Statoil har tildelt vedlikeholdskontrakter for 24 milliarder

En rekke selskapet kan juble for store vedlikeholds- og modifikasjonsavtaler med Statoil. Men Aker Solutions skyves delvis ut i kulden.


<p><b>NYE AVTALER:</b> Statoil har tildelt omfattende, langsiktig vedlikeholdsarbeid på norsk sokkel og i på det norske fastlandet.<br/></p>

NYE AVTALER: Statoil har tildelt omfattende, langsiktig vedlikeholdsarbeid på norsk sokkel og i på det norske fastlandet.

Dette opplyser oljeselskapet i en melding tirsdag morgen.

Avtalene gjelder vedlikeholds- og modifikasjonsavtaler for 24 milliarder kroner til selskapets installasjoner på norsk sokkel og til landanleggene Sture, Kollsnes Kårstø og Melkøya.

I tillegg til dette kommer konkurranseavtaler for modifikasjonsavtaler.

Hovedleverandøravtalene er på seks år pluss opsjoner på fire år, og starter i første kvartal 2016. Den samlede estimerte verdien inkluderer opsjonene.

Selskapene som har sikret seg disse kontraktene, er Aibel, Apply Sørco, Reinertsen og Wood Group Mustang Norway.

I den forrige rammeavtalen fra 2010 var Fabricom og Aker Solutions, sammen med Aibel, Apply Sørco og Reinertsen, inne i varmen som hovedleverandører.

Nå er Aker Solutions og Fabricom ute i kulden.

– Hvorfor valgte dere å ta inn Wood Group Mustang på listen?

– Vi har hatt en grundig konkurranse, og vi har hatt en god og tett dialog med leverandørene gjennom prosessen. Vi har landet på de som totalt sett har gitt de beste tilbudene, og de vi mener i størst mulig grad kan levere en effektiv utførelse av oppgavene med høy kvalitet, sier Ola Anders Skauby, pressetalsmann for Teknologi, prosjekter og boring i Statoil, til E24.

Statoil stiger 2,66 prosent til 123,3 kroner per aksje på Oslo Børs tirsdag. Aker Solutions er ned 2,25 prosent til drøyt 32 kroner.

Kan konkurrere

Aker Solutions er imidlertid på listen over leverandører til de såkalte konkurranseavtalene.

Konkurranseavtalene har en varighet på ti år, og starter også i første kvartal neste år. Avtalene danner grunnlag for enkeltstående prosjektkonkurranser, der et fåtall leverandører kan delta.

Disse er tildelt Aibel, Aker Solutions, Apply Sørco, Reinertsen og Wood Group Mustang.

Systemet er satt opp slik at hovedleverandørene blir delt opp og får ansvaret for vedlikehold og mindre komplekse modifikasjonsoppdrag etter lisens. Hver leverandør får enkelt sagt ansvaret for hvert sitt sett med plattformer og installasjoner for Statoil på norsk sokkel.

De mer komplekse og større modifikasjonsprosjektene blir lagt ut på anbud mellom leverandørene på konkurranseavtale-segmentet. Her kan Aker Solutions med andre ord fortsatt sikre seg noen kontraktsmilliarder.

Statoil opplyser at det er gjennomført en omfattende anskaffelsesprosess. Tilbyderne er vurdert ut fra HMS, tekniske og kommersielle kriterier.

Vil presse kostnadene ytterligere

Statoil har også valgt å ikke bruke noen av opsjonene som lå inne i rammeavtalene fra 2010, og bruker nå heller de nye kontraktene for å få utført vedlikehold- og modifikasjonsarbeidet.

– Vi så et behov og en mulighet for å gjøre en ny anbudsrunde når de faste kontraktsperiodene på den forrige nå løper ut. Det gjorde vi basert på behovet for å effektivisere og forenkle virksomheten på norsk sokkel, sier Skauby.

– Dere deler nå ut kontrakter på 24 milliarder inkludert opsjoner. Sparer dere noe sammenlignet med den forrige runden med rammeavtaler?

– Det som har vært sentralt i denne prosessen, som i resten av industrien, er at vi får til forbedring, forenkling og standardisering. Vi har innført innført kompensasjonsformater som vi mener vil stimulere til kontinuerlig forbedring, forteller Skauby.

Med andre ord er det lagt inn incentiver for leverandørene til å få ned kostnadene underveis:

– Det er kontraktsformater som belønner effektive leveranser, og som gir en økt lønnsomhet ved en økt produktivitet. Her skal begge parter tjene på effektivitet, sier Skauby.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå