Funcom solgte over 480.000 eksemplarer av Conan Exiles på 28 dager

Spillselskapet er ute med ferske tall for Conan-spillet og melder at salget har vært «ekstremt bra».


<p><b>TALLSLIPP:</b> Funcom er ute med resultatrapporten for fjerde kvartal. Her bilde fra Funcoms nye Conan-spill.</p>

TALLSLIPP: Funcom er ute med resultatrapporten for fjerde kvartal. Her bilde fra Funcoms nye Conan-spill.

Spillselskapet Funcom fikk omsetning på 1,7 millioner dollar i fjerde kvartal, viser resultatrapporten for fjerde kvartal.

Den store spenningen i Funcom dreier seg imidlertid om hva som skjedde etter utløpet av kvartalet.

Selskapet slapp nemlig spillet «Conan Exiles» i en tidligversjon 31. januar på plattformen Steam, hvoretter interessen for aksjen har vært voldsom.

Til tider har aksjen vært mer omsatt enn Statoil, det største selskapet på Oslo, og siden lanseringen har Funcom-kursen gått mer enn 50 prosent.

Salget «ekstremt bra»

I kvartalsrapporten skriver Funcom at det i de første 28 dagene solgte over 480.000 enheter av spillet.

Selskapet skriver at salget har vært «ekstremt bra», og venter å nå 12-månedersmålet om et salg på PC 487.000 enheter innen de første 30 dagene etter lanseringen.

Selskapet viser til at markedsføringsaktivitetene har vært svært vellykkede, og at det for første gang dekket prosjektkostnadene på mindre enn syv dager. Direkte prosjektkostnader for lanseringen beløper seg til rundt 4,5 millioner dollar. 

Ifølge Funcom er nå spillet lønnsomt og vil fortsette å være det i overskuelig fremtid.

– Denne store initielle suksessen legger et svært solid grunnlag for fortsatt suksess i 2017 og videre, skriver selskapet.

Gjennom inneværende år og tidlig 2018 vil det gjøres ytterligere investeringer på 5–10 millioner dollar i spillet, til tekniske- og innholdsoppdateringer, markedsføring og kampanjer, samt støtte for Xbox- og Playstationlanseringer.

Fremover er planen til Funcom blant annet en relansering av spillet The Secret World i første halvår 2017, samtidig som det skal øke investeringene i Conan Exiles.

Mens selskapet planlegger å slippe en tidlig utgave av Conan Exiles på Xbox i tredje kvartal 2017, skal full lansering av spillet på PC, Xbox og Playstayion skje i første kvartal 2018.

I tillegg er to nye prosjekter i en tidlig konseptfase og vil gå inn i en fase før produksjon tidligst i løpet av andre halvår 2017.

Både ved studioet i Oslo og North Carolina er det planlagt økt nyansettelser. Den planlagte bemanningen er på rundt 120–130 fulltidsansatte ved utgangen av 2017, opp fra 103 i dag.

Tjente inn kostnader første uke

En uke etter spillslippet, da Funcom lettet på sløret om hvor mye det hadde solgt av Conan-spillet, hadde spillet kommet opp i et salg på mer enn 320.000 eksemplarer. Det innebar da at alle direkte kostnader knyttet til spillet var tjent inn, og at prosjektet var operasjonelt lønnsomt.

Funcom har som mål om å komme inn på topp 10-listen blant flerspiller overlevelsesspill på Steam-plattformen ett år etter lansering, og ligger nå på en ellevte plass.

Ettersom inntektene fra de eldre spillene faller med tiden er det nødvendig for Funcom å skape nye inntekter fra nye spill.

Inntektene på 1,7 millioner dollar i kvartalet var ned fra 2,6 millioner i tilsvarende periode året før, etter en gradvis nedgang i salget fra nåværende spill.

Resultatet før skatt ble på minus 0,9 million dollar, mot minus 2,3 millioner dollar året før, hjulpet av lavere finanskostnader og lavere driftskostnader.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå