Salgsflopp for Saab i Norge

Relanseringen av Saab har ikke gitt det salgsløftet som håpet.

I forkant av nyåpningen sa direktør Asle Røil i Saab Automobile Norge til E24 at de håpet på 1000 biler ved utgangen av 2010.

Det målet kan Saab trolig se langt etter. Den månedlige salgsstatistikken viser at Saab selger svært få biler fremdeles.

- Som jeg sa den gangen var det et optimistisk mål, og slik det ser ut dag, så var det for høyt, innrømmer Røil.

Under 200

Ser man på tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken for september ble det kun registrert 23 nye Saab. Elleve av dem var 9-3-modellen og 12 9-5. Totalt for 2010 så langt er Saab-salget på 197 biler.

- Vi har ikke fått inn nok biler, og de første er i hovedsak forhandlerbiler, som ikke nødvendigvis blir registrert. Men nå kommer kundebilene. For oktober blir det høyere tall, men det har tatt lengre tid enn vi regnet med å få de tallene vi ønsker.

Per i dag har Saab 22 forhandlere i Norge, og Røil mener det er realistisk at disse forhandlerne skal selge 100 biler i måneden ganske snart.

Les også: Bilsalg på høygir

Flåtemarkedet

Den nye 9-5-modellen regner han med å ha solgt mellom 250 og 300 av ved utgangen av året.

- De viktige for oss nå er å komme oss inn i flåtemarkedet igjen, sier Røil.

Det vil si å bli en del av firmabil og leasingsystemene.

Forsiktig optimisme

- Det kommer nok til å ta litt tid siden vi må jobbe opp en tillit i dette markedet. Her er 9-3 modellen viktig. Vi har en forsiktig optimisme, sier Røil.

Han forteller at målet i løpet av noen år er komme opp på de samme nivåene som før Saab-krisen. Da solgte Saab rundt 2500 biler i året i Norge.

Litt av problemet er at 9-3, som modellen som det selges mest av, fortsatt vil rulle rundt i en utgave som begynner å få mange år på nakken i to år til.

Stasjonsvognutgaven av 9-5 kommer lanseres på Genève-utstilligen neste år, og Røil håper at den vil løfte salget av modellen i Norge.

Komfortabel med 9-5

- Jeg er veldig komfortabel med 9-5-modellen, utfordringen ligger i 9-3, sier Røil.

Signalene han har fått fra forhandlerne er at det ofte er BMW 5-serie som byttes inn i 9-5. Samtidig understreker Røil at ha ikke vet om dette er kunder som tidligere har forlatt Saab, og som nå vender tilbake.

Les også: BMW og Saab inngår samarbeid

- Det ruller nesten 10.000 Saab 9-5 på veiene i Norge, og mange av dem er stasjonsvogner. Så her har vi et stort, potensielt kundemarked. Det skal vi jobbe med, for det er klart at vi bør selge enn det vi gjør i dag, sier Røil.

Følg E24s journalist på Twitter: mortab

Les test av Saab 9-5

Flere Saab-tester:

Saab 9-3X 2,0T XWD

Saab 9-3 SportCombi Aero 2,0 T XWD

Saab 9-3 SportSedan TurboX

STILLINGER

Annonse