DHT om Fredriksen-bud: – Klart uakseptabelt

Frontlines bud på DHT Holdings vil utvanne aksjonærenes verdier, og er helt klart uakseptabelt, skriver DHT-ledelsen i et brev til aksjonærene.


<p><b>IKKE NOK:</b> Ledelsen i Double Hull Tankers mener Frontlines bud til aksjonærene er utilstrekkelig. Dette er en av selskapets eldste råoljetankere, DHT Ann, som ble levert fra Hyundai-verftet i 2001.</p>

IKKE NOK: Ledelsen i Double Hull Tankers mener Frontlines bud til aksjonærene er utilstrekkelig. Dette er en av selskapets eldste råoljetankere, DHT Ann, som ble levert fra Hyundai-verftet i 2001.

Det var i slutten av januar at rederiet Frontline, dominert av milliardæren John Fredriksen, meldte at det ønsket å sluke DHT Holdings, etter å ha skaffet seg 16 prosent av aksjene i DHT.

I et brev til aksjonærene  som ble sendt ut i forrige uke forklarer de to konsernsjefene i DHT, Trygve P. Munthe og Svein Moxnes Harfjeld, hvorfor de mener budet er uakseptabelt.

– Frontline foreslo å betale for oss med sterkt oppblåste Frontline-aksjer som handles betydelig over de underliggende skipsverdiene, skriver DHT-ledelsen i brevet.

DHT-ledelsen sier de forstår hvorfor Frontline ønsker å kjøpe selskapet, som har en nyere flåte med en snittalder på 6 år, mens Frontlines skip i snitt er opp mot 11 år gamle.

Men budet er ikke godt nok, ifølge DHT-ledelsen.

– Styret konkluderte enstemmig at tilbudet om å bytte en aksje i DHT med 0,725 aksjer i Frontline (som tilsvarer omtrent 5 dollar per aksje med dagens verdi) var totalt utilstrekkelig og betydelig undervurderte selskapet, skriver Munthe og Harfjeld.

– Resultatet ville ha vært en utvanning av mer enn 20 prosent av substansverdien (net asset value, journ.anm.) per aksje for DHT-aksjonærene. Dette er helt klart uakseptabelt, skriver de.

Verdens største tankrederi

Hvis kjøpet likevel blir gjennomført, dannes verdens største tankrederi etter flåtestørrelse og børsverdi, ifølge Frontline. De to selskapene har en samlet børsverdi på rundt 13 milliarder kroner.

Til sammen har de to selskapene 40 store råoljetankere i VLCC-klassen (very large crude carrier), samt en mengde mindre tankskip.

Analytikere mente at et sammenslått selskap ville stå sterkt i markedet, men at kjøpet kunne bli vanskelig å gjennomføre på grunn av motstanden fra DHT.

Fredriksen har det travelt

John Fredriksen har mye på gang, med interesser blant annet i oppdrettsselskapet Marine Harvest, riggselskapet Seadrill og eiendomsselskapet Norwegian Property.

Dette er bare noen av prosessene hvor Fredriksen-systemet er involvert:

– Å pensjonere seg er ikke et alternativ for meg, hvert fall ikke de neste tre til fem årene, sa 72 år gamle Fredriksen nylig til Financial Times.

Nye tankere

DHT Holdings sier at verdsettelsen av skip nærmer seg bunnivåene markedet opplevde i 2013, og at det vil investere for å fornye flåten.

I forrige måned fikk selskapet levert skipet DHT Tiger, den siste av seks nybygde VLCC-tankere fra Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.

DHT har også bestilt to nye VLCC-tankere fra Hyundai-verftet til en pris selskapet regner som attraktiv.

Samtidig har selskapet solgt tankeren DHT Chris, som ble bygget i 2001.

Svakere resultat

DHT Holdings leverte et brutto driftsresultat (ebitda) på 209 millioner dollar i 2016, ned fra 214,8 millioner dollar året før. Resultatet etter skatt var på 9,3 millioner dollar, fra 105,4 millioner dollar året før.

DHT-ledelsen understreker i brevet at selskapet har betalt utbytte i 28 kvartaler på rad, selv om størrelsen på utbyttet har variert.

DHT-aksjen har falt med 37 prosent siden inngangen til 2016, fra 8,09 kroner til 4,93 kroner fredag.

I samme periode falt Frontline-aksjen 54 prosent, fra 129,45 kroner til 58,30 kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå