Dette SAS-flyet har egen Twitter-konto

Halvannet år etter lanseringen av SAS sitt langdistanseløft har det første flyet endelig parkert i hangaren for å totalrenoveres. Sjekk bildeserien over.

Det var i juni 2013 at SAS-sjef Rickard Gustafson sammen med resten av ledelsen kunne annonsere en 20 milliarder kroner tung plan for å satse på langdistanse.

Den største nyheten var at SAS skulle bestille 12 nye Airbus fly, pluss opsjoner på seks til. Flyene skal leveres fra midten av 2015 og fra 2018 (se faktaboks), men allerede om et par måneder vil passasjerene begynne å merke at ting skjer.

I tillegg til nye fly skal nemlig SAS totalrenovere de gamle flyene.

Etter mange år i tjeneste skal de gamle flyene inn for å få hele interiøret ribbet, før det erstattes med en splitter ny kabin, med nye seter og et moderne underholdningssystem til alle passasjerene. I tillegg skal det gjennomføres en større vedlikeholdsrunde på flyene, opplyser SAS til E24.

Denne uken startet renoveringsarbeidet på det første av SAS-flyene i langdistanseflåten. «Erik Viking», langdistanseflyet av typen Airbus A330-300, har nå blitt parkert i en hangar i Zürich der arbeidet utføres.

I SAS har man ventet lenge på å gi langdistanseflyene et løft, spesielt etter at konkurrenter som Norwegian, Emirates, Qatar og andre flyr med nye og moderne fly til Gardermoen og Norden.

Selskapet har til og med lansert en egen Twitter-konto for Erik Viking-flyet, der man kan følge hele totalrenoveringen i Zürich.

Én av gangen

Selv om det tar mange år før SAS har fått alle sine nye Airbus-fly vil passasjerene allerede om noen måneder merke at ting er på gang.

SAS planlegger å sette det nyoppussede Erik Viking-flyet i trafikk igjen i februar.

Etter at det flyet er ferdig pusset opp vil nestemann på listen tas ut av trafikk. Sånn fortsetter det frem til alle de syv flyene er oppgradert (SAS har i dag 12 langdistansefly totalt).

– Planen er å ta ut ett fly hver måned, og oppgraderingen skjer nose-to-tail (én av gangen, løpende, journ.anm.), med en pause til sommeren. Hele arbeidet avsluttes med oppgraderingen av to A340-maskiner neste høst, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS, til E24.

Han forteller at SAS opplever mye interesse rundt oppgraderingen som nå skjer, spesielt fra de faste kundene.

– Både vi og de som kjenner oss vet at det er på høy tid å gjøre en oppgradering nå, så dette blir veldig bra, sier Sandstø.

SAS har ikke gått ut med konkrete tall for hva oppgraderingene koster, men det er uten tvil en kostbar affære. I tillegg må SAS investere et større milliardbeløp i de nye flyene som er bestilt. Disse har en listepris på 3,3 milliarder dollar (22,5 milliarder kroner) før rabatter.

SAS har allerede finansiert kjøpet av fire av de nye flyene hos en kinesisk bank.

Vurderer nye ruter fra Oslo og Stockholm

E24 skrev tidligere i år at SAS har bestemt seg for å beholde tre av de åtte A340-flyene som i dag finnes i flåten, når alle de nye flyene er levert.

Før sommeren skal også det første av de fire nye A330-300 Enhanced-flyene være levert fra Airbus.

Det åpner for at man allerede fra sommeren av har kapasitet til å åpne nye langdistanseruter. SAS uttalte tidligere i år at det kommer nye langdistanseruter fra Oslo og/eller Stockholm i 2015.

Flyselskapet har i tillegg valgt å satse tungt på rutene til USA. I tillegg til en ny direkterute mellom Stavanger og Houston, har SAS valgt å legge ned Bangkok-ruten til fordel for mer kapasitet mellom USA og Norden. SAS sin alliansepartner Thai Airways opererer uansett sin egen rute fra Bangkok til Oslo og Stockholm.

På grunn av totalrenoveringen av den eksisterende flåten planlegger SAS nå å nedjustere tilbudet mindre i vintersesongen enn tidligere.

Vanligvis nedjusteres tilbudet fra syv til fire avganger i uken på rutene, men nå justerer man bare ned til seks avganger, opplyser SAS. Dermed flyr flyselskapet for eksempel mellom Oslo og New York seks dager i uken denne vinteren, mot fire dager i uken tidligere. I sommersesongen flyr SAS denne ruten hver dag hele uken på grunn av den økte trafikken.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå