselskapet påstod Furs hadde forårsaket.

Det er viktig å være påpasselig når man leier bil i utlandet. Men selv når alt er riktig, kan man oppleve at det trekkes penger av kortet.

En av dem som har fått en dyr leiebilerfaring, er Martin Furs fra Oslo, som leide bil i Polen i fjor.

– Da jeg skulle hjem, leverte jeg fra meg bilen i perfekt stand på flyplassen, sier Furs.

Trakk 6000. Stor var derfor overraskelsen da han oppdaget at kredittkortet hans var blitt trukket for 6000 kroner av selskapet i etterkant.

– Utleieselskapet mente at bilen var blitt ripet opp mens jeg leide den, noe jeg mener at den ikke var. Dette var helt klart skader som hadde oppstått etter at jeg hadde levert den fra meg, men jeg hadde ikke mulighet til å bevise det, forteller Martin Furs til Dine Penger.

– Tydeligvis har jeg også skrevet under på en kontrakt hvor det står skrevet med liten skrift at de har rett til å gjøre dette, sier Furs.

Les på DP+:Unngå leiebil-fellene i sommer

Får igjen penger. Han tok kontakt med selskapets kontor i Norge, som igjen kontaktet Polen-kontoret, men han kom ingen vei med klagen sin. Da tok han kontakt med Forbruker Europa.

Etter litt frem og tilbake har Furs nå fått beskjed om at han likevel får refundert pengene som ble trukket for skaden.

Martin Furs har følgende råd til andre etter sine erfaringer med leiebilselskapet:

– Mitt råd til de som skal leie bil i sommer, er å betale de ekstra hundrelappene det koster å tegne en forsikring som minimerer egenandelen dersom det skulle oppstå skader. Det holder ikke at du selv er en forsiktig sjåfør, det kan like gjerne være andre som er skyld i skadene, sier Furs.

Han legger til at det kan være lurt å ta noen bilder av bilen med dato og klokkeslett som bevis, både når du får utlevert bilen, og før du leverer den fra deg.

– Dette er spesielt viktig ved ubetjente leveringssteder. Der disse er betjent; sørg for å få en signert rapport/sluttkontrakt på at bilen er blitt levert i den standen den ble leid ut i, sier Furs.

Les også: Norwegian belastet Gunnar 8.600 kroner ekstra

Uenighet om pris. – Vi får en del spørsmål rundt dette med leiebiler. Ofte gjelder det uenigheter om hva man skal betale. Andre problemer er at det oppdages skader på bilen etter at man har levert den, hvor selskapet da trekker penger for skaden direkte fra kredittkortet, forteller Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, til Dine Penger.

<p><b>Bruk kredittkort:</b> – Bruk kredittkort når du betaler og bruk de store kjente selskapene når du leier bil, er rådene fra Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.</p>

Bruk kredittkort: – Bruk kredittkort når du betaler og bruk de store kjente selskapene når du leier bil, er rådene fra Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

Forbruker Europa hjelper til ved tvister og klager knyttet til kjøp av varer og tjenester over landegrensene.

Bruk de store kjente selskapene, er mitt råd. De har så mange kunder og så stor omsetning at de sjelden gidder å tulle med sånne småting, sier Ragnar Wiik.

Dersom du får problemer med utleieselskapet, kan Forbruker Europa bistå med rådgivning i forhold til regelverket i EU og til en viss grad lovverket i det enkelte land.

– Vi har også mulighet til å dele saker i EU-nettverket slik at man kan få hjelp i det aktuelle landet til å megle med for eksempel utleieselskapet eller trafikkmyndighetene, sier Wiik.

Følg Dine Penger på Facebook!

Har du opplevd noe lignende? Vi vil gjerne høre fra deg! Ta kontakt med vår journalist!



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå