Fagforeninger kan stanse Volkswagens Ducati-salg

Volkswagen-ledelsens forsøk på å slanke gigantkonsernet kan bli stanset.


<p><b>OPPKJØPT:</b> Volkswagen kjøpte den italienske motorsykkelprodusenten Ducati i 2012.</p>

OPPKJØPT: Volkswagen kjøpte den italienske motorsykkelprodusenten Ducati i 2012.

Konsernledelsen i den tyske bilgiganten Volkswagen kan være i ferd med å gå på et gedigent prestisjenederlag.

Etter et tiår med kraftig ekspansjon ønsker den nåværende konsernsjefen Matthias Mueller å strømlinjeforme konsernet.

Som en del av den planen har ledelsen satt i gang en prosess for å selge motorsykkelprodusenten Ducati som ble kjøpt i 2012 for 860 millioner euro.

Fem kjøpere

Volkswagen har nå en liste med fem interesserte kjøpere og har til hensikt å be om bindende bud innen utgangen av september, skriver Bloomberg som siterer kilder som er innsatt i saken.

De foreløpige budene verdsetter Ducati til så mye som 1,5 milliarder euro.

Men vedvarende motstand fra Volkswagens mektige fagforeninger og tvil hos bilgigantens to eierfamilier, Porsche og Piech, sår nå tvil om ledelsens planer, ifølge Bloombergs kilder.

– Påminnelse om maktbalansen

Fagforeningene er svært mektige i Volkswagen og har halvparten av de 20 plassene i selskapets styre. Porsche og Piech-familiene har fire plasser.

– Den blokkerende holdningen til selv små strategiske avgjørelser er nok en påminnelse om maktbalansen hos Europas største selskap og arbeidsgiver. Vi er fortsatt overbevist om at Volkswagen er for stort til å bli effektivt drevet, sier den London-baserte analytikeren Arndt Ellinghorst i Evercore til Bloomberg.

Volkswagen startet i 2007 en voldsom vekst gjennom en rekke oppkjøp.

Ekspansjon

I tillegg til Ducati ble blant annet lastebilprodusentene Scania og Man kjøpt opp. Volkswagen fikk også inn under seg divisjoner som produserer kraftverk og skipsmotorer.

Ekspansjonen førte til at antall fabrikker ble doblet til 120 og en stab som teller 627.000 ansatte, eller nesten det dobbelte av Toyota Motor Company.

Volkswagens mektige fagforeninger har tidligere vist at de mener alvor med sin motstand mot å slanke gigantkonsernet.

I 2006 ble lederen for Volkswagen-merket, Wolfgang Bernhard, tvunget ut av selskapet etter å ha havnet i en konflikt med fagforeninger om salg av selskapets bildelproduksjon.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå