Analytikere om Norwegians kvartalsrapport: Skuffende, svak og rotete

Nedslående resultater og varsel om høyere kostnader sender Norwegian til bunns på Oslo Børs. Dette er ikke uberettiget, mener ekspertene.


<p><b>HØYERE KOSTNADER:</b> Norwegian har justert opp kostnadsanslaget for året, hvilket skaper bekymring i markedet.</p>

HØYERE KOSTNADER: Norwegian har justert opp kostnadsanslaget for året, hvilket skaper bekymring i markedet.

Norwegian har på morgenkvisten lagt frem skuffende tall for andre kvartal, og i dragsuget av dette stuper aksjen på Oslo Børs.

Ikke ufortjent, mener analytikerkorpset.

«Vi anser dette som en negativ rapport for Norwegian Air Shuttle, med betydelig svakere resultater enn ventet og lavere guiding», skriver DNB Markets i en oppdatering torsdag morgen.

Storbankens analytiker venter en nedjustering på 45 prosent av konsensus forventninger til Norwegians brutto driftsresultat i det inneværende året, og mener at den negative kursreaksjonen er berettiget.

Analytiker Jacob Pedersen i Sydbank beskriver regnskapet som «svakt».

«Norwegian har i dag fremlagt et skuffende halvårsregnskap som viser at selskapet tjener mindre penger på ekspansjonen enn forventet», skriver han i en oppdatering.

Kostnadene bekymrer

Hos Pareto er hovedinntrykket av Norwegians rapport at kostnadene er økende, både når det kommer til kvartalet isolert og hva selskapet selv venter fremover.

 <p><b>STIGENDE:</b> Grafen, som er hentet fra Norwegians kvartalsrapport, viser at enhetskostnadene er stigende.</p>

STIGENDE: Grafen, som er hentet fra Norwegians kvartalsrapport, viser at enhetskostnadene er stigende.

I dagens kvartalsrapport fremgår det at Bjørn Kjos og co., gitt et sett forutsetninger, ser enhetskostnader rundt 42 øre for 2017. Dette er en økning fra tidligere anslag, og et resultat av lavere trafikkproduksjon, salg og tilbakeleie, samt valuta- og drivstoffeffekter.

Enhetskostnadene er en funksjon av de samlede drifts- og leasingkostnadene og produksjonen.

Analytiker Karl Johan Molnes i Norne Securities skriver i en fersk analyse at endringen i guidingen peker mot at kostnadsutviklingen i andre kvartal, da enhetskostnadene lå på 43 øre, ikke er noe unntak.

«Klimaet for europeiske flyselskaper dette året er sannsynligvis det verste siden finanskrisen. Brexit og terrorisme i Europa, pluss passasjeravgiftene i Norge, gjør det vanskelig for alle selskapene. Situasjonen er likevel spesielt ille for Norwegian, fordi deres enhetskostnader også blir rammet ettersom pilotkostnadene er stigende i en periode da selskapet trenger 25 piloter per nye Dreamliner», oppsummerer Molnes.

Han har en salgsanbefaling på Norwegian med kursmål under 200 kroner.

Ser økt kredittrisiko

Kredittanalytiker Øystein Bogfjellmo i SEB beskriver Norwegians kvartalsrapport som «svak og rotete», og mener den er negativ.

«Vi venter at gjeldsgraden og den underliggende kredittrisikoen vil øke ytterligere til utgangen av 2017 (spredd ut). Men LTV-forholdet (lån mot verdi, journ.) er fortsatt ganske komfortabelt, hvilket gir Norwegian noe finansiell fleksibilitet», skriver han i en fersk analyse.
Bogfjellmo beregner nåværende LTV til 72 prosent, basert på markedsverdien av flåten, aksjeposten i Bank Norwegian og utestående forhåndsbetalinger.

SEB rater Norwegian «B» med stabile utsikter.

Manglende «drahjelp»

Norwegians regnskap for andre kvartal viste ellers en vekst i omsetningen fra 6,63 til 7,77 milliarder kroner i andre kvartal og et brutto driftsresultat (EBITDA) som nesten forsvant, etter å ha falt fra 1,32 milliarder til 58,5 millioner kroner, målt mot samme periode i fjor.

Analytikerne hadde i forkant ventet en omsetningsvekst til 8,2 milliarder og et brutto driftsresultat på 1,0 milliard, ifølge SME Direkt/TDN.

Helt mørkt er det likevel ikke. Karl Johan Molnes trekker frem som et mulig, fremtidig lyspunkt at selskapets trafikkrapporter for sommerferiemånedene juli og august kan overraske på oppsiden.

«Sesongeffektene som vil jobbe for Norwegian i juli og august fungerer ikke i andre kvartal, etter som april, mai og juni ikke er feriemåneder», skriver Molnes.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå