Sa opp jobben etter 30 år – for å satse på veteranbiler

Bård Risan hadde en god jobb som elektriker, men valgte å satse alt på sin hobby.

<p><b>NYE KLASSIKERE:</b> Bård Risan, mannen bak Rud Vintage Garage, satser på nyere klassikere, i oppnåelig prisklasse. Som denne Bobla fra 1973, i spesialversjonen «Sports bug», den ble nylig solgt for 80.000 kroner.</p>

NYE KLASSIKERE: Bård Risan, mannen bak Rud Vintage Garage, satser på nyere klassikere, i oppnåelig prisklasse. Som denne Bobla fra 1973, i spesialversjonen «Sports bug», den ble nylig solgt for 80.000 kroner.

RUD (E24): I 30 år var Bård Risan (50) elektriker, på fritiden holdt han på med biler, gjerne litt gamle biler.

– Så tenkte jeg at jeg måtte gjøre alvor av dette før jeg passerer 50, sier Risan til E24 i lokalene til Rud Vintage Garage på Rud i Bærum.

I mai 2013 åpnet han forretningen etter å ha brukt tid på å pusse opp og klargjøre lokalet. Da vi var på besøk sto det fem biler og to motorsykler der.

– Dette er en butikk basert på følelser.

Det spesielle med Risans butikk er utvalget. Det finnes mange bruktbilforhandlere, også de som har en og annen eldre bil i sortimentet, men hos Risan er det biler fra 60-, 70- og 80-tallet som gjelder. Biler som dagens middelaldrende kvinner og menn har vokst opp med.

– Det finnes helt klart lettere ting å overleve på. Da jeg leverte inn oppsigelsen på jobben trodde de meg ikke.

Kontaktnett og internett

Han sier at butikken er basert på etterspørsel og sære ting som han liker. Et eksempel på det sære står der da vi besøker han, en DAF 55. Et merke fra Nederland, som etter hvert ble kjøpt av Volvo. De var tidlige med trinnløse automatgirkasser, og kunne blant annet skryte av at bilene kunne gå like fort bakover som forover.

(Saken fortsetter under bildet)

<p><b>TRINNLØS</b>: Interiøret i DAF 55. Denne er fra 1972 og har ikke gått mer enn 29.000 kilometer.<br/></p>

TRINNLØS: Interiøret i DAF 55. Denne er fra 1972 og har ikke gått mer enn 29.000 kilometer.

Bilene skaffes gjennom kontaktnett og internett.

– Noe får jeg gjennom tips, av typen: «Det står en bil på låven her,» men stort sett så er det søk på nettet som gjelder, det er et fantastisk verktøy.

I starten var det gunstig å importere bilene, men nå har valutaen svingt slik at det ikke er like lett å gjøre det lønnsomt.

– Før jeg begynte her, på midten av 2000-tallet, var det gunstig å importere, da dollarkursen var lav, nå kan jeg like gjerne kjøpe dem i Norge. Marginen er lav og prisene i USA har steget den siste tiden.

Risan sier at nordmenn lever i troen på at veteranbiler er dyrt her, men at dette bygger på en misforståelse.

– Disse bilene er billige å ha, med lav forsikring, og de vil, i motsetning til nye biler, holde seg godt i pris. Ofte kan man selge dem med fortjeneste etter noen år.

70 biler på to år

Her peker han på en knallgul Boble som står i lokalet, den er også et bevis på at det er visse tilfeldigheter ute og går. Den bestilte han usett fra E-bay, via sin mobil, en metode han nærmest hadde lovet seg selv å aldri benytte. Eller som sønnen hans sa da han skjønte hva som var på gang: «Du er gal.»

Dette var en helt spesiell utgave, laget for det amerikanske markedet i en liten serie. En «Sports bug», med Recaroseter og frekke fartsstriper.

– Nå viste det seg at den heldigvis var omtrent som beskrevet, sier Risan.

(Saken fortsetter under bildet)

<p><b>LETT BLANDING:</b> Til venstre en Opel GT, bak den DAF 55, så en Volvo 242 GT og foran en Honda 125 Benli fra midten av sekstitallet.<br/></p>

LETT BLANDING: Til venstre en Opel GT, bak den DAF 55, så en Volvo 242 GT og foran en Honda 125 Benli fra midten av sekstitallet.

Etter litt pleie i garasjen til Risan ble den lagt ut for salg, og den ble solgt noen dager før vi besøkte butikken. Til en kar på over åtti år, for 80.000 kroner. En bil Risan mener fort kan være verdt 100.000 om et par år.

Stammen av biler han selger ligger i prissjiktet mellom 30.000 og 250.000.

Han mener dette er summer som de fleste med ønsker om slike biler kan tenke seg å bruke. Siden oppstarten for snart to år siden har han solgt 70 biler.

– Originalitet er viktig. De mest populære merkene er Volvo, Opel og Volkswagen.

90 prosent av bilene går til menn mellom 40 og 60 år. Han sier også at det er lite pruting og at mange av bilene selges usett.

Risan forteller om en mann som kom inn for å se på en 1964-modell Volvo PV.

– Hans far hadde en slik bil da han var ung. Han satt seg rett i baksetet, ikke i førersetet, og ble helt blank i øya. Alt var riktig, fargen, lukten. Det minnet han om bilturene da han var liten. Jeg tror mye handler om at kjøperne søker mot en gjenstand som har betydd mye for dem en gang i tiden. At de søker mot den følelsen igjen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå