- Dette har kostet svette og tårer

Med et overskudd i baklommen mener SAS de har motbevist dommedagsprofetiene som har versert siden krisen i fjor. Til høsten relanseres bonusprogrammet Eurobonus med et nytt kundenivå over gullkort.

<p><b>FORNØYD:</b> Konserndirektør Eivind Roald i SAS sier at det ligger svette og tårer bak SAS' milliardresultat.</p>

FORNØYD: Konserndirektør Eivind Roald i SAS sier at det ligger svette og tårer bak SAS' milliardresultat.

- Nå vipper vi fra det røde til det sorte, sier en fornøyd konserndirektør Eivind Roald i SAS til E24.

Selskapet annonserte onsdag sine resultater for det siste kvartalet. Driftsmarginen økte fra 9 til 11,6 prosent, og overskuddet før skatt endte på 1,12 milliarder svenske kroner.

SAS-aksjen steg med over 13 prosent på Oslo Børs onsdag morgen.

Selv mener Roald det viktigste som har skjedd, er at SAS ifølge han har klart å motbevise skeptikerne.

- Det var veldig få som hadde tiltro til planen vi la frem. Både mange i mediene og visse flyeksperter på BI mente vi ikke ville klare det, men det har vi motbevist. Vi klarer å levere, men det er ikke tvil om at dette har kostet svette og tårer, og vi er fortsatt ikke ferdige, sier Roald.

Relanserer Eurobonus

En av de store endringene som vil skje med SAS utover høsten er en relansering av lojalitetsprogrammet Eurobonus.

- Det blir en full relansering av Eurobonus med et nytt nivå over gullkortet og mange nye fordeler, sier Eivind Roald.

SAS sikter mot en lansering i midten av november.

Han forteller at de vil tette hullet mellom de rundt 2.000 Pandion-kundene og noen av de titusener av gullkunder selskapet har.

- Vi vil gi de veldig lojale kundene noe ekstra. Jeg kan ikke fortelle alt, men vi har noen kule initiativ på gang, sier Roald.

LES OGSÅ: Slik skal SAS gå i pluss i 2013

Han hinter til flere samarbeidsavtaler med andre aktører som er i gang.

Tidligere i år åpnet norske myndigheter for at man kan opptjene bonuspoeng på innenriksreiser i Norge. Det mener SAS har bidratt til den kraftige økningen i antallet medlemmer de nå har fått til Eurobonus-programmet.

- Gjennom de siste tre-fire månedene har Eurobonus økt med 46 prosent i Norge, sier Eiving Roald.

Ny nettside

Som tidligere sjef i IT-giganten HP har Eivind Roald også presset på for å løfte SAS på teknologisiden.

<p><b>TILPASSET INNHOLD:</b> Slik vil SAS sin nye iPad-app se ut. SAS vil i tillegg til å la deg bestille billetter også friste med en rekke tilbud og tilby annen informasjon fra den aktuelle destinasjonen du ser på.<br/></p>

TILPASSET INNHOLD: Slik vil SAS sin nye iPad-app se ut. SAS vil i tillegg til å la deg bestille billetter også friste med en rekke tilbud og tilby annen informasjon fra den aktuelle destinasjonen du ser på.

- I november estimerer jeg at en helt ny nettside også vil være på plass, sier Roald.

Selskapets nye app til iPhone har allerede blitt lastet ned 500.000 ganger, mens Android-versjonen har blitt lastet ned rundt 100.000 ganger. Nå er selskapets app for nettbrettet iPad inne til godkjenning hos Apple.

- Den blir enda mer inspirerende. Den er integrert mot en del andre leverandører. Først låser man inn en destinasjon, og så får man opp konserter, eventer, værmelding og lignende for destinasjonen, i tillegg til å kunne bestille flybilletten selvfølgelig.

- Tusen nye kunder per dag

SAS-ledelsen står på at de skal klare å levere et forsiktig overskudd i år, noe som vil være første gangen på åtte år.

- Vi har fortsatt å redusere enhetskostnadene, og i et ekstremt tøft marked har vi klart å skaffe nye kunder, sier Eivind Roald.

Enhetskostnaden til SAS falt med 5,8 prosent netto drivstoffkostnader i kvartalet som gikk.

LES OGSÅ: SAS kjøper nye fly for 20 milliarder

- De siste tre-fire månedene har vi fått tusen nye kunder hver dag. Det viser at kundene foretrekker SAS, sier Roald, og peker på at til tross for alt snakket om Norwegians USA-satsing har SAS sine egne USA-ruter har hatt en ekstremt god tilstrømming.

Det siste året har SAS innført 52 nye ruter.

Store investeringsbehov

Over de siste månedene har SAS hentet inn store milliardbeløp, blant annet gjennom salget av Widerøe, salg og tilbakeleie av fly og utstedelse av nye obligasjonslån. Tilsammen har de skaffet til veie 2,7 milliarder svenske kroner det siste året.

En av de viktigste målene for SAS-ledelsen i den store omstillingen siden krisen i fjor høst, har vært å styrke selskapets finansielle situasjon. Blant annet har de klart å redusere kredittfasiliteten som ble gitt av eierne og nordiske storbanker i fjor høst ned til to milliarder svenske kroner.

LES OGSÅ: SAS måtte kjøpe to flytyper for å få til langdistanseløftet

- Vi skaffer oss finansiell stabilitet og uavhengighet. Det gjør at vi kan videreutvikle og investere i produktet for kundene, sier konserndirektøren.

- I kvartalrapporten skriver dere at dere vurderer å utstede flere obligasjoner. Hvor mye er det snakk om?

- Vi monitorerer hele tiden markedet og hvordan de vil reagere på ytterligere kapitalinnhenting for å sikre vår egen finansielle posisjon. Vi er en industri som er ekstrem kapitalkrevende, sier Roald.

Han peker blant annet på at SAS i 2016 får 30 nye kortdistansefly fra Airbus, samt at de nye langdistanseflyene fases inn fra 2015 og 2018.

- Vi har store investeringer foran oss, så vi må styrke posisjonen vår.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå