Derfor må SAS spare milliardbeløp

SAS-ledelsen annonserer snart planen som skal få SAS ut av milliardknipen.

<p><b>SJANSE FOR HARD LANDING:</b> SAS sliter med høye kostnader og underskudd. Nå jobber selskapet intenst med å finne en vei ut av uføret. Her lander et av selskapets fly av typen Boeing 737-600 på Oslo lufthavn Gardermoen.</p>

SJANSE FOR HARD LANDING: SAS sliter med høye kostnader og underskudd. Nå jobber selskapet intenst med å finne en vei ut av uføret. Her lander et av selskapets fly av typen Boeing 737-600 på Oslo lufthavn Gardermoen.

SAS har i flere år slitt med for høye kostnader, store pensjonsutgifter og svært mange fagforeninger som også har kranglet seg i mellom.

I tredje kvartal klarte riktignok selskapet å gå i pluss, men dette er ikke nok for å unngå nødvendige kostnadskutt. Den siste tiden har SAS hatt en intens prosess på gang internt for å spare omkring seks milliarder kroner.

Innen mandag offentliggjør SAS-ledelsen planen som skal redde selskapet.

Milliardpakke

Totalt er det ventet at den nye spareplanen til SAS vil ligge på rundt seks milliarder svenske kroner.

SAS-ledelsen har varslet at det kommer kraftige tiltak for å forbedre lønnsomheten internt:

  • Det skal kreves store kutt i lønn og betingelser av de ansatte. Det kan bli aktuelt med kutt på mellom 15 og 25 prosent.
  • Driften skal effektiviseres og rasjonaliseres.
  • Hele organisasjonsstrukturen til selskapet skal være under lupen for å finne områder man kan spare på.
  • Selskapet skal øke farten de gjennomfører omstillingen til et mer konkurransedyktig flyselskap på.

I tillegg til interne grep skal det ifølge selskapet fokuseres på kjernevirksomheten. Dermed vil SAS trolig kvitte seg med flereeiendeler.

Det er ventet at denne delen av planen vil skaffe selskapet rundt tre milliarder svenske kroner:

  • SAS har allerede solgt Flybussen. Dette skal ha bragt inn 50 millioner kroner.
  • SAS skal vurdere et salg av Widerøe. Det spekuleres i at SAS kan få inn én milliard kroner på dette.
  • SAS skal også ifølge flere kilder vurdere å selge sitt bonusprogram Eurobonus. Dette skal kunne bringe inn hele to milliarder kroner.
  • Flyselskapet vurderer også å selge bakketjenesten sin, SAS Ground Handling. Det er usikkert hvor mye det salget vil kunne bringe inn.

Les også: Vil kjøpe Widerøe: - Vi er mer klar enn før

Ved forrige innsparingsrunde, kalt Core SAS, gjennomførte selskapet innsparinger for rundt 7,6 milliarder kroner.
Pensjonsbombe

Et av SAS sine store problemer er pensjonsutgifter, og de blir ikke mindre i årene som kommer hvis ikke selskapet tar grep.

Nye regnskapsregler fra EU vil i tillegg gjøre vondt verre.

Hele egenkapitalen til SAS på tilsammen 12 milliarder svenske kroner kan nemlig forsvinne når EU innfører nye regler for hvordan pensjonsforpliktelser skal regnskapsføres.

Beinhard konkurranse

SAS får det heller ikke lettere av en beinhard konkurranse med både Norwegian og andre flyselskap.

Her i Norge har SAS blant annet kjempet for å kunne innføre bonuspoeng på innenriksruter, noe som nylig er blitt avvist av regjeringen.

Bonusforbudet ble opprinnelig vedtatt tidlig på 2000-tallet for at det skulle bli mulig for en konkurrent å etablere seg på det norske markedet. Dette skjedde etter at SAS slukte Braathens.

Løsning i sikte?

Et av problemene for SAS er finansieringen. Det svenske finansdepartementet skal ha presset hardt på bankene for at de skulle fornye lånene til flyselskapet.

Totalt skal SAS ha fått fornyet lån for 4,7 milliarder svenske kroner som egentlig utløp i juni neste år.

Les også: Analytiker: - SAS vil fortsatt slite

SAS skulle egentlig offentliggjøre sitt resultat for tredje kvartal torsdag. Dette er nå utsatt.

Selskapet meldte torsdag morgen at fremleggelsen er utsatt og vil komme senest mandag morgen. Sammen med resultatet skal også selskapet annonsere sin spareplan.

På forsiden nå