Den positive utviklingen for inntektene til tankrederiene har ikke vært så sterk på fem år, som den er i øyeblikket.

Men ettersom oljelagringstanker blir fylt bredfulle over hele jorden, kan dette føre til at bransjen får en voldsom overkapasitet innen kort tid.

Dette skriver Bloomberg.

Vanvittige priser

Innen 14. april vil tankskip frakte 488,8 millioner fat olje, noe som er 3,9 prosent mer enn uken før.

Og ratene er nå høyere enn de har vært på lang tid.

Så langt i år har ratene steget med hele 67 prosent til 46.811 dollar, viser data fra skipsmegleren Clarkson Plc.

Dette kan være en kort opptur, ettersom tankanalytikere i snitt forventer at ratene skal falle med 58 prosent til 19.750 dollar per dag innen et år, ifølge Bloomberg.

Til sammenligning har Frontline behov for tankrater på 23.900 dollar per dag for å gå i null.

Dermed er det også dystre spådommer på aksjesiden. Analytikere som følger Frontline-aksjen forventer at aksjen vil falle med 46 prosent det neste året.

LOVER DÅRLIG: Frontline-aksjen kan kollapse, tror analytikere. Her er storeier John Fredriksen og datteren Cecilie.
LOVER DÅRLIG: Frontline-aksjen kan kollapse, tror analytikere. Her er storeier John Fredriksen og datteren Cecilie.

Hamstring av olje

Og skulle analytikerne ha rett, vil nedturen komme etter en helt vanvittig opptur siden bunnen i november i fjor.

Frontline har på et halvt år doblet seg i verdi, etter et fall på 95 prosent fra toppen i 2008.

En av driverne bak den voldsomme oppturen for tankrederiene de siste månedene, har vært et behov for å bygge opp oljereservene i frykt for eventuelle forstyrrelser knyttet til Iran.

Samtidig som nasjoner hamstrer olje, peker økonomisk data mot at økonomien i Kina kan være i ferd med å kjøles ned.

Kina står for omtrent en tredjedel av verdens oljeetterspørsel.

Les også: