Regjeringen slaktes for å bryte elbilløftet: Disse bilene rammes av «Tesla-avgiften»

Regjeringen, KrF og Venstre har inngått en avtale som skulle sikre null engangsavgift for elbiler frem til 2020. Den lovnaden bryter regjeringen blankt i statsbudsjettet for 2018. Sjekk hvilke biler som får et avgiftshopp neste år!


<p><b>RAMMES AV «TESLA-AVGIFTEN»:</b> Toyota RAV4 Hybrid vil få økt avgiften med om lag 22.000 kroner avhengig av versjon med regjeringens avgiftsøkning.</p>

RAMMES AV «TESLA-AVGIFTEN»: Toyota RAV4 Hybrid vil få økt avgiften med om lag 22.000 kroner avhengig av versjon med regjeringens avgiftsøkning.

Budsjettforslaget for 2018 som ble lagt frem torsdag bryter med avtalen om bilavgiftene som Høyre, Frp, Venstre og KrF inngikk i mai 2015.  Avtalen ble inngått for å sikre en forutsigbar avgiftspolitikk i årene fremover og sikre at Stortinget når sitt eget mål om at ingen lenger skal kjøpe rene bensin- og dieselbiler fra 2025.

Under punktet «Nullutslippsbiler» i avtalen står det rett ut at «fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020». Dette budskapet ble også gjentatt i en melding fra Finansdepartementet på samme tid.

Denne lovnaden brytes i statsbudsjettet for 2018, der regjeringen skriver at «fritaket for elbiler i engangsavgiften foreslås opphevet».

I budsjettet foreslår regjeringen at elbiler vil få samme vektavgift som hybridbiler, altså en avgift som er lavere enn for vanlige bensin- og dieselbiler. Denne «Tesla-avgiften» rammer Teslas elbiler, men også en rekke langt mer folkelige «miljøbiler».

I tillegg foreslår regjeringen å droppe fordelene elbiler har fått i firmabilbeskatningen. Det vil øke kostnaden ved å ha elbil som firmabil betydelig.

Få alt om statsbudsjettet i vårt direktestudio

Varsler omkamp

I årene som kommer vil aktører som Volkswagen, Audi, BMW og Jaguar rulle ut en rekke større elbiler som kan erstatte klassiske familiebiler i større grad. I dag er Tesla alene om å kunne tilby dette. Basert på de konseptbilene som produsentene allerede har vist frem, er det logisk å forvente at flere av disse vil få avgift på seg, selv om det altså er snakk om elbiler.

KrFs finanspolitiske talsmann, Kjell Ingolf Ropstad, gjorde det i Politisk kvarter på NRK torsdag morgen klart at avgiftsendringen er å regne som et løftebrudd:

– Vi har vært opptatt av at el bilfordelene skal videreføres til 2020. Det er for å få en omlegging av bilparken og sørge for at det er nullutslippskjøretøy som blir kjøpt. Da vil dette være i strid med avtalen vi har inngått med regjeringen tidligere, sa Ropstad, og la til at dette vil bli en del av budsjettforhandlingene.

– Regjeringen bryter avtalen fra 2015 om å ikke øke avgiftene for nullutslippsbiler, konstaterer finanstalsmann Terje Breivik i Venstre, ifølge VG.

– Økt engangsavgift for de tyngste elbilene må ses i sammenheng med reduksjon av andre avgifter for elbilene. Det er ikke til å komme bort fra at de tyngste bilene øver mest slitasje med svevestøv på veiene våre. Men vi kan finne frem til gode løsninger, sa finansminister Siv Jensen i ordskiftet etter fremleggelsen av statsbudsjettet torsdag, ifølge NTB.

Se Sivs fulle forklaring lenger ned i saken. E24 har forsøkt å få en kommentar fra Høyres finanspolitiske talsmann Nikolai Astrup til denne saken.

Hvordan påvirker statsbudsjettet min økonomi? Skatteekspertene svarer i nettmøte

Toyota, Lexus og Tesla rammes hardest

Siden avgiften som nå innføres allerede har fått det populære navnet «Tesla-avgiften» er det ikke helt overraskende at det er dyre og store elbiler som rammes.

En Tesla Model X SUV vil få en avgift på 71.346 til 96.324 kroner, mot 0 i dag. En Tesla Model S vil få en avgift på opptil 35.852 kroner.

Men det er langt flere, og også mer folkelige biler som rammes allerede nå. Disse inkluderer de rimeligere modellene fra Tesla, men også en rekke hybridbiler fra Toyota og Lexus.

Tallene kommer frem i den oppdaterte og omfattende avgiftskalkulatoren på nettstedet til BilNorge.no (ekstern link). Der finner du oversikten over hvordan avgiftsendringene slår inn for alle nye bilmodeller som markedsføres i Norge.

BilNorge har laget en liste over de 100 modellene som øker mest. Der finner vi også langt mer folkelige bilmodeller:

  • Tesla Model 75 S (med det lille batteriet) koster i dag fra 638.400. Den får 9.371 kroner i avgift
  • Toyotas hybrid-SUV RAV4 får om lag 22.000 mer i avgift, avhengig av versjon
  • Lexus RX hybrid-SUV får om lag 29.000 mer i avgift
  • Mercedes C-klasse plugin-hybrid får 21.479 mer i avgift
  • Toyota Prius V (Plus) øker snaue 17.000 i avgifter

PS! En litt pikant bieffekt av at regjeringen nå vil innføre avgifter på Tesla og andre tyngre miljøbiler er at det kan bidra til å øke bruktbilprisene på de bilene som allerede er i markedet. Dette så man effekten av da Tesla økte nybilprisene sine i Norge i kjølvannet av kronen svekket seg i takt med oljeprisen for noen år tilbake.

Regjeringens avgiftsøkning kan dermed også bli en økonomisk gavepakke til de som eier Tesla før nyttårsrakettene går i luften.

Mens elbilsalget nå utgjør nesten 20 prosent av nybilsalget har ikke andelen elbiler i flåten økt til mer enn knappe 4 prosent. Siden 2007 har statens inntekter fra bilavgifter falt fra rundt 70 til 45 milliarder kroner (i 2018-kroner).
Mens elbilsalget nå utgjør nesten 20 prosent av nybilsalget har ikke andelen elbiler i flåten økt til mer enn knappe 4 prosent. Siden 2007 har statens inntekter fra bilavgifter falt fra rundt 70 til 45 milliarder kroner (i 2018-kroner).

NAF, Elbilforeningen og Norges største importør slakter forslaget

Møller Gruppen, Norges største bilimportør, vil ikke rammes noe særlig av avgiftsendringen til regjeringen. Selskapet importerer Volkswagen, men deres hybrid- og elbiler er ikke tunge nok til å utløse noen avgift. Av andre modeller er det kun plugin-hybriden Audi Q7 e-tron som vil få en økning (19.424 kroner).

Administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby.
Administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby.

Importøren går likevel og kritiserer regjeringens elbilavgift:

– Suksesskriteriet for det norske markedet frem til nå i møte med kunder og fabrikker har vært forutsigbarheten. Den er nå brutt. Dette vil føre til stor usikkerhet for kundene og fabrikkene, sier administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby, i en uttalelse.

Selv det i første omgang er større elbiler og hybrider som rammes, frykter Møller Gruppen for hva som vil skje hvis regjeringen får viljen sin og får avgiften på plass:

– Selv om avgiften kun slår inn på de store elbilene vil usikkerheten råde om hva som skjer ved neste korsvei. Sammen med fjerning av ordningen for firmabilbeskatningen for elbiler vil det stilles spørsmålstegn også ved de andre incentivene rundt elbiler. Dette vil bremse fremveksten av elbiler og troen på at dette er fremtiden, sier Hekneby.

Saken fortsetter under annonsen.

Bilistforeningen NAF kaller elbilavgiften «et tillitsbrudd»:

– Dette er uklokt og skaper usikkerhet. Folk har gjennom flere år omstilt seg og kjøpt biler med stadig lavere utslipp. Det har lønnet seg for lommeboken og miljøet. At avgift på elbiler kommer nå, er et brudd med den politikken. Dette handler ikke om luksusbiler men om størrelsen og rekkevidden på bilene som kommer, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Elbilforeningen, som stadig tar imot internasjonalt besøk av politikere, bilprodusenter og andre markedsaktører her til Norge, reagerer også kraftig på den uventede «Tesla-avgiften»:

 <p>Christina Bu, generalsekretær, Elbilforeningen.</p>

Christina Bu, generalsekretær, Elbilforeningen.

– Regjeringen ignorerer fullstendig Stortingets vedtak i det budsjettet de i dag presenterer, og velger i stedet å fjerne flere av fordelene for nullutslippsbiler, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

– Vi risikerer danske tilstander med kollaps i elbilmarkedet selv med tilsynelatende små endringer. Elbilmarkedet er svært sårbart og trenger fortsatt starthjelp for å komme opp på et nivå hvor elbiler er fullt ut konkurransedyktige med fossile alternativer, fortsetter hun.

Det hun viser til er hvordan elbilsalget i Danmark har kollapset etter at den danske regjeringen begynte å trappe opp avgiftene på elbiler.

Elbilforeningen påpeker også at momsfritaket for elbiler for 2018 ennå ikke er avklart med EØS-tilsynsorganet ESA.

Få nyhetene først!

Last ned MinE24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå