SAS selger Cimber og tar milliontap i regnskapet

SAS selger flyselskapet Cimber og 11 regionalfly to år etter at de kjøpte selskapet. Kjøperen skal investere i nye fly som de skal leie tilbake til SAS på mindre ruter.


<p><b>OVERLATER SMÅRUTER TIL ANDRE:</b> Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS selger nå Cimber, men skal fortsatt leie inn kapasiteten selskapet tilbyr på mindre regionalruter i Norden. Arkivbilde.</p>

OVERLATER SMÅRUTER TIL ANDRE: Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS selger nå Cimber, men skal fortsatt leie inn kapasiteten selskapet tilbyr på mindre regionalruter i Norden. Arkivbilde.

To år etter at SAS kjøpte det danske flyselskapet Cimber i februar 2015, melder selskapet at de nå har inngått en avtale med irske CityJet om å selge Cimber.

I tillegg skal de 11 Bombardier CRJ900-regionalflyene selges fra februar frem til sommeren. SAS eier flyene, men de har vært operert av Cimber.

Selve Cimber-salget skal etter planen gjennomføres 31. januar. Det er bare knapt halvannet år siden SAS solgte flyselskapet Blue 1 til CityJet høsten 2015.

SAS skriver i en børsmelding at salget er en del av strategien om å bruke «strategiske partnere» til å betjene mindre regionale ruter på vegne av SAS, gjennom at SAS leier inn både fly og mannskap på disse rutene. Strategien innebærer også at SAS forenkler flåtestyringen og driften sin, og at de får en mye større fleksibilitet når det kommer til å justere tilbudet sitt etter markedsendringer.

Cimber har operert regionale ruter ut fra basen i København på vegne av SAS, med de 11 CRJ900-flyene SAS nå skal selge.

CityJet skal videre bestille 10 helt nye CRJ900-regionalfly. Disse leveres fra andre halvår i år og frem til starten av 2018. De skal erstatte tilsvarende fly SAS bruker i dag.

SAS forlenger for øvrig leieavtalen sin med CityJet med tre år og har inngått en ny kontrakt på seks år. Avtalene innebærer at CityJet skal leie ut en flåte på totalt 22 CRJ900-regionalfly med mannskap til SAS.

Tar regnskapstap

Salget medfører imidlertid at SAS tar et engangstap i regnskapet på 20 millioner svenske kroner, ifølge børsmeldingen. Dette bokføres i SAS sitt første kvartal for 2016/2017 som løper fra november til januar.

– Takket være synergier mellom Cityjet og Cimber vil produksjonskostnadene til Cimber bli redusert ytterligere. Det legger til rette for å opprettholde og utvikle regionale ruter til fordel for SAS-kundene, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en børsmelding.

Konsernsjef og styreleder i CityJet, Pat Byrne, sier i en uttalelse at han er svært fornøyd med å utvide samarbeidet med SAS. CityJet har fløyet for SAS siden mars 2016. Før oppkjøpet har CityJet nesten 200 ansatte i Norden ut av 870 totalt.

– Denne nye SAS-kontrakten og veksten vi får gjennom oppkjøpet av Cimber driver frem CityJets strategi om å etablere rollen som leverandør av regionalflykapasitet til flyselskaper over hele Europa, sier Byrne.

Velkjent partner

Outsourcingen av regionalruter har lenge vært en strategi hos SAS.

I en årrekke har SAS og Widerøe, som SAS eide tidligere, hatt et passasjersamarbeid som har gjort det mulig for SAS-passasjerer å fly til mindre flyplasser i Norge, samtidig som SAS har fått feedet inn passasjerer til sine fly fra Widerøe.

CityJet er også en kjent partner for SAS. Høsten 2015 annonserte nemlig SAS at de skulle selge sitt finske datterselskap Blue 1 til CityJet. Det var da SAS erstattet fem eldre Boeing 717-fly med åtte nye Bombarider CRJ900-fly og mannskap.

SAS hadde da 12 CRJ900-fly fra før som ble drevet av Cimber. SAS driftet tidligere CRJ900-flyene selv fra København, men kjøpte i slutten av 2014 Cimber og overførte mannskap dit.

SAS er langt ifra det eneste selskapet som har en slik strategi. Både i USA og i Europa benytter en rekke store og kjente nettverksselskaper denne strategien.

CityJet ble etablert i 1992 og var tidligere eid av Air France, men ble etter hvert solgt til tyske Intro Aviation. I tillegg til de mange SAS-rutene i Norden, opererer CityJet en rekke mindre ruter til blant annet London City, Antwerpen, Firenze, Dublin, Amsterdam, Paris Orly, Dublin og Rotterdam.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå