Norsk krypto-startup hentet 6,3 millioner kroner på fire timer

Selskapet Hubii startet i dag sin to uker lange pengeinnhenting hvor de ønsker å hente så mye som 400 millioner kroner til sin blokkjede-portal for nyheter, film og musikk.


<p><b>FORNØYD:</b> Grunnlegger og direktør av Hubii Jacobo Toll-Messia er godt fornøyd med de første timene av Hubiis ICO hvor de har hentet over 6 millioner kroner på fire timer.</p>

FORNØYD: Grunnlegger og direktør av Hubii Jacobo Toll-Messia er godt fornøyd med de første timene av Hubiis ICO hvor de har hentet over 6 millioner kroner på fire timer.

Knappe fire timer etter at den åpne investeringsrunden, også kalt en initial coin offering (ICO), snakker E24 med grunnlegger og direktør av Hubii Jacobo Toll-Messia. 

– Vi er nettopp ferdig med den største delen av jobben som er få i gang ICO-prosessen og vi har hentet i overkant over 800.000 dollar på fire timer, sier han fornøyd om beløpet som tilsvarer mer enn 6,3 millioner kroner.

Hubii er i dag en plattform for aggregering av nyheter med store kunder som Telenor på laget.

På dagens plattform som ikke er blokkjede-basert har Hubii over 50 millioner brukere, sier Toll-Messia fra kontoret sitt i Bergen.

–Om 4–5 måneder skal vi migrere prosjektet over på ethereum-nettverket. Målet er å få bygge en desentralisert plattform for kjøp og salg av innhold. Der journalister og innholdsprodusenter både kan ta betalt for eget innhold, eller kjøpe innhold av andre.

Vil hente 400 millioner – minimum 40 millioner

Å samle venturekapital i kryptovaluta (ICO) har blitt svært populært blant startup-selskaper de siste årene.

– Du kan se det som om de forhåndsselger en nøkkel til å bruke det produktet man har tenkt til å lage, sier kryptovalutaekspert Torbjørn Bull Jenssen i Menon Economics til E24.

– Denne måten å hente inn penger på har spredt seg som ild i tørt gress, sier han.

For hver time som går er det flere som kjøper kryptovalutaen som har fått navnet hubiits (HBT).

– Vi vet ikke nøyaktig hvor mange som har deltatt i ICOen i kveld, men det er hundrevis, sier direktør Toll-Messia.

Han forklarer at det er umulig å si hvor mye penger som vil komme inn til slutt.

– Jeg har som et mål at vi minimum får inn fem million dollar, noe som bør være mulig når vi klarte 800.000 dollar på fire timer, forklarer gründeren til E24.

Nå begynner jobben med å få på plass partnere, og Toll-Messia forklarer også at de har sine nåværende kunder i ryggen.

–Telenor som er en av våre partnere fra før av, støtter også dette prosjektet.

Oppdaget forsøkt på svindel

Det er et kjent fenomen at ved slike ICO-prosesser er det stor fare for investorene å bli hacket eller utsatt for svindelforsøk.

Også Hubii oppdaget ukjente bakmenn som prøvde å utnytte deres pengeinnhenting ved å lage en falsk Hubii-nettside med betaling til seg selv.

– Vi opplevde at noen prøvde «å fiske» som det heter. Det betyr at noen der ute laget en kopi av vår nettside med innbetaling til dem, istedenfor til oss. Det er surt når slikt skjer, men heldigvis ble ingen påvirket, sier han.

Verdensmester på laget

Selskapet har med seg kjendiser i verdensklasse når de promotere selskapet.

 <p><b>INTERESSERT:</b> Den ubeseirede boksestjernen Floyd Mayweather, med over 20 millioner følgere på Twitter, promoterte den norske innholdsmarkedsplassen onsdag.</p>

INTERESSERT: Den ubeseirede boksestjernen Floyd Mayweather, med over 20 millioner følgere på Twitter, promoterte den norske innholdsmarkedsplassen onsdag.

Floyd Mayweather, ubeseiret verdensmester i fem vektklasser og med over 20 millioner Twitter-følgere, sendte onsdag ut en tweet hvor han promoterte pengehentingen.

«Du kan kalle meg Floyd Crypto Mayweather fra nå av», skriver han.

«Vi bygger en markedsplass for alt innhold: nyheter, musikk, film, sport! Glad du er med», tvitret Hubii Network tilbake.

Grunnlegger Toll-Messia sier de selv ble kontaktet av Mayweathers selskap som fortalte at de likte ideen og ønsket å inngå et promoteringssamarbeid.

Han ønsker ikke å kommentere detaljene rundt avtalen.

Selskapet har også en rekke internasjonale medieprofiler på laget som investorer, blant annet Nick Hugh, CEO i The Telegraph Media Group og  Diane Francis redaktør i kanadiske National Post.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå