Næringslivet kan løse klimakrisen

Grønn økonomi har et potensial for å gi Norge 75.000 nye jobber innen 2025. Næringslivet kan både løse klimakrisen og tjene penger.


<p><b>GRØNN VEKSTNÆRING:</b> Maritim sektor kan skape 15.000 grønne arbeidsplasser i årene som kommer. BCG har gjort en undersøkelse sammen med NHO som antyder et potensial på 75.000 nye jobber innen den grønne økonomien frem mot 2025.</p>

GRØNN VEKSTNÆRING: Maritim sektor kan skape 15.000 grønne arbeidsplasser i årene som kommer. BCG har gjort en undersøkelse sammen med NHO som antyder et potensial på 75.000 nye jobber innen den grønne økonomien frem mot 2025.

Øyvind Torpp

Seniorpartner og leder for BCGs Oslo-kontor

De siste årene har vært en klimapolitisk berg- og dalbane med Trumps uttrekking av Paris-avtalen som foreløpig lavmål. Næringslivet kan og må ta ansvar der politikerne fort kan bli for passive.

Grønne investeringer utvikler seg i en retning hvor de er lønnsomme uavhengig av subsidier og andre regulatoriske forhold. I mange tilfeller er grønn profitt ganske enkelt mer ressurseffektiv produksjon av varer og tjenester.

Næringslivsledere må identifisere hvilke grønne muligheter som

finnes innenfor deres forretningsmodell, eller som et mulig nytt forretningsområde. I samarbeid med NHO har BCG intervjuet 43 toppledere i norske virksomheter og gjennomført en spørreundersøkelse blant 800 ledere for å finne beste praksis på veien til grønn lønnsomhet.

Lest denne? Norge kan skape 75.000 grønne jobber de neste åtte årene

Resultatet fra vårt arbeid er lovende. To tredjedeler av større norske virksomheter ser etter muligheter i den grønne økonomien. Men kun en tredjedel kan rapportere om grønn profitt. Og svært få har enda skapt nye, grønne arbeidsplasser.

Uansett – grønne investeringer kan utvilsomt gi god lønnsomhet. Vår analyse peker på seks overordnende råd som kan hjelpe næringslivet å finne de rette mulighetene.

Næringslivet kan gjennom grønne investeringer både tjene mer penger og bidra til å løse klimakrisen

Grønn verdiskaping må være på topplederens agenda: Konkurransen om ressursene internt i et selskap er sterk, og uten støtte fra ledelsen reduseres sjansen for å finne lønnsomme grønne investeringer.

  1. Gjør bærekraft til en kjerneverdi: Yara har integrert bærekraft i forretningsmodellen, og har gjort innovasjoner som reduserer karbonavtrykket fra ammoniakkproduksjon globalt tilsvarende halvparten av Norges samlede utslipp.
  2. Søk nye partnerskap utenfor egen bedrift: Telenor har eksempelvis et pilotprosjekt der de deler big data med Ruter for å skape fremtidens offentlige transportsystem
  3. Grønn effektivitet handler om mer effektiv utnyttelse av ressursene. Alle slags utslipp er sløsing av ressurser.
  4. Reduser utslipp i produksjonen: Hydro måler eget karbonavtrykk, og har tatt store grep for å få ned utslippene fra aluminiumsproduksjonen. Det reduserer kostnadene, og gir konkurransefordel.
  5. Redesign produkter og tjenester: Orkla har som mål å redusere klimagassutslipp med 20 prosent, og innsatsfaktorer i produksjonen med 30 prosent innen 2020. Helt sentral står nye, innovative og mer miljøvennlige forpakninger av produktene
     <p><b>GRØNN ØKONOMI</b>: Ifølge BCG har den et potensial som kan gi Norge <a href="http://e24.no/naeringsliv/nhos-aarskonferanse/fersk-rapport-norge-kan-skape-75-000-groenne-jobber-innen-2025/23887160">75.000 nye jobber innen 2025</a>.</p>

    GRØNN ØKONOMI: Ifølge BCG har den et potensial som kan gi Norge 75.000 nye jobber innen 2025.

  6. Grønn vekst er det som skaper nye arbeidsplasser. Invester i innovasjon for å skape nye produkter, forretningsmodeller og treffe nye markeder.
  7. Innover egen forretningsmodell: En av Norges største matprodusenter, Nortura, ser utenfor eget kjernemarked i utnyttelsen av egne råvarer. Gjennom samarbeid med medisinske forskere har de tatt i bruk egghinner for å produsere bedre og mer lindrende sårplaster. Selv om produktet er på et tidlig stadium vil et vellykket produkt entre et marked på 6 milliarder amerikanske dollar.
  8. Bygg en portefølje av fokuserte eksperimenter: Vårt største sjømatselskap, Marine Harvest, samarbeider med en rekke mindre selskaper og forskere for å finne nye innovative produksjonsmetoder med mindre avtrykk på miljøet. Kombinasjonen av raske og nytenkende arbeidsmetoder i oppstartsselskaper og finansielle muskler i etablerte bedrifter gir konkurransefortrinn i markedet Politikerne har og tar ansvar for globale avtaler som begrenser global oppvarming. Men vi trenger ikke vente på dem. Næringslivet kan gjennom grønne investeringer både tjene mer penger og bidra til å løse klimakrisen.
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå