Grandiosa-rekord for Orkla

Konsernsjef Peter Ruzicka stilte i knallgul Grandiosa t-skjorte på Orklas presentasjon. Totalt kjøpte norske forbrukere den populære frossenpizzaen for mer enn én milliard kroner i 2016.


<p><b>MARKERING:</b> Konsernsjef Peter A. Ruzicka høstet latter i salen da han stilte på resultatpresentasjon i Grandiosa-skjorte.</p>

MARKERING: Konsernsjef Peter A. Ruzicka høstet latter i salen da han stilte på resultatpresentasjon i Grandiosa-skjorte.

Det var i forbindelse med dagens presentasjon av Orklas finansielle resultater for fjerde kvartal at konsernsjefen slo til med det lille «stuntet».

Han kunne fortelle at han hadde lovet å stille i Grandiosa T-skjorte dersom salget av den populære frossenpizzaen økte to kvartaler på rad målt mot markedet, eller gjennom hele året.

Fasit er at markedsandelen ble høyere både i volum og verdi i 2016 enn året før.

Vi har hatt og har en veldig høy markedsandel innen frossenpizza, og det er vanskelig å forsvare så høye markedsandeler over tid. Men vi hadde vekst i 2016, og det er vi veldig fornøyde med, sier Ruzicka til E24.

Konsernsjefen opplyste at Orkla solgte 24 millioner Grandiosa-pizzaer i 2016, og at selskapet for første gang solgte Grandiosa for mer enn én milliard kroner i løpet av ett år (målt i forbrukerverdi).

– Vi har hatt et gradvis fall i markedsandelen innen frossenpizza, men denne flatet ut mot slutten av 2015 og vi har sett den øke i 2016. Grandiosa har hatt en andel på rundt 50 prosent av frossenpizzamarkedet i Norge, og denne andelen har økt med 2,5 prosentpoeng, sier Ruzicka.

T-skjortemarkeringen kom etter det han omtaler som et veddemål med Orkla Foods.

 <p><b>NORMALEN:</b> Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla i normalt jobbantrekk.</p>

NORMALEN: Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla i normalt jobbantrekk.

– Det er bare en morsom gimmick, sier han.

For ordens skyld kan det legges til at Ruzicka normalt stiller på resultatpresentasjonene i mørk dress og slips, som de fleste andre konsernsjefer.

Resultatfremgang

Orkla melder om moderat organisk salgstilbakegang innen forretningsområdet Orkla Foods i kvartalet, men perioden ga likevel resultatfremgang som følge av kostnadsreduksjoner og strukturell vekst.

For året økte Orklas inntekter fra matvarer med mer enn 2,2 milliarder til 15,4 milliarder kroner.

På konsernnivå noterer Orkla fremgang både på topp- og bunnlinjen i fjorårets siste kvartal.

Resultatet for perioden ble 1.107 millioner kroner, opp fra 757 millioner på samme tid i fjor. Det var ventet 1.018 millioner, ifølge SME Direkt for TDN.

Selskapets driftsinntekter økte til 10.286 millioner, opp fra 9.571 millioner på samme tid året før.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå