SAS med milliardoverskudd: Varsler nye sparegrep

Flyselskapet avslutter regnskapsåret sitt med et solid overskudd. Samtidig varsler ledelsen lavere investeringer og nye grep for å kutte kostnader.


<p><b>MANGE PASSASJERER – TØFFE TIDER:</b> Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS kan glede seg over et solid belegg og god passasjervekst. Samtidig er marginene presset og konkurransebildet tøft, både hos SAS og hos andre aktører.</p>

MANGE PASSASJERER – TØFFE TIDER: Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS kan glede seg over et solid belegg og god passasjervekst. Samtidig er marginene presset og konkurransebildet tøft, både hos SAS og hos andre aktører.

SAS avslutter regnskapsåret sitt med et justert driftsoverskudd på 939 millioner svenske kroner, svakt ned fra 1,174 milliarder året før. Etter skatt, og medregnet engangseffekter, gikk selskapet 1,3 milliarder kroner i pluss, en økning fra 956 millioner året før.

Omsetningen lå ganske stabilt på 39,5 milliarder, ned fra 39,7 året før.

Det viser de ferske resultatene for SAS sitt fjerde kvartal, som ble sluppet tirsdag morgen. Selskapet har avvikende regnskapsår som løper fra november til oktober.

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen skrev i en kommentar i forkant av tallslippet at han ventet en omsetning på 39,3 milliarder for året, et driftsresultat på 2,4 milliarder og et nettoresultat på 1,2 milliarder.

Samtidig varsler selskapet at den tøffe konkurransen tvinger frem nye grep. Selskapet skrur nå opp målene for innsparinger i perioden 2017 til 2019 fra 800 millioner til 1,5 milliarder svenske kroner.

– Gjennom høsten har markedsforholdene blitt enda mer krevende og bransjen fortsetter det raske endringstempoet. På samme tid er det oppgang i det skandinaviske flymarkedet, langdistanseetterspørselen og feriereiser i Europa. En lavere kostnadsstruktur og økt lønnsomhet er nødvendig hvis SAS skal utnytte disse vekstmulighetene, sier konsernsjef Rickard Gustafson i rapporten.

SAS-sjefen sier videre at de på sikt må gjøre mer enn bare å øke sparemålet til 1,5 milliarder for å være lønnsomme:

– Derfor planlegger vi ytterligere tiltak for å adressere gjenværende strukturelle utfordringer, som sørger for at SAS har høyere enhetskostnader enn nyetablerte konkurrenter, sier Gustafson.

Innfridde mål – kutter investeringsbudsjettet

SAS har egentlig varslet (guidet) at selskapet skulle klare å gå med et driftsoverskudd før engangseffekter i regnskapsåret 2015/2016, som ble avsluttet i utgangen av oktober. Det har selskapet nå innfridd.

Da SAS i september la frem resultatene for tredje kvartal viste opptellingen for de tre første kvartalene at driften hadde gått i null. Alt som skulle til for å nå målet var derfor å gå med et driftsoverskudd i fjerde kvartal.

For neste år (2016/2017) varsler SAS nå at kapasitetsveksten vil ligge på seks til åtte prosent, under årets nivå på rundt 10. Selskapet legger heller ikke inn et overskuddsmål for det kommende året, slik de gjorde frem til nå.

Selskapet skriver også at de planlegger investeringer på rundt 1,0 milliard svenske kroner i 2016/2017. Det er kraftig ned fra årets nivå på 2,0 til 2,5 milliarder.

Selskapet annonserte for øvrig i september en stor investering i et nytt avansert og raskt Wifi-system (trådløst internett) og oppgraderte kabiner på Europa-flåten, etter at de har ferdigstilt den store oppgraderingen på langdistanse.

SAS er 70 år: Hør E24s podkast «Valebrokk & Co» med SAS-sjef Rickard Gustafson

Må gå kraftigere til verks

Selv om SAS leverte et overskudd, akkurat som lovet, i året som flyselskapet nå har lagt bak seg, er finansdirektør Göran Jansson tydelig i budskapet om hvorfor de annonserer nye kostnadsgrep:

– Situasjonen er slik at dette er langt fra der vi må være, sier Jansson til E24.

Han forteller at selskapet ikke har tatt beslutningene om hva konkret som selskapet skal gjøre for å omstille seg, men sier at det vil konkretiseres til våren.

– Blir nedbemanninger aktuelt og hvor mange må gå?

– Selvsagt er det en del av det som er nødvendig gitt situasjonen vi er i, men vi kommer ikke med noe tall nå, sier Jansson.

Det er blant annet veksten til Ryanair og lignende aktører som gjør at SAS-ledelsen mener de må gå kraftigere til verks for å sikre selskapets fremtid.

– Ryanair er en referanseramme for mange som reiser i privatmarkedet og er mer prisbevisste (...) Vi må tenke nytt, både når det gjelder produkt og andre aspekter for å nå de kundene som er mer prisbevisste, sier Jansson.

Han mener at SAS må klare å tilby et mer tilpasset og personlig produkt, og at man må bruke de dataene man har om kundene for å treffe deres behov på en bedre måte fremover. Der er digitaliseringen SAS gjennomfører nå på sine plattformer svært viktig, ifølge finansdirektøren.

– Er det også et press innen forretningsreisende, som er deres kjerneområdet?

– Det markedet har også blitt mer utfordrende, og vi ser særlig i Norge at oljenæringens reduksjon i reiser har en stor effekt, sier Jansson.

Får billigere finansiering

Finansdirektøren poengterer at SAS fortsatt skal være selskapet som tilbyr fleksibilitet, mange avganger og gode tekniske løsninger fremover, særlig rettet inn mot dem som reiser mye eller vil ha det lille ekstra.

– Dette må man også betale for, men det er kanskje ikke alt man er så opptatt av. Det er her vi nå forsøker å jobbe med å finne nye måter å tilpasse oss på.

SAS varsler i regnskapet at investeringsbudsjettet reduseres fra 2,0-2,5 til 1,0 milliard svenske kroner fra i år til neste år. Finansdirektøren sier at det ikke er snakk om noen nedskalering, og at gevinsten kommer av rimeligere flyfinansiering i all hovedsak:

– Dette dreier seg primært om at vi har fått gode vilkår på finansieringen av våre nye A320neo-fly. Vi har fått tak i mye japanske og kinesiske penger som har lavere avkastningskrav. Det gir oss rimeligere finansiering enn om vi skulle finansiert flyene over balansen, sier Jansson.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå