DNB rammet av nesten samme feil to ganger

En feil isamme komponent i DNBs datasystemer har gjort de digitale tjenestene til landets aller største bank utilgjengelig for kundene to torsdager så langt i år.


<p><b>MØTTE KUNDENE:</b> Dette var det eneste kundene møtte da de ønsket å gå inn i DNBs nettbank torsdag i forrige uke og torsdag 16. mars.</p>

MØTTE KUNDENE: Dette var det eneste kundene møtte da de ønsket å gå inn i DNBs nettbank torsdag i forrige uke og torsdag 16. mars.

DNB Bank opplyser i en pressemelding at det var en menneskelig feil som utløste de betydelige driftsproblemene for banken sist torsdag.

«Den foreløpige rapporten konkluderer med at rotårsaken var en menneskelig feil knyttet til en «hypercare-operasjon» utført av ansatte hos Dell EMC, en av HCLs underleverandører,» heter det i pressemeldingen.

Feilen medførte at flere tusen servere måtte omstartes, ifølge pressemeldingen.

Var nede i flere timer

DNBs nettbank var utilgjengelig i flere timer og enkelte betalinger ble også forsinket.

Ifølge pressemeldingen hadde banken også driftsproblemer lørdag kveld.

Feilen som oppstod torsdag i forrige uke påvirket en komponent i DNBs it-systemer som skal sikre «høy tilgjengelighet». Ifølge pressemeldingen påvirket feilen som skjedde torsdag denne komponenten, noe som forårsaket driftsstansen.

«Den samme komponenten forårsaket også feilen 16. mars i år,» skriver banken videre.

Også 16. mars var DNBs digitale systemer nede i mange timer. Det gang var også betalingstjenesten Vipps nede.

– Var det som skjedde torsdag det samme som skjedde i mars?

– Feilen er lokalisert til det samme komponenten, men årsaken var ikke helt identisk, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til E24.

Foreløpig rapport

Han sier banken går ut med funnene i den foreløpige rapporten dels fordi banken er rimelig trygge på at de har funnet årsaken og også fordi kunder og medier etterlyser informasjon om årsaken til problemene i forrige uke.

– Kan noe slikt skje igjen?

– Det er vanskelig å love ting, men vi gjør jo alt vi kan for å dette ikke skal skje igjen. Vi gjør alt vi kan for å stabilisere driften.

Finanstilsynet har siden mars fulgt DNBs it-problemer tett, men sier normalt ikke noe offentlig om sine konklusjoner før saken er ferdigbehandlet.

Dalsbø vil ikke kommentere hva slags respons DNB har fått fra Finanstilsynet.

– Når vi har denne typen avvik melder vi fra til Finanstilsynet. Vi har god dialog og er opptatt av åpenhet rundt dette , sier han.

– Banken har fullt ansvar

Selv om banken i pressemeldingen sier det er en ansatt hos en av underleverandørene som skapte problemene, tar konserndirektør Liv Fiksdahl i DNB ansvar på vegne banken.

«Det er viktig for DNB å være åpen i forbindelse med driftsstans, enten problemer skyldes DNB eller konsernets underleverandører. DNB påtar seg imidlertid det fulle ansvaret for driftsstansen,» sier Fiksdahl i pressemeldingen.

Ifølge DNB har Dell EMC sørget en «bug-fix» for å fjerne risikoen for at det som skjedde i mars skulle skje igjen. Denne ble implementert lørdag. HCL og Dell EMC mente denne oppgraderingen ikke skulle ha noen uheldige konsekvenser for bankens systemer.

«Det ble likevel dessverre noe ustabilitet lørdag kveld på grunn oppgraderingen,» heter det i pressemeldingen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå