SAS satte ny juli-rekord

SAS fortsetter passasjerveksten og setter juli-rekord for andre år på rad.



<p><b>ØKT PUNKTLIGHET:</b> Antallet flyginger som ankom innen 15 minutter etter oppsatt ankomsttid bedret seg i juli fra 76,5 til 79,4 prosent for SAS. Regulariteten (antallet flyginger som ble fløyet) lå stabilt over 99 prosent. Her er et av SAS' Airbus A330 langdistansefly avbildet i en hangar på Kastrup flyplass.</p>

ØKT PUNKTLIGHET: Antallet flyginger som ankom innen 15 minutter etter oppsatt ankomsttid bedret seg i juli fra 76,5 til 79,4 prosent for SAS. Regulariteten (antallet flyginger som ble fløyet) lå stabilt over 99 prosent. Her er et av SAS' Airbus A330 langdistansefly avbildet i en hangar på Kastrup flyplass.

Etter å ha fraktet 2,7 millioner passasjerer i juni, fraktet SAS 2,5 millioner passasjerer i juli.

Det viser flyselskapets ferske trafikkstatistikk som ble sluppet tirsdag formiddag.

Til sammenligning fraktet SAS 2,5 millioner passasjerer i august i fjor, noe som var en vekst på 4,3 prosent over året før. Veksten fra i fjor til i år var på 2,2 prosent.

I fjor satte SAS både passasjerrekord for juli måned og rekord i belegget, med passasjerer i 88,2 prosent av de tilgjengelige setene i snitt. Det ble også passasjerrekord i juli i år, men belegget gikk ned med 1,7 prosentpoeng til 86,5 prosent i snitt.

Selskapet klarte ikke å fylle like mange seter i juli i år, sammenlignet med fjoråret, fordi kapasiteten (ASK – målt i antall tilgjengelige setekilometer) økte med 8,8 prosent, mens passasjertrafikken (målt i antall passasjerkilometer) «bare» økte med 6,7 prosent.

Trafikken økte mest på Europa-rutene (8,3 prosent opp fra samme periode i fjor), men langdistanserutene leverte også en solid trafikkvekst (6,0 prosent). Innenlandsrutene økte trafikken med 1,6 prosent. Kapasiteten i de tre områdene økte imidlertid mer enn trafikken.

Billettinntektene til SAS endte på 3,21 milliarder svenske kroner, mot 2,97 milliarder svenske kroner på samme tid i fjor.

Fortsetter å holde marginene i sjakk

Som E24 skrev i starten av juli, viste trafikktallene frem til og med juni måned at SAS nå opplever at marginfallet har stoppet opp.

Det samme viser tallene for juli måned. Mens yield (inntekt per fløyt passasjerkilometer) økte med to prosent (én prosent opp hvis man justerer for valutaendringer), så endte inntekten per tilgjengelige setekilometer (PASK) uendret (ned én prosent justert for valutaendringer).

SAS kan dermed nok en gang vise til at marginfallet deres inntil videre er satt i sjakk.

Selskapet skriver selv at konkurransen i markedet «fortsetter å være intens» selv om etterspørselen øker og yieldutviklingen altså ser ut til å stabilisere seg.

– I løpet av juli utviklet etterspørselen seg på linje med tidligere måneder, med stabil trafikkvekst over SAS' geografiske områder. På samme tid har dollaren gradvis svekket seg mot den svenske kronen, noe som har en positiv effekt på SAS' inntjening, skriver selskapet.

SAS varslet i juni at selskapet dobler effektiviseringsmålet sitt frem mot 2020 til 3,0 milliarder svenske kroner. Hvis selskapet fortsetter å holde marginene på dagens nivå, vil lavere kostnader dermed kunne bidra til å øke lønnsomheten over tid.

Flere flyr Norwegian

Norwegian slapp i forrige uke sine trafikktall for juli. De viste en passasjervekst fra 2,93 til 3,36 millioner passasjerer mot samme periode i fjor.

Norwegian har riktignok ekspandert kraftig med baser i USA og rundt i Europa, slik at passasjergrunnlaget ikke lenger er helt sammenlignbart mellom de to selskapene.

Les også: Flere fløy med Norwegian i juli

Mens SAS holdt sine marginer hovedsakelig i sjakk, falt yield og seteinntekt med seks prosent for Norwegian.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå