VW skal fikse opptil 11 millioner biler

Volkswagen sier de skal fikse bilene som er utstyrt med teknologien som viser for lave utslippstall. Fortsatt er det ukjent hvor mange biler som er solgt i Norge med programvaren.


<p><b>LOVER FIKS:</b> Volkswagen har litt av en ryddejobb å gjøre når 11 millioner biler skal fikses på. Akkurat hva som skal gjøres, er foreløpig uklart.</p>

LOVER FIKS: Volkswagen har litt av en ryddejobb å gjøre når 11 millioner biler skal fikses på. Akkurat hva som skal gjøres, er foreløpig uklart.

VWs nye sjef Matthias Müller sier den tyske bilgiganten de neste dagene vil kontakte kunder som har dieselbilene med programvaren installert, melder nyhetsbyrået Reuters tirsdag.

Noen analytikere mener skandalen kan komme til å koste VW over 6,5 milliarder dollar, omtrent 55 milliarder kroner.

Europas største bilprodusent innrømmet i forrige uke juks i utslippstester i USA. Ifølge Tysklands transportminister har VW også manipulert tester i Europa, hvor selskapet selger om lag 40 prosent av kjøretøyene sine.

Tyske etterforskere er i dialog med amerikanske myndigheter som en del av etterforskningen av Volkswagen, sier en talsperson for det tyske transportdepartementet.

Nytt krisemøte

VW er under enormt press for å håndtere den verste krisen konsernet har hatt i sine 78 år.

Styret holder krisemøte onsdag, sier kilder til det tyske nyhetsbyrået DPA. Der skal VW-sjef Matthias Müller trolig legge fram en plan for hvordan selskapet kan gjenvinne sitt omdømme.

Müller ble utnevnt til ny sjef etter at Martin Winterkorn gikk av forrige uke. Tysk påtalemyndighet etterforsker Winterkorn for bedrageri i forbindelse med utslippsjukset.

Flere bilmodeller

VW innrømmet forrige uke at 11 millioner av selskapets biler med dieselmotorer er utstyrt med teknologi som gjør det mulig å pynte på utslippstester. Testene skal sørge for at bilene lever opp til miljøkravene i ulike markeder.

Jukset ble avslørt av amerikanske miljømyndigheter.

Av de 11 millionene er 5 millioner VW-biler, 2,1 millioner Audi-biler, 1,2 millioner Skoda-biler og 1,8 millioner varebiler. Tirsdag ble det kjent at det spanske bilmerket Seat, som eies av VW, er utstyrt med programvaren.

Om lag 2 millioner av Volkswagens 11 millioner dieselmotorer som er utstyrt med programvaren, er produsert i Ungarn.

Å gjøre om på 11 millioner biler vil være nesten like omfattende som da Toyota i 2009 og 2010 måtte gjøre om på 10 millioner av sine kjøretøy på grunn av problemer med akselerasjonen.

Norge venter

Volkswagen Norge kan fortsatt ikke si hvor mange biler som er solgt i Norge med programvaren.

– Vi har fått forsikringer fra Volkswagen sentralt om at vi så fort som mulig skal få nøyaktige tall fra fabrikken på hvor mange biler som er sendt til Norge. Så snart de nøyaktige tallene er klare, vil vi gå ut med dem, sier Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen hos den norske importøren Møller Gruppen, til NTB tirsdag.

Hun kan ikke antyde når listen over hvilke biler som er importert til Norge med programvare for juks, vil foreligge.

Fryser budsjettene

Wolfsburg kommune, som er Volkswagens hjemkommune, innfører ansettelsesstopp og fryser budsjettene som følge av miljøskandalen.

Byens ordfører Klaus Mohrs regner med å oppleve et markant fall i selskapsskatten.

Kommunens budsjett er på nesten 430 millioner euro – tilsvarende 4,1 milliarder kroner – og selskapsskatten fra VW er en viktig inntektskilde.

Prosjekter som allerede er påbegynt, vil fortsette, men nye blir lagt på is.

– På nåværende tidspunkt vil vi ikke foreta nyansettelser, men ingen må frykte for å miste jobben, sier Mohrs.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå