Drosjeselskap svarer på utfordringen fra Uber - erklærer priskrig

Oslo-aktør dumper prisene som følge av konkurransen fra nye aktører.


<p><b>ERKLÆRER PRISKRIG:</b> Christiania Taxi senker prisene i et forsøk på å møte økende konkurranse fra nye aktører.</p>

ERKLÆRER PRISKRIG: Christiania Taxi senker prisene i et forsøk på å møte økende konkurranse fra nye aktører.

Som et svar på utfordringen fra tjenester som Uber, Haxi og samkjøringsgrupper på Facebook, lanserer Christiania Taxi nå makspriser for turer innenfor Oslos tre ringer.

De nye delingstjenestene har gitt tradisjonelle taxisjåfører mer ventetid mellom hver tur, og dermed ledig kapasitet.

Prisen på taxitjenester har i den siste tiden gått opp, mens etterspørselen har gått ned, skriver Christiania Taxi i en pressemelding.

Daglig leder i Christiania Taxi, Hasnat Ahmad, sier til E24 at den lave etterspørselen stor grad skyldes de nye aktørene i markedet.

– Vi er lovregulert, men det er ikke de. Det er klart de tar mye av kaken, sier Ahmad til E24.

Christiania Taxi er Oslos tredje største aktør i taximarkedet, ifølge selskapet.

Selskapet setter blant annet en makspris for alle turen innenfor ring 1 på 99 kroner. Tidligere har selskapet operert med en minstepris på 139 kroner.

– Var utdatert allerede i 1950

Professor ved NHH, Tor Wallin Andreassen, synes det er «veldig hyggelig å høre» at en drosjeaktør senker prisen for å møte konkurransen i markedet.

–Det første som slår meg er at næringen har argumentert med at når kapasiteten øker, stiger prisen. Det er gledelig å se at taxinæringen ikke er en atypisk næring som går mot alle økonomiske tyngdelover, sier han, og sikter til at drosjenes ledige kapasitet nå blir brukt til å tilby billigere drosjeturer.

 <p>Professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole.</p>

Professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole.

I transportloven heter det at den som mot vederlag vil drive persontransport må ha løyve. Det er fylkeskommunen som utsteder drosjeløyver, etter en vurdering av behovet for drosjeløyver i det aktuelle distriktet. Blant kravene i loven for å få tildelt løyve er at sjåføren har har tilstrekkeleg fagleg kompetanse.

Andreassen mener persontransportaktørene uten løyve tvinger frem innovasjon i bransjen.

– Jeg mener drosjevirksomheten var utdatert allerede i 1950. Løyvene og sentralene er en overlevering som ingen kan forklare årsaken til at eksisterer i dag. Uber, Lyft og Haxi vil presse næringen ikke bare på pris, men også på forretningsmodell, sier han.

Frykter sjåførflukt

Som en følge av tiltaket om makspris frykter Ahmad å miste flere sjåfører fra selskapet.

– Vi har fått tilbakemeldinger nå på at mange sjåfører kan tenke seg å gå til andre selskaper, sier Ahmad.

Han mener drosjeselskapene i dag konkurrerer om sjåfører med løyve, og ikke om kundene. Det fører til høyere priser, mener han.

– Da et nytt selskap startet opp i fjor ble det ikke delt ut noen nye løyver. Dermed måtte selskapet tilby høyere lønn til sjåførene. Det er den eneste måten å få nye sjåfører på, sier han.

Ahmad mener drosjenæringen har mye de kan bli bedre på. Særlig trekker han frem prisen.

– Prisen er jo den største grunnen til at kundene velger de nye aktørene. I tillegg kan vi bli bedre på kvalitet og bestillingsløsninger, sier han.

Fortrinn å ikke ha løyve

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI tror Christiania Taxi gjør lurt i å senke prisene.

– Dette er et resultat av konkurransen. Om Christiania Taxi fortsetter å tjene penger, vet jeg ikke. Hvis de først har taxiene ute, er det bedre å selge taxiturene billig enn å la dem stå stille, sier Andersen til E24.

Andersen trekker frem at ordinære taxitjenester har en rekke faste kostnader som lønn til sjåføren og forsikring, i tillegg til variable kostnader som bompenger og drivstoff.

 
 

Det gir nye kjøretjenester uten løyve, som Uber, et fortrinn.

Uber-sjåførene bruker en privat bil til å kjøre kunder, og sjåførene får provisjonsbasert lønn.

– De faste kostnadene blir ikke noe å regne med, sier Andersen.

– Det vi ser er på mange måter det som har skjedd i flybransjen. En måte å konkurrere med, er å gjøre det billigere og satse på at folk vil kjøre mer taxi. Om det lykkes eller ikke er et veldig komplisert regnestykke, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

Tror løyveregimet står for fall

Andreassen ved NHH trekker i likhet med Andersen frem at kostnadene med å drive drosjevirksomhet i Norge er store blant de tradisjonelle aktørene, men at aktører som Uber innoverer bransjen ved å ha en drift som koster langt mindre penger.

– Det er det genuine innovative elementet med delingsøkonomien. De klarer å tilby nærmest samme tjenester i kvalitet og mengde til en atskillig lavere pris, sier Andreassen.

Foruten et prisfall blant ordinære drosjetjenester, vil det bli presset frem mer bærekraftige forretningsmodeller, tror NHH-professoren.

– Hele denne bransjen begynner å bevege seg, og dette er bare en første reaksjon.

– Det løyveregimet og sentraltilhørighet er det andre som faller – og heldigvis for det!

– Dette er bra for forbrukerne, og det er markedslogikk. Kunden er konge, fordi de har pengene virksomhetene vil ha. Der ligger incentivet for innovasjoner, og på det punktet har delingsøkonomien vært fin, sier Andreassen.

Små selskaper mest utsatt

Andersen tror derimot ikke det er sikkert at andre aktører vil følge etter med det helt første.

– Det blir litt som om SAS skal svare på Ryanairs prissetting. Det kommer an på markedet. Norgestaxi og Oslo Taxi kjører en del fast. Christiania Taxi er et lite selskap som har anledning til å gjøre det. Hvis Oslo Taxi og Norgestaxi gjør tilsvarende, kan kommunen komme på banen og kreve at aktørene gjør noe med TT-prisen.

– Ettersom de små selskapene ikke har faste avtaler, er disse selskapene mest utsatt for konkurransen fra Uber?

– Ja, det er de nok.

Andersen tror det vil komme skatteregler som håndterer slike delingstjenester, og at taxitjenester vil komme til gode for den prisbevisst forbruker. Samtidig tror han taxitjenester for handikappede for eksempel kan bli presset hvis delingstjenester går utover tradisjonelle fullserviceselskaper.

– Det kan etter hvert bare bli spesialfirmaer som driver med det.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå