«Et lite tastetrykk har satt Norge på verdenskartet»

Hele samfunnet er i sterk endring, der digitalisering og automatisering foregår i de fleste bransjer. For reiselivet har den digitale revolusjonen åpnet opp for et helt nytt turistmarked.


<p><b>AMBASSADØRER:</b> Hver turist som tar og deler bilder fra Norge, er med og markedsfører landet, skriver Kristin Krohn Devold. Her ser vi et av de mest populære - og spektakulære - turistmålene: Preikestolen ved Lysefjorden i Rogaland.</p>

AMBASSADØRER: Hver turist som tar og deler bilder fra Norge, er med og markedsfører landet, skriver Kristin Krohn Devold. Her ser vi et av de mest populære - og spektakulære - turistmålene: Preikestolen ved Lysefjorden i Rogaland.

Kristin Krohn Devold

Leder i NHO reiseliv. Hun har tidligere sittet på Stortinget for Høyre og var forsvarsminister i Bondevik II-regjeringen. Kom til NHO fra stillingen som leder for Den norske turistforening.

Det har skjedd et skifte hvor Norge som reisemål har vært mest populært blant våre naboland.

Nå er vi for alvor satt på verdenskartet med en særlig stor vekst av asiatiske reisende de siste årene.

Vi er i ferd med å bli et spennende turistland, og utviklingen skjer raskt.

Det er mange grunner til at vi har blitt et populært ferieland. Norge oppleves som et trygt reisemål. Vi har spektakulær natur, unike opplevelser og vi har verdier og en livsstil som oppleves som annerledes og eksotisk for folk fra andre kulturer. Og så er det ingen tvil om at vi har fått god hjelp av en svak krone de siste årene. Men den viktigste grunnen til den sterke turistveksten, er at vi har blitt et moderne land med høy digitaliseringsgrad og markedsinnovasjon i reiselivet.

Norske reiselivsbedrifter har virkelig lykkes i å nyttiggjøre seg den digitale revolusjonen. Helt på egen hånd finner kunden oss på nettet, enten de er fra Kina eller USA.

Nye digitale løsninger gjør det lettere for gjestene å booke, få informasjon og dele opplevelsene sine.

Bilder av Preikestolen, Lofoten og Trolltunga går verden rundt på sosiale medier. Nå har alle reisende blitt «markedsførere».

Bilder av Preikestolen, Lofoten og Trolltunga går verden rundt på sosiale medier. Nå har alle reisende blitt «markedsførere»

Digitale verktøy skaper reiselyst og et engasjement så verdifullt at mange reiselivsbedrifter ikke lenger trenger å bruke penger på tradisjonell markedsføring.

Digitaliseringen gjør det også lettere å vite hvem og hvor mange som kommer til oss.

Nylig kunne Telenor fortelle oss at de vil samle stordata som viser hvor mange turister som kommer til Norge, hvor de befinner seg og hvor de kommer fra. Det gjør de ved å finne ut hvor mange mobiltelefoner som er et sted og hvor mobiletelefonene kommer fra.

Dette er noe vi har ventet på lenge.

Nå kan stat og kommuner bedre planlegge og tilrettelegge for storinnrykk av turister.

Norge ligger langt fremme i bruken av smarttelefoner og apper, og vi har god 4G-tilgang. Det tilrettelegger for den moderne turist som har høye krav til digital tilgjengelighet. Men, selv om Norge har god, digital infrastruktur er det behov for økt utbygging av 4G over hele landet. Turistene er helt avhengig av nettdekning, for å kunne benytte det norske reiselivstilbudet – også der hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu!

 <p><b>POPULÆRT</b>: Selfie-turistene strømmer til Trolltunga i Tyssedal, som ligger i Odda kommune.</p>

POPULÆRT: Selfie-turistene strømmer til Trolltunga i Tyssedal, som ligger i Odda kommune.

Det er et offentlig ansvar å sikre god nettdekning over hele landet, og jeg tør påstå at det er like viktig som strøm og vann. Trolig må statlige midler inn for å sikre dekning på viktige reisemål, der det ikke er kommersielt lønnsomt for nettutbyggerne.

For reiselivet er digitalisering den fremste driveren for innovasjon og vekst, men det er ingen tvil om at det også byr på utfordringer.

De nye tjenestene i delingsøkonomien, som Airbnb, utfordrer det tradisjonelle hotellmarkedet med sine nye tilnærminger. Det er positivt på mange måter fordi gjesten får mer å velge i, som igjen gjør Norge mer interessant og tilgjengelig. Delekulturen stimulerer til at flere reiser og bruker norske opplevelser, transportmidler, spisesteder og uteliv.

Det er imidlertid noen grunnleggende spilleregler som må gjelde for alle markedsaktører. Blant annet går det på allmenne krav til skatt. Realiteten er at det som startet som en idealistisk og ikke-kommersiell «delingstanke», har blitt en kommersiell aktivitet.

Turistene er helt avhengig av nettdekning, for å kunne benytte det norske reiselivstilbudet – også der hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu!

Airbnb er i ferd med å bli verdens største hotellkjede der store, kommersielle utleiere har opptil flere leiligheter som de leier ut via Airbnbs plattform. De nye aktørene driver næringsvirksomhet i stor skala, derfor må myndighetene kreve og tilrettelegge for at de betaler skatt og rapporterer statistikk på lik linje med det etablerte næringslivet.

For det er ikke ny teknologi som driver veksten til Airbnb. I følge avisen Financial Times er det lavere utgifter til skatt som er grunnen til at Airbnb kan tilby sine gjester lavere priser enn hotellene. Avisen har beregnet at rundt en tredjedel av gjesterabatten kan tilskrives en lavere skatteregning. Det er en urimelig konkurransevridning mellom to aktører i samme marked.

Delingsøkonomiutvalget, som la frem sine anbefalinger til Siv Jensen i februar i år, har støttet NHOs krav om rapportering. Nå må myndighetene bruke høsten til å følge opp og levere raskt. Vi ønsker ikke et bymiljø der ingen kjenner naboen sin, og den unike tillitten vi har mellom innbyggerne her i Norge svekkes.

Det er helt klart at innovasjon fører med seg både utfordringer og muligheter. Å imøtekomme begge kan være en krevende balansegang. Norsk reiseliv skal ta en enda større del av det internasjonale turistmarkedet.

Digitalisering og bruk av teknologi er en vei å gå for å få det til, og delingsaktørene er en del av dette. Samtidig må vi ikke så tvil rundt de elementene det norske næringslivet er bygget opp under.

Det må være like spilleregler for alle markedsaktører, slik at vi også ivaretar velferdsstaten Norge.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå