Tesla tok fyr

Batteriet i den populære el-bilen skal ha tatt fyr, og fronten på bilen ble deretter slukt av flammer.

<p><b>TOK FYR:</b> En Tesla Model S begynte å brenne nær Seattle i USA tirsdag. Føreren skal ha truffet en metallgjenstand i veibanen, og det direkte sammenstøtet med bilens batteri skal vær årsaken til brannen.</p>

TOK FYR: En Tesla Model S begynte å brenne nær Seattle i USA tirsdag. Føreren skal ha truffet en metallgjenstand i veibanen, og det direkte sammenstøtet med bilens batteri skal vær årsaken til brannen.

En Tesla Model S ble slukt av flammer i nærheten av Seattle tirsdag. Brannen skal ha startet i den populære el-bilens batteri, ifølge nyhetsbyrået AP.

Historien er en ripe i lakken for selskapet som hevder at modellen er USAs tryggeste. Men talskvinne Liz Jarvis-Sean sier brannen trolig ble forårsaket av et direkte sammenstøt mellom en metallgjenstand og bilens batteripakke. 

- Foreløpig tyder alt på at brannen var et resultat av en kollisjon, sier hun.

Historien bekreftes av føreren av bilen. Han mener å ha kjørt over en gjenstand som lå i veibanen, og tok deretter av veien for å se hva som hadde skjedd. Han sier at det luktet brent i bilen, som deretter tok fyr.

LES OGSÅ: Tesla topper norsk registreringsstatistikk

Den brennende bilen ble filmet av en passerende sjåfør, og lagt ut på Youtube. Her kan du se et klipp av brannen:

Brannmenn måtte frem med sirkelsag

I videoen er brannmenn allerede i gang med slukkingen. Men selve slukkingsarbeidet skulle vise seg å bli en utfordring.

I en ulykkesrapport noterte brannmennene at de først syntes å ha brannen under kontroll, men at flammene så blusset opp igjen. Ifølge rapporten syntes vann bare å intensivere brannen, og de prøvde derfor heller med et pulverapparat.

Etter å ha demontert fronten av bilen, og forsøkt å punktere et hull i batteripakken, brukte de til slutt en sirkelsag for å kutte hull i den fremre delen, for dernest å påføre vann direkte på batteriet. Først da skal brannen ha slukket.

Bekymret for batteriet

Batteriet i Tesla Model S er montert under gulvet i kupeen, og batterisystemet er drevet på lithium-ion-kjemikalier lik de som brukes i bærbare datamaskiner og mobiltelefoner.

Brannrisikoen i batteriene har allerede vært et tema i enkelte miljøer, ettersom det har vært noen problemer også med Chevrolets Volt hybridbil og Boeings nye 787-fly. Disse bruker lignende teknologi.

For to år siden tok det fyr i batteriet på tre Chevrolet Volt-biler i en kollisjonstest. Men amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) slo den gang fast at bilene ikke var mer risikable å kjøre enn vanlige bensindrevne biler.

Batterisystemet på Model S har likevel så langt høstet strålende kritikker. Blant annet ga nevnte NHTSA bilen toppkarakter i en kollisjonstest.

Børs-ras på onsdag

Aksjekursen til Tesla Motors fikk seg en solid smell på Nasdaq-børsen i New York onsdag, men dette har trolig liten sammenheng med brannen.

Fallet kom nemlig etter at to profilerte analytikere senket deres anbefaling for aksjen.

De mener aksjekursen i selskapet forutsetter at alt går på skinner når produksjonen av Tesla Model S skal opp og selskapet skal lansere nye modeller.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå