<b>TEKNO-BØRSEN:</b> Mange av selskapene notert på teknologibørsen nasdaq vil helt sikkert benytte seg av muligheten til å tvitre om sine resultater - som myndighetene i USA nå sier ja til.
TEKNO-BØRSEN: Mange av selskapene notert på teknologibørsen nasdaq vil helt sikkert benytte seg av muligheten til å tvitre om sine resultater - som myndighetene i USA nå sier ja til.

Nå kan børsnoterte selskaper tvitre #USAresultater

Amerikanske myndigheter sier ja til resultatvarsel på 140 tegn eller mindre.

Også andre sosiale medier enn Twitter kan tas i bruk, så lenge eierne på forhånd får beskjed om hvilke som kommer til å bli brukt, skriver Financial Times.

Endringen innebærer litt av en statusoppdatering fra det amerikanske Finans- og børstilsynet (SEC).

Les begrunnelsen for de de nye reglene her.

«Vi ønsker ikke å begrense innhold, form eller fora for denne typen offentliggjøringer, og vi er oppmerksomme overfor å legge nye regultatoriske byrder på utstederne», skriver tilsynet i begrunnelsen.

Faktisk ønsker SEC heller å oppfordre selskaper til å finne nye kommunikasjonsmetoder for å holde bedre kontakt med sine aksjeeiere.

Dermed er det fritt frem for børsnoterte selskaper å tvitre sine resultater på 140 tegn eller mindre.

LES OGSÅ: Dine «likes» avslører hvem du er

#resultatvarsel

Avgjørelsen kommer etter at Netflix-sjefen Reed Hastings i fjor sommer skrev på sin personlige Facebook-side at Netflix-kundene for første gang hadde streamet mer enn én milliard timer nett-TV i juni i fjor.

Det ble ikke sendt ut noen pressemelding om milepælen, og informasjonen fant sin vei til markedet via nettet.

Ifølge FT steg Netflix-kursen 16 prosent det påfølgende døgnet.

Dropper saken

SEC satte i desember igang etterforskning av om Netflix og Hastings hadde brutt reglene for hvordan markedskritisk informasjon skal offentliggjøres.

Tirsdag ble det klart at SEC dropper saken mot Hastings - fordi tilsynet ser at det har vært uklarheter om hvordan reglene som ble skrevet for en god stund siden, skal tolkes i lys av dagens sosiale medie-virkelighet.

Nå er uklarhetene ryddet av veien, og så lenge man informerer på forhånd gir tilsynet sine «likes» til #resultatvarsel.

LES OGSÅ: Pimco-sjefen tvitret R-ordet

Ny digital hverdag

Kritiske røster har på sin side påpekt at når man åpner opp for denne typen varsling, gir man små eiere som ikke aktivt søker etter informasjon på sosiale medier en ulempe.

Dette er trolig ikke siste gang reglene i selskapsverdenen blir tilpasset den nye digitale hverdagen.

Børstilsynet i USA jobber for tiden med nye regler for hvordan selskaper kan forholde seg til såkalt crowdfunding eller crowdinvesting for å få inn kapital.

E24 har tidligere skrevet om disse verktøyene - les mer her.

LES OGSÅ: Advarer mot crowdfunding




Kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.
Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

Børs og Finans