Manglende Eurofighter-ordre gir store kutt hos Europas største forsvarsleverandør

Britiske BAE Systems reduserer arbeidsstokken med nesten 2.000 ansatte.


<p><b>KUTT:</b> Det italienske luftforsvaret er blant dem som flyr Eurofighter Typhoon. Selskapet bak sliter imidlertid med å få solgt nok fly til å forsvare størrelsen på produksjonsapparatet.</p>

KUTT: Det italienske luftforsvaret er blant dem som flyr Eurofighter Typhoon. Selskapet bak sliter imidlertid med å få solgt nok fly til å forsvare størrelsen på produksjonsapparatet.

Neste år er det ti år siden norske myndigheter valgte amerikanske Lockheed Martins F-35 som nasjonens nye kampfly. Året i forveien hadde da det europeiske alternativet, Eurofighter, trukket seg fra anbudskonkurransen.

Det norske valget var kanskje av begrenset betydning i det store bildet, men ikke unikt. Nå sliter selskapet bak det europeiske kampflyet med slunkne ordrebøker, og ser seg nødt til å gjennomføre betydelige kostnadsgrep.

Tirsdag bekrefter BAE Systems (tidligere British Aerospace) at det skal kuttes nærmere 2.000 stillinger.

Beslutningen beskrives i britiske medier som et hardt slag for øyrikets industrisektor. BAE Systems er det største forsvarskonsernet i både Storbritannia og Europa, samt den tredje største forsvarsleverandøren globalt.

Venter på storordre

BAE signerte nylig en intensjonsavtale med Qatar om salg av 24 Eurofighter Typhoon-fly, som vil kunne sikre jobber tilknyttet produksjonen av denne modellen inn i neste tiår.

Ifølge Bloomberg har Qatar-kontrakten en potensiell verdi på 8,6 milliarder pund, men den kan ta flere måneder å sluttføre. Samtidig har en lenge avventet kontrakt med Saudi-Arabia latt vente på seg, og dermed slipes sparekniven.

«Tidfestelse av fremtidige ordre er alltid usikkert, og for å sikre kontinuitet i produksjonen og konkurransedyktige kostnader mellom sluttføringen av nåværende kontrakter og forventede nye ordre, planlegger vi nå å redusere Typhoon-produksjonslinjen og produksjonstempoet på Hawk», skriver selskapet i en melding.

Hawk er en eldre kampflyserie som først ble introdusert tilbake på 1970-tallet. Selskapet søker etter ytterligere ordre på disse flyene for å forlenge seriens levetid.

Som en konsekvens av det ovennevnte, kombinert med at det britiske forsvaret ønsker å fase ut sine Tornado-fly i 2019, vil omtrent 1.400 jobber forsvinne i BAEs militære luftfartsdivisjon alene.

Ytterligere 375 stillinger forsvinner i deres maritime divisjon, samt 150 innen cybersikkerhet.

Saken fortsetter under bildet ...

 <p><b>KUTT:</b> Eurofighter Typhoon-produksjonslinjen i Warton rammes av nedskjæringer.</p>

KUTT: Eurofighter Typhoon-produksjonslinjen i Warton rammes av nedskjæringer.

Fagforening fortviler

Storbritannias største fagforening, Unite, lover å kjempe mot det de omtaler som en «ødeleggende kortsiktig» avgjørelse.

– Disse planlagte jobbkuttene vil ikke bare underminere Storbritannias uavhengige forsvarskapasitet, men også ødelegge samfunn over hele Storbritannia, som er avhengig av disse høykompetansejobbene og håpet om en god fremtid de gir fremtidige generasjoner, sier Unite-nestleder Steve Turner til avisen The Guardian.

I dagens melding bekrefter BAE Systems at kuttene i hovedsak vil komme på fem britiske lokasjoner, hvorav Warton & Samlesbury i Lancashire rammes hardest.

I meldingen fremgår det for øvrig at selskapets ledelse opprettholder sine finansielle ambisjoner for året. Dette inkluderer en vekst på fem til ti prosent i det underliggende resultatet for 2017, samt en liten reduksjon i gjelden.

BAE Systems hadde i fjor et netto resultat på 913 millioner pund av inntekter på 17,79 milliarder pund.

De negative effektene fra fallende Eurofighter-ordre utlignes i noen grad av høyere produksjon av F-35, der BAE også er involvert. Selskapet står for omtrent ti prosent av produksjonen per F-35.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå