– Vi prøver å skape et slankere og mer effektivt Telenor

Selv om salget av Vimpelcom-aksjer satte dype spor i Telenors resultat etter skatt, jubler markedet over selskapets saftige kostnadskutt, som blir levert tidligere enn lovet. Nå går det til og med bedre for «problembarnet» Danmark.


<p><b>BØRSJUBEL:</b> Telenors børskurs har frem til nå falt betydelig siden Sigve Brekke tok over som konsernsjef. Etter mandagens resultatpresentasjon får Brekke og Telenor-ledelsen tommelen opp. Her er Sigve Brekke (t.v.) avbildet sammen med finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup. </p>

BØRSJUBEL: Telenors børskurs har frem til nå falt betydelig siden Sigve Brekke tok over som konsernsjef. Etter mandagens resultatpresentasjon får Brekke og Telenor-ledelsen tommelen opp. Her er Sigve Brekke (t.v.) avbildet sammen med finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup. 

– Jeg er ikke mer optimistisk over konkurransesituasjonen i det danske markedet. Det er fortsatt veldig krevende. Men man kan ikke bare sitte å klage, vi må heller gjøre noe, sa konsernsjef Sigve Brekke om det danske markedet til forsamlingen som hadde møtt opp på telekonsernets hovedkontor fredag.

Der la selskapet frem tall som viste rekordhøye marginer i andre kvartal. Hvert eneste land i Telenor-familien kunne vise til høyere marginer i andre kvartal, inkludert Danmark. Der falt kostnadene med 100 millioner sammenlignet med samme tid i fjor, mens inntektene steg marginalt til 1,29 milliarder. Brutto driftsresultat steg 71 prosent til 234 millioner.

Aksjemarkedet jublet over tallene som Telenor-ledelsen la frem mandag. Mens Hovedindeksen på Oslo Børs var opp en snau prosent mandag formiddag, var Telenor-aksjen opp 8,6 prosent. Flere av analytikerne som var til stede på selskapets kvartalspresentasjon på Fornebu var åpenbart imponert over kostnadskuttene som selskapet kunne vise til.

Lavpriskonkurrent gikk konkurs

Danmark har vært en notorisk hodepine for Telenor, og selskapets planer om å fusjonere med Telia ble blankt avvist av EU for et par år siden. Nå er det imidlertid lystegn, og det var ikke bare driften internt som kunne vise til betydelige innsparinger. For selskapet opplevde også sin første inntektsvekst (organisk) siden 4. kvartal 2010, fortalte Brekke.

– Betyr det at du ser et taktskifte i det danske markedet?

– Det er ikke endringer i konkurransebildet, for konkurransen er like tøff. Men det er nok et taktskifte i måten vi klarer å forbedre lønnsomheten. Vi gjør egentlig to ting, vi gjør oss enda mer relevante for kundene, vi hadde nå både kundevekst (på tre prosent mot samme periode i fjor, journ.anm.) og vi sikret en fornyelse av en viktig offentlig avtale. Det andre er at effekten av det nye IT-systemet som kom på plass for en stund tilbake nå begynne å få effekt, sier Brekke til E24.

– Dere har bedret resultatene merkbart i Danmark med reduserte kostnader. Hvor mye mer er realistisk å få ut?

– Vi er fortsatt på et tidlig stadium, men vi ser tegn til bedring. Den første lavprisaktøren Tjeep har gått konkurs, og det er ikke lett for de små lavprisaktørene som enten har måttet svelge roamingkostnaden med de nye EU-reglene eller øke prisene. I tillegg har vi vunnet en offentlig kontrakt på nytt, men med et bedre prisnivå, sier Berit Svendsen, sjef for Telenor Norge og Skandinavia.

– I tillegg har vi kostnadsprogrammet. Vi har slitt med å vise at vi kan få det til fordi innkjøringen av det nye IT-systemet har tatt tid, men nå er det oppe. Og vi har klare  planer for hvor vi skal videre, legger hun til.

Svendsen sier også at de skal forenkle tilbudet ut til bedriftsmarkedet.

Forventer innspurt før jul

Mye av presentasjonen mandag gikk med til å forklare hvilke effektiviseringstiltak Telenor-ledelsen nå gjennomfører rundt i konsernet. Takket være de økte marginene og at de allerede har klart å realisere kostnadskutt på totalt 600 millioner i år (én milliard før man justerer for valutaeffekter), så er ledelsen nå så trygg på utviklingen at de mener de kan få til en bruttomargin (EBITDA) på 38–39 prosent, fremfor 37 som tidligere anslått.

– Vi prøver å skape et slankere og mer effektivt Telenor, sa Brekke, og viste til at de under kapitalmarkedsdagen i vinter mente de skulle klare å stanse kostnadsveksten i år og deretter få til en nedgang i 2018, 2019 og 2020.

– Vi fortsetter å si det samme for 2018 og 2019 og 2020, så vi leverer egentlig raskere enn det vi trodde, sa Telenor-sjefen.

Under presentasjonen var både nedbemanning og reduserte salgs- og distribusjonskostnader gjentagende tema. Selskapet har siden nyttår kvittet seg med 1.100 årsverk forskjellige steder i organisasjonen, og dette er et nivå vi kan forvente fremover, forklarte ledelsen.

323 årsverk har forsvunnet i Norge siden i fjor sommer.

Samtidig var Brekke og finansdirektør Jørgen Rostrup tydelige på at de ikke setter noen nedbemanningsmål, men at det vil skje etter hvert som man finner måter og forenkle eller effektivisere.

Pågangen på kundeservice er en illustrasjon på dette, der Telenor nedbemanner ettersom pågangen går ned. Med nye apper og enklere selvbetjeningsløsninger har pågangen gått ned med 15 prosent samlet sett og enda mer i Norge siden i fjor, ifølge selskapet selv.

– Vi er nok blitt flinkere til å gjøre ting på tvers. Før var de lokale markedene veldig forskjellige, men nå blir kundene likere og likere, og vi kan få til felles konsepter og løsninger på tvers, sa Brekke.

Finansdirektør Jørgen Rostrup forklarte at forbedringene er en kombinasjon av mange faktorer, og varslet at Telenor for hele 2017 vil se en reduksjon i kostnadene på en milliard. Rostrup varslet imidlertid at fremdriften vil være langt mindre i tredje kvartal og at det meste av de siste 400 millionene som gjenstår i innsparinger vil komme i fjerde kvartal.

En analytiker spurte om det skyldes det tradisjonelt høye mobilsalget inn mot jul, og at de reduserte salgs- og distribusjonskostnadene derfor vil gi gevinster da:

– Ja, det er delvis årsaken, men det er også en del initiativer som settes i gang i tredje kvartal som vi tror vil gi effekt fra fjerde kvartal, sa Rostrup og kom med en liten bønn til analytikeren om å ikke måle resultere med millimetermål kvartal for kvartal, men se utviklingen litt over tid.

Mister færre kunder enn før

Etter et kundefall på 11.000 abonnenter (postpaid) i første kvartal, reduserte Telenor fallet til 3.000 i andre kvartal.

Totalt mistet selskapet 19.000 kunder i Norge i andre kvartal, og det skyldes en fortsatt nedgang i antallet kontantkortkunder og andre typer SIM-kort, som mobilt bredbånd. Det er samtidig langt lavere enn de totalt 40.000 som forsvant i første kvartal. I fjor mistet Telenor 97.000 kunder, hvorav 66.000 var kontantkortkunder.

Etter starten av året var Telenor Norge-sjef Berit Svendsen åpenbart misfornøyd med tapet av abonnementskunder, men nå er dette altså langt mer stabilt.

– Så nå er vi veldig fornøyd, sier Svendsen.

Saken fortsetter under annonsen.

Selv om inntektene var stabile, økte brutto driftsresultat (EBITDA) fra 2,63 til 2,84 milliarder kroner i andre kvartal, mot samme periode i fjor. Inntekten per mobilbruker (ARPU) økte også fra 315 til 323 kroner i andre kvartal mot fjoråret, og fra 305 kroner i første kvartal. Økningen kommer ifølge Telenor-toppene ikke primært fordi de nå sitter igjen med mer "lukrative" kunder:
– Det kommer litt av kundemiksen, men det er ikke det som er driveren. Det er den underliggende trafikkveksten og oppsalg i abonnement, sier finansdirektør Kristin Muri Møller.
– Trafikken i 4G-nettet har nå økt 86 prosent siden i fjor, og 65 prosent på den totale nettrafikken. Dermed går 2G- og 3G-trafikken ned mens 4G vokser og tar over, sier Svendsen.

Ny modell

Etter at Telenor innførte en ny organisasjonsmodell, der Norge, Sverige og Danmark er blitt en gruppe som ledes av Berit Svendsen, har ledelsen i de tre landene gått sammen for å finne hvilke områder de kan samarbeide på for å bli mer effektive.

– Vi jobber veldig svensk og veldig langsiktig, så dette kan ikke måles helt kvartal for kvartal, men vi har tiltak på nett- og IT-siden, der vi ser på hvordan vi kan bruke de samme plattformene. I tillegg ser vi både konsernnivå og i Skandinavia hvordan vi kan redusere kostnadene på stab, sier Svendsen og fortsetter:

– På produktsiden mener jeg også det er mye å ta tak i. Vi har også begynt å jobbe samme på kundesiden, opp mot de kanalene og tjenestene vi tilbyr ut.

– Vil disse initiativene gi noen effekt for besparelsene konsernet har som mål å oppnå i år?

– Jeg tror ikke vi får så mange synergier i 2017 allerede, men Norge og Danmark har jo bidratt hver for seg med 300 millioner hittil i år, så det vil jeg si er et solid bidrag, sier Svendsen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå