ERFAREN: Mercedes-Benz ML har vært med lenge. Første generasjon kom i 1997. Nå har de kommet til tredje.
ERFAREN: Mercedes-Benz ML har vært med lenge. Første generasjon kom i 1997. Nå har de kommet til tredje.

Som en diger dunjakke

Mercedes-Benz ML er som en luksus-suv skal være. Med mer enn du trenger av det meste. Klar for terrengkjøring på varmekabler.

Suver i denne dimensjonen er det minst politisk korrekte man kan kjøre rundt i, men er det egentlig noen som bryr seg? Og om noen gjør det, kan det bunne i misunnelse? For innerst inne så mistenker jeg en at stor, luksuriøs firehjulstrekker er den absolutte ønskebilen til langt de fleste nordmenn.

For en stor suv viser at du har kommet et godt stykke i livet. Dette er en bil som synes i trafikken, som på enkelt vis forteller at du har en million kronestykker å bruke på bil.

Prisen gjør at dette er biler det finnes svært få av i Norge. Man kan kanskje få inntrykk av at de florerer og er med på å kjøre klimaet rett i søpla med sin prangende tilstedeværelse.

Mikronisje

Sannheten er at det så langt i år er solgt drøyt 114.000 nye personbiler i Norge, av disse kan 770 biler som kan klassifiseres som luksus-suver.

Den suverene storselgeren er BMW X5, med 165 solgte biler, noe som gjør den til Norges 111. mest solgte bil. 11 plasser bak følger Porsche Cayenne med 112 biler.

Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic

Pris: 983.400.-

Pris testbil: 1.284.900.-

Hestekrefter: 258

Sylindre: V6

Volum: 2987 ccm

Dreiemoment: 620 Nm ved 1600-2400 o/min

Drivhjul: Fire

Toppfart: 224 km/t

0-100: 7,4 sekunder

CO2-utslipp: 179 g/km

NOx-utslipp: 73,3 mg/km

Forbruk: 0,63 l/mil (landevei), 0,78 l/mil (by), 0,68 l/mil (blandet)

Vekt: 2175 kilo

I statistikken ser man og at det var på tide med en ny Mercedes M-klasse. 33 solgte så langt i år er ikke stort, for dette er et marked der mange vil ha den nyeste, uansett merke. Riktignok holder X5 seg stabilt høy selv om modellen er snart seks år gammel og helt mot slutten av sin syklus, men på både Cayenne og bilen som følger etter den av de mest solgte i denne sjangeren, Touareg er drøyt året gamle.

Nestor

M-klassen er en nestor i klassen. Da den først kom i 1997 var den ganske alene. Kun Range Rover og den mer rurale Geländewagen rådet grunnen.

Bilen her er tredje generasjon, og designmessig føles den som et lite steg tilbake. Forrige utgave var stram i formen, med gode proporsjoner og et langt mer muskuløst ytre enn den aller første versjonen.

Flere biltester

Fronten har nå blitt mer brautende og samtidig rotete, og c-stolpen bryter linjene på et lite elegant vis som avrundes med en litt slapp hekk.

Nå er ikke eleganse denne bilsjangerens beste kort, men det er mye bil og de syns i terrenget.

ETTERLENGTET: Mercedes-Benz i Norge kan fortelle at de har solgt ut hele årets levering på 250 biler.
ETTERLENGTET: Mercedes-Benz i Norge kan fortelle at de har solgt ut hele årets levering på 250 biler.

Inni er det derimot veldig fint. Der er Mercedes gode. Man må riktignok akseptere et par særegenheter, som rattgir og en rekke funksjoner samlet på en hendel, men dette blir fort en vane. Grensesnittet for komputeren er smart og organiseringen av funksjonsknapper er forbilledlig. Ryddig og samtidig elegant.

Alfahannen

Den opplevde kvaliteten er utmerket. Innvendig forsvarer bilen en høy pris. Sittestillingen er naturligvis suv-høy, men alt kan justeres ned til millimeteren og det er en sted man kan trives i timevis.

Mercedes har ett nytt ess i ermet med denne nye ML-en. Innstegsmodellen har fått 250-turbodiesel motoren. Med 204 hestekrefter og et lavt utslipp gjør det at startprisen er betydelig lavere enn den var før, 830.000.

Det man kanskje ikke skal rope så høyt ut over prydbuskene er at det er en firesylindret motor. Det er litt snaut for mang en alfahan. Stor bil skal være lik stor motor.

MER NESTE ÅR: De regner med å selge rundt 300 ML i 2012. Det vil trolig gjøre den til bestselgeren i sitt segment.
MER NESTE ÅR: De regner med å selge rundt 300 ML i 2012. Det vil trolig gjøre den til bestselgeren i sitt segment.

Mer bilstoff på E24BIL

Med den tanken i bakhodet valgte vi å gjøre denne testen med en ML 350. Den har en sekssylindret motor, diesel selvsagt, på 258 hester. Det gjør den 150.000 dyrere, slik at den starter rett under millionen.

Her får man en kraftfull motor, med et voksent dreiemoment på 620 newtonmeter, 120 mer enn ML 250. Null til hundre går unna på 7,4 sekunder, mot ni på den svakere.

Med andre ord en motor som matcher bilens ytre.

Ikke sport

Som forventet er det hele kalibrert slik at den ikke føles spesielt rask, bare stor og sterk. Den har et sofistikert understell med off-road programmer og et oppsett som kan justeres etter føreforhold. I tillegg kan man dra til og stramme den opp via en sport-innstilling.

IKKE DENNE: Med en billigere innstegsmodell enn tidligere er salgspotensialet større. Det er den mindre ML 250 som vil stå for det meste av salget.
IKKE DENNE: Med en billigere innstegsmodell enn tidligere er salgspotensialet større. Det er den mindre ML 250 som vil stå for det meste av salget.

For det er ikke til å komme i fra at man opplever en smule vandring med en såpass høy og tung bil. Dette er en liten akilleshæl, for svingete vei får ML-kroppen til å krenge. Her kommer sport-knappen inn, og ødelegger hele komforten. Her har ikke tuningen vært helt heldig. Bilen blir altfor stiv, så krenging erstattes av risting.

Show-off

Lar man bilen bli i normalmodus har man derimot en milsluker. Det er ingen vits i å tro at denne farkosten kan håndteres som en sportsbil, riktignok finnes det noen varianter av arten som har klart dette (det er maksimumversjonene med et halvt tusen hester og en prislapp på 2,5 millioner).

Styrefølelse er rettet mot komfort, ikke veifølelse, som det meste annet i denne bilen.

Poenget med en bil av denne typen er som en helt gigantisk dunjakke. Det er lett å se at du har gitt litt ekstra for å holde deg varm når gradestokken kryper under tretti minus.

Akkurat som du kan fortelle naboen din at du har kjøpt den med «Airmatic luftfjæring» som kan heve bilen og «on- og offroadpakke» når du har parkert den i oppkjørselen med varmekabler.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

Bil