BAFTA-pris til norske spillutviklere

Norske DOS Studios stakk avgårde med pris for spillet Size DOES Matter under BAFTA Game Awards i London.

<p>VINNERE: F.V.: Silje Merethe Dahl, Nick La Rooy, Trond Kåre Fasteraune, prisutdeler Sophia George, Lars Øvre Andersen og Mattis Delerud.<br/></p>

VINNERE: F.V.: Silje Merethe Dahl, Nick La Rooy, Trond Kåre Fasteraune, prisutdeler Sophia George, Lars Øvre Andersen og Mattis Delerud.

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) er kanskje mest kjent for å dele ut priser innen film og TV, men siden 2004 har de også delt sin egen spillpris.

Onsdag gikk BAFTA Game Awards av stabelen i London.

De norske utviklerne i DOS Studios var det eneste norske innslaget i storbyen. De stakk til gjengjeld avgårde med førsteplassen i kategorien «Ones to Watch» for spillet «Size DOES Matter», i konkurranse med to andre spill.

DOS Studios består av Mattis Delerud, Lars Andersen, Silje Dahl, Trond Fasteraune og skotten Nick La Rooy, og har sitt utspring fra NITH i Oslo.

Lanseres snart

«Size DOES Matter» er et rytmebasert actionspill hvor du skal navigere deg gjennom et abstrakt landskap til musikk fra norske artister som Eirik Suhrke, Savant og Philter.

Utviklerne kaller det en blanding av Tetris og Guitar Hero, hvor du skal styre en liten bit gjennom forskjellige hindringer av forskjellige størrelser. Jo bedre biten passer med åpningen, desto mer poeng.

Se listen over alle vinnere her.

- Det føles veldig bra, sier Mattis Delerud dagen etter prisutdelingen. 

- Det gir oss den siste motivasjonsboosten vi trenger før lansering, og når det gjelder promotering så er det en stor mulighet for oss. Bare det å stå på scenen foran en samlet spillindustri og masse publikum er stort for oss.

Spillet er fortsatt ikke gitt ut.

- Planen er å gi ut spillet innen to måneder, med et forbehold om at det kan oppstå forsinkelser.

Size DOES Matter vant i fjor prisen for beste mobilspill under Norwegian Game Awards 2013.

DOS Studios vant i fjor høst konkurransen «Dare to Be Digital» i Skotland, etter først å ha vunnet en den nordiske delfinalen. Seieren der ga de også et stipend på 25.000 fra britiske Channel 4.

Utviklerne har også fått 100.000 kroner til utvikling av spillet fra Norsk filminstitutt.

Norsk spillbølge

- Jeg syns det er veldig hyggelig at et norsk team får denne anerkjennelsen. Det kommer litt fra intet, sier mangeårig spillanmelder i VG, Rune Fjeld Olsen.

- Spillet ser lovende ut. De har truffet bra med kombinasjonen musikk og engasjerende gameplay. Det er et rytmespill hvor musikk og gameplay smelter sammen til et. Det går veldig fort og du må nesten slutte å tenke for å klare spillet.

- Hva innebærer en slik pris?

- BAFTA har en relativ sterk standing internasjonalt, selv om de har et sterkt britisk fokus. Nå var kanskje ikke konkurransen sylskarp i denne kategorien, men prisen er et klapp på skulderen til et lovende team som har bra ting på gang.

Totalt ble det delt ut 17 priser i London.

Den store forhåndsfavoritten var «The Last of Us», som var nominert i ti forskjellige kategorier, endte opp med fem priser inkludert prisen for beste spill og beste action-spill.

Det omstridte spillet Grand Theft Auto V stakk av med tre priser, det samme som papirspillet Tearaway.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå