Elbilboom sender kobberprisen til himmels

Prisen på metallet kan dra god nytte av et økende salg og etterspørsel for batteridrevne kjøretøy. Det har fått investorene på banen.


<p><b>VEKST:</b> Elbil-industrien kan bli gigantisk. Flere av verdens største selskaper har endre strategien for å satse enda mer på elbil. I pole position ligger fortsatt Tesla som nylig lanserte sin «Billig-Tesla» Tesla Model 3. Veksten i elbilmarkedet gjør at kobberprisene i verden stiger ettersom man trenger mye kobber for å produsere batteriene som driver bilene. </p>

VEKST: Elbil-industrien kan bli gigantisk. Flere av verdens største selskaper har endre strategien for å satse enda mer på elbil. I pole position ligger fortsatt Tesla som nylig lanserte sin «Billig-Tesla» Tesla Model 3. Veksten i elbilmarkedet gjør at kobberprisene i verden stiger ettersom man trenger mye kobber for å produsere batteriene som driver bilene. 

Flere elektriske biler på veiene vil øke kobberetterspørselen til industrien fra 185.000 tonn i 2017 til 1,74 millioner tonn i 2027, ifølge en rapport utarbeidet av konsulentselskapet IDTechEx, på vegne av International Copper Association (ICA) i juni.

Ifølge studien vil antallet elektriske biler og busser, i tillegg til hybridbiler, øke fra tre millioner i år, til 27 millioner om ti år.

Ettersom elektriske biler benytter seg av batteri med kobber, kan antallet batteridrevne kjøretøy øke prisene og etterspørselen etter metallet.

Nå ser flere investorer til kobberselskapene – og det er ikke kun de største selskapene investorene er ute etter å sikre seg aksjer i, skriver Financial Times.

Satser på mindre gruveselskap

Australske SolGold, Ivanhoe Mines og Nevsun Resources i Canada, Atalaya Mining, som holder til i Spania og på Kypros, samt Georgian Mining er noen av kobber-bedriftene som nå ser økt interesse fra investorer, ifølge Financial Times.

Interessen har allerede ført til store aksjekursgevinster, særlig for relativt små selskaper som utvinner kobber i nye og mer utfordrende områder.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>INVESTERER I KOBBER:</b> Elektriske kjøretøy trenger kobber, og det driver investorene til kobberselskapene, i takt med en økende elbilproduksjon. Her fra en kobbergruve i Mongolia, operert av selskapet Rio Tinto.</p>

INVESTERER I KOBBER: Elektriske kjøretøy trenger kobber, og det driver investorene til kobberselskapene, i takt med en økende elbilproduksjon. Her fra en kobbergruve i Mongolia, operert av selskapet Rio Tinto.

Gruveinvestorer har tradisjonelt sett til store diversifiserte selskaper som gruvegiganten Glencore, eller gruveselskapene BHP Billiton og Rio Tinto. Felles er at disse selskapene produserer langt flere råvarer enn bare kobber.

Investorene har nå blitt drevet til småselskap i håpet om et løft fra elbilproduksjonen. Ser investorene analytikeres vei finnes det tydelige indikasjoner på at et slikt løft er mulig.

– Etterspørselen etter elbiler er anslått til å øke betraktelig over de neste ti årene i sammenheng med at teknologien stadig blir bedre, prisforskjellen mellom drivstoffdrevne- og elbiler forsvinner, og flere ladestasjoner bygges ut, skriver IDTechExs senioranalytiker, Franco Gonzalez i rapporten fra ICA, ifølge Reuters.

Høyere kobberpris gir bedret stemning

Prisene på kobber styrket seg kraftig i løpet av fjoråret, og har styrket seg betraktelig siden mai måned i år.

– Etter hvert som råvareprisene har økt i løpet av det siste året, og det har vært en økende etterspørsel rundt elektriske biler, har stemningen mot de såkalte «juniorene» blitt bedre, sier analytiker John Meyer i London-baserte SP Angel til Financial Times.

Han mener investorene ser elektriske kjøretøy som en ren driver, særlig inn mot investeringer for små selskap som er i gang med nye gruveprosjekter.

SolGold er et av selskapene som kan slippe jubelen løs, hvor aksjene i selskapet har økt med om lag 900 prosent i løpet av det siste året – til tross for at selve produksjonen kan ligge flere år frem i tid. De jobber fortsatt med å kartlegge mulige kobberfunn i Ecuador.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>STYRKET SEG:</b> Prisene på kobber steg kraftig i fjor, og har nå styrket seg siden mai i år. Sammen med en økt etterspørsel for elbiler, ser investorer mot kobberselskapene.</p>

STYRKET SEG: Prisene på kobber steg kraftig i fjor, og har nå styrket seg siden mai i år. Sammen med en økt etterspørsel for elbiler, ser investorer mot kobberselskapene.

Elektriske kjøretøy kan stå for seks prosent av etterspørselen

Per i dag er det globale kobber-markedet på rundt 23,9 millioner tonn, ifølge International Copper Study Group. Det betyr at elektriske kjøretøy om ti år kan stå for rundt seks prosent av den totale etterspørselen, ifølge analytikernes estimater.

Der biler med forbrenningsmotorer trenger opp til 23 kilo kobber, hevder rapporten at elektriske biler bruker nesten det dobbelte, og at hybridbiler bruker hele 60 kilo kobber. Avhengig av størrelsen på batteriet kan en elektrisk buss bruke mellom 224 og 369 kilo kobber.

Glencore, som er en av verdens ledende kobberprodusenter, regner med at det vil gå med 138 kilo kobber til ett elektrisk kjøretøy, samt ytterligere 20 kilo for ladepunktet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå