Mobilbetalingskrigen hardner til

Nordea allierer seg med Danske Bank for å vinne krigen om mobilbetaling. De to håper enda flere banker blir med på laget deres. Dermed øker konkurransetrykket mot DNB og Vipps.


<p><b>NY ALLIANSE:</b> Snorre Storset, toppsjef i Nordea Norge, allierer seg med en annen storbank for å vinne kampen om mobilbetaling. Arkivbilde.</p>

NY ALLIANSE: Snorre Storset, toppsjef i Nordea Norge, allierer seg med en annen storbank for å vinne kampen om mobilbetaling. Arkivbilde.

To av Norges største banker annonserer torsdag at de går sammen om mobilbetalingstjenesten MobilePay. Så langt har Danske Bank stått alene om satsingen.

Alliansen omfatter både Danmark og Norge. MobilPay ble lansert før Vipps, men da i hjemlandet til Danske Bank. I Danmark er tjenesten desidert størst og har økt i popularitet.

Her hjemme er MobilePay den største utfordreren til markedslederen Vipps, som Norges største bank DNB står bak. En annen viktig aktør er mCash, som SpareBank 1 Gruppen kjøpte opp i fjor. Det finnes også mindre aktører som Strex, som eies av Telia og Telenor.

I kampen om å vinne mobilbetalingsmarkedet vil Danske Bank og Nordea også ha inn flere danske, norske og finske banker på laget.

 <p><b>INVITERTE SVENSKENE PÅ MOBILFEST:</b> Toppsjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank Norge får med den svenske storbanken Nordea i MobilPay-satsingen.</p>

INVITERTE SVENSKENE PÅ MOBILFEST: Toppsjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank Norge får med den svenske storbanken Nordea i MobilPay-satsingen.

– Med MobilePay har vi mulighet til å gi nordiske brukere og bedrifter et av verdens mest utbygde mobile betalingssystemer. Nye bankpartnere med direkte kundekontakt vil styrke utbredelsen og samtidig får MobilePay økt muskelkraft til å akselerere innovasjonen, slik at vi kan sikre den absolutt beste brukeropplevelsen, sier Danske Banks landsjef i Norge, Trond F. Mellingsæter, i en pressemelding.

Nordea Norge-sjef Snorre Storset er fornøyd med å sikre sine privat- og bedriftskunder tilgang til det han beskriver som «markedets beste løsninger innen mobilbetaling».

– Mobile betalingsløsninger har raskt blitt svært populære, og vi ser stor innovasjon i forhold til nye bruksområder. Det er avgjørende at bankbransjen nå klarer å finne frem til felles løsninger, til fordel for kundene, næringslivet og samfunnet, sier Snorre Storset.

Mer enn vennebetaling

I utgangspunktet var det vennebetaling og overføring av mindre beløp fra person til person som var den viktigste tjenesten Vipps og MobilePay kunne tilby.

Tjenestene gjør at man ikke lenger trenger å huske kontonummer, siden alt baseres på mobilnummeret til brukeren.

Etter hvert har både Vipps og MobilePay utvidet tilbudet sitt kraftig, slik at også bedrifter og organisasjoner kan bruke tjenestene. Det har åpnet for at man blant annet kan bruke mobilapp'ene til å betale for seg i butikker, overføre penger til veldedige formål eller betale idrettslag for vafler på dugnad.

Både NSB og kollektivselskapet Ruter tilbyr for eksempel kundene å betale for billetter og månedskort med Vipps og MobilePay i sine apper. I tillegg har DNB lansert en løsning for å betale med Vipps i forskjellige nettbutikker.

DNB har også alliert seg med drosjeæringen slik at du kan betale for reisen via Taxifix-app'en.

Reitan Gruppen har inngått et samarbeid med MobilePay som gjør det mulig å betale med tjenesten på en rekke 7-Eleven- og Narvesen-kiosker.

Hos tjenesten mCash kan man inngått avtaler med blant andre Bunnpris, Burger King, G-Sport og Moods of Norway.

Ifølge Danske Bank kommer det snart egne betalingsterminaler (kortmaskiner) som både tar bank- og kredittkort, og MobilePay-betalinger. I dag er tjenesten basert på en egen QR-kode som er plassert ved siden av kortmaskinen.

Presset prisene

Selv om det er DNBs Vipps-tjeneste som fortsatt er størst i markedet, har MobilePays inntreden økt konkurransepresset i markedet.

DNB tok seg opprinnelig betalt for alle overføringer til forskjellige takster avhengig av beløp. Danske Bank gjorde imidlertid sin tjeneste gratis for forbrukeren, og det tok ikke lang tid før DNB fulgte etter.

Det at Nordea går inn i MobilePay-satsingen endrer ikke prisene ut til kundene. Bankene forventer imidlertid at de vil kunne gi bedre priser til bedriftene som bruker tjenestene og at driften av systemet vil bli billigere fordi man får en større skala på det. 

Selv om brukerne ikke betaler noe for tjenesten direkte, så er det kostnader involvert. Flere har påpekt at ved å basere tjenesten på kundenes bank- eller kredittkort, er kostnadene høyere enn ved å bruke norske bankers eget betalingssystem Bank Axept. Norges Bank har også påpekt viktigheten av lave kostnader for å ha et effektivt betalingssystem.

Visa, MasterCard og American Express skal nemlig ha sin provisjon når kortsystemene deres brukes, og disse er høyere enn når betalingene går over bankenes eget Bank Axept-system (som benyttes når man bruker bankkortet og ikke kredittkortet sitt).

Når kundene ikke betaler noe når de bruker MobilePay eller Vipps påløper det seg likevel kortgebyrer som bankene må dekke inn på en eller annen måte. Når man betaler for seg i butikken kan dette dekkes inn ved at butikkene må betale en del eller hele gebyret, men når man betaler mellom venner er det banken selv som må ta kostnaden.

Hvordan bankene vil forholde seg til dette over tid og hvordan de vil hente inn disse kostnadene er ukjent.

I forbindelse med at man inviterer flere banker inn i MobilePay-satsingen skal tjenesten nå organiseres som et eget datterselskap av Danske Bank med et selvstendig styre.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå