Lydboktjenesten vokser: – Før smarttelefonen kom, gikk det ikke bra

Strømming av film, musikk og tv-serier har tatt av. Nå vokser også strømmingen av lydbøker.


<p><b>PÅ TOPPEN:</b> Jonas Tellander på toppen i morselskapet Storytel i Sverige. Tidligere i år kjøpte han selv aksjer i selskapet, som gjør at han er selskapets nest største eier med en andel på 10,3 prosent av aksjene.</p>

PÅ TOPPEN: Jonas Tellander på toppen i morselskapet Storytel i Sverige. Tidligere i år kjøpte han selv aksjer i selskapet, som gjør at han er selskapets nest største eier med en andel på 10,3 prosent av aksjene.

– Slik jeg opplever det, har det alltid vært stor interesse for lydbøker i Norge. Det er smarttelefonen som gjør at det er annerledes nå, sier Håkon Havik, daglig leder i Storytel i Norge.

Han har jobbet med lydbøker i 15 år. I 2008 jobbet han med et lydbokprosjekt i samarbeid med den norske musikkstrømmetjenesten Wimp, og tjenesten Ordflyt ble skapt. Da det ble snakk om å selge Wimp ut av Schibsted, fant Havik en ny samarbeidspartner for prosjektet – svenske Storytel. Nå er aksjene i det norske selskapene delt jevne mellom eierne Storytel AG Og Cappelen Damm.

Mest hjemme

Denne uken forteller Storytel at de internasjonalt i gjennomsnitt hadde 503.900 betalende abonnenter i tredje kvartal i år, på forhånd hadde de forventet en vekst til 496.000 abonnenter.

Det betyr at de har fått gjennomsnittlig 162.400 nye abonnenter det siste året.

Det svenske selskapet tjener fremdeles mest i hjemlandet, der strømmeinntektene var på 113,7 millioner svenske kroner, mens inntektene i andre land til sammen var på 84,2 millioner svenske kroner, som tilsvarer 82,34 millioner norske kroner.

Det er mye vekst i andre land, som nå står for 42,5 prosent av inntektene, sammenlignet med 36 prosent for ett år siden.

Tjenesten er lansert i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Russland og Nederland. Det er Sverige, Norge og Danmark inntektene hovedsakelig strømmer inn.

I Norge

Veksten kan man også se i regnskapet til Storytel Norge. Inntektene i 2015 kom på like over 19,83 millioner kroner, mens regnskapet for 2016 viser inntekter på 50,97 millioner kroner. Dermed gikk også årsresultatet fra minus 3,45 millioner kroner til pluss 1,9 millioner kroner.

– Da selskapet startet opp i Sverige, før smarttelefonen ble populær, så gikk det ikke bra. Men etter utbredelsen av smarttelefoner har det raskt gått bedre, sier Havik.

Storytel startet opp i Sverige i 2005, tre år før Spotify ble lansert. Storytel Norge ble etablert i 2014, og har den siste tiden også hatt en massiv markedsføringskampanje.

I september ble det kjent at Storytel i Sverige hentet nye 200 millioner svenske kroner, for å fyre opp under veksten, ifølge Dagens Industri. Da var det over 40 investorer som la penger i potten, blant annet Handelsbanken Fonder og Swedbank Robur.

Prispress

Det har også kommet flere nye aktører på det norske markedet, blant annet Lydbokforlagets abonnementstjeneste Fabel.

– Det er jo også en trend med podkaster nå. Det er fra mobilen det skjer. For en stund tilbake trodde mange i bokbransjen at folk ville begynne å lese bøker på iPad. Men nå ser vi at folk fremdeles foretrekker mobilen. Det er en trend internasjonalt, sier Havik.

Det har vært et stort press på aktørene for å holde priser på abonnement på film-, tv- og musikktjenester lave. Det har igjen ført til misnøye med hvor mye, eller lite, som har gått videre til dem som har skapt det folk underholdes av.

 <p><b>LYDBOKSJEF:</b> Håkon Havik er daglig leder for Storytel Norge.</p>

LYDBOKSJEF: Håkon Havik er daglig leder for Storytel Norge.

– Vårt produkt koster mye å produsere, og opphavsmennene og -kvinnene har krav på anstendige honorarer. Vi har høyere pris enn Spotify og Netflix, og det opplever vi et er en tilvenningssak for forbrukere, sier Havik.

Norsk innhold

I Norge koster et abonnement på Storytel 199 kroner i måneden.

– Det er en utfordring at tjenesten er dyrere i Norge enn andre land. Men man betaler for norsk innhold, og forfatterne skal ha sin lønn, sier Havik.

Han mener at deres modell gir mer til opphavsmenn og -kvinner.

– På Spotify kan hver sang vare i om lag tre minutter, og du kan høre på hundrevis av sanger i løpet av en måned. Da skal de 99 kronene du betaler fordeles på ekstremt mange. Men bøkene kan vare imellom 15 og 30 timer, og da blir det større andeler, sier Havik.

Han forteller at avtalen med Forfatterforeningen gjør at inntektene til forfatterne er sammenlignbare med inntektene de får for salg av pocketbøker.

– Du finner heller ikke de nyeste bøkene i Storytel. Det kan noen bli frustrert over, men om vi skulle hatt dem, måtte vi ha doblet abonnementsprisen, eller lagt til enda mer, sier Havik.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå