– Én av avtalene kommer på plass i løpet av kort tid

Etter årevis med rykter og en komplisert IT-floke, ser det ut til at Norwegian får på plass et feedersamarbeid med enten Ryanair eller EasyJet innen kort tid.


<p><b>NYKOMMER PÅ PODIET:</b> Etter at Frode Foss gikk av som finansdirektør inntok konstituert finansdirektør Tore Østby (t.v.) podiet for første gang i den nye rollen da Norwegian la frem kvartalstall torsdag. Her med konsernsjef Bjørn Kjos.</p>

NYKOMMER PÅ PODIET: Etter at Frode Foss gikk av som finansdirektør inntok konstituert finansdirektør Tore Østby (t.v.) podiet for første gang i den nye rollen da Norwegian la frem kvartalstall torsdag. Her med konsernsjef Bjørn Kjos.

Etter at konsernsjef Bjørn Kjos og konstituert finansdirektør Tore Østby hadde lagt frem Norwegians resultater for andre kvartal torsdag kom spørsmålet som pleier å komme under disse seansene: Blir det noe feedersamarbeid med Ryanair eller EasyJet snart?

Torsdag lettet Bjørn Kjos på sløret:

– Én av avtalene kommer på plass i løpet av kort tid, sa Kjos.

Han ville ikke si hvilket selskap det gjaldt, men indikerte at det blir én av de to.

Ryktene om et slikt samarbeid har versert lenge og selskapet har selv vært åpne på at de har vært i diskusjoner med både Ryanair og EasyJet. Som E24 skrev i januar har det imidlertid vært en stor utfordring å få på plass et feedersamarbeid rent teknisk.

Aksjekursen til Norwegian deiset ned 10 prosent da Oslo Børs åpnet torsdag. Kvartalsrapporten ble beskrevet som svak, skuffende og rotete av analytikere etter at den ble lagt frem.

Les også: Aksjesalg redder kvartalsresultatet

– Ikke komplisert å fordele

Et feedersamarbeid innebærer at Norwegian og et annet selskap inngår en avtale om å fôre hverandre med passasjerer. Det betyr for eksempel at en EasyJet-kunde kan bestille en tur til New York, der de først flyr til London med EasyJet før de bytter til Norwegians langdistansefly over Atlanterhavet.

Et slikt samarbeid kan være gunstig for begge selskapene fordi det kan åpne opp nye passasjerstrømmer fra Asia, Nord- og Sør-Amerika som vil fly til forskjellige steder i Europa, og motsatt.

– EasyJet har tung tilstedeværelse på Gatwick, men der har Ryanair få flighter, og så er det motsatt inn og ut av Cork og Irland, sier Kjos til E24, og fortsetter:

– Det er ingen hemmelighet at vi flyr mest langdistansefly fra London (Gatwick, journ.anm.)

Han forteller at utfordringene med å få booking- og IT-systemene til å snakke sammen på tvers av selskapene er den samme for både Ryanair og EasyJet.

E24 har tidligere fått opplyst av en kilde med innsikt i prosessen at forhandlingene, og med Ryanair spesielt, har vært utfordrende fordi det irske lavprisselskapet har stilt svært tøffe krav.

– Jeg kan ikke kommentere detaljer i forhandlingene, sier Kjos.

– Har det vært vanskelig å bli enige om de kommersielle vilkårene mellom dere?

– Nei, egentlig ikke. Vi snakker om litt forskjellige opplegg, akkurat det å fordele inntektene når vi sender passasjerene fra et selskap til det andre er ikke så komplisert, sier Kjos.

Ønsker avtale i Asia

Norwegian-sjefen ble også spurt fra analytikerhold om han også ønsker seg en feederavtale i USA, for eksempel med Southwest.

– Vi flyr jo til New York, San Francisco og Los Angeles primært. Dette er store befolkningssentra som i hovedsak er endedestinasjoner, så det er ikke et like stort behov der, sa Kjos.

Det han imidlertid kan tenke seg er en feederavtale (eller to) i Asia. Norwegian har siden oppstarten av langdistansesatsingen i 2012 fokusert mest på ruter til Nord-Amerika, blant annet på grunn av utfordringene deres med å få flyrettigheter over russisk luftrom.

I år har selskapet imidlertid lansert den nye ruten til Singapore, som supplerer ruten til Bangkok som selskapet har operert siden starten.

– Det er ikke til å legge skjul på at vi jobber med dette (en feederavtale, journ.anm.) i Asia. Ta Singapore som eksempel, der kan enkelt fly videre til både Australia og en rekke destinasjoner i Asia, sa Kjos.

På sikt mener han at lavprisselskapene vil utfordre fordelen nettverksselskapene og alliansene har i dag:

– Det vil komme nye nettverk som blir ekstremt konkurransedyktige mot nettverksselskapene på sikt, sa Kjos.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå