Bekymret for nye Vipps-problemer

Da Grorud skole i Oslo for første gang tok i bruk tjenesten på 17. mai-arrangementet i fjor, fungerte Vipps bare halvparten av gangene noen skulle betale.


<p><b>TOK I BRUK VIPPS:</b> Ved Grorud skole i Oslo tok de for første gang i bruk Vipps på 17. mai-arrangementet i fjor. Fordi de hadde annonsert det på forhånd, var det få som hadde med seg kontanter.</p>

TOK I BRUK VIPPS: Ved Grorud skole i Oslo tok de for første gang i bruk Vipps på 17. mai-arrangementet i fjor. Fordi de hadde annonsert det på forhånd, var det få som hadde med seg kontanter.

Vipps har blitt en vanlig betalingsløsning på skolearrangementer.

Ved Grorud skole i Oslo tok de for første gang i bruk DNBs betalingstjeneste Vipps til 17. mai-arrangementet i fjor.

Hensikten var å redusere mengden kontanter og gjøre det enkelt å betale i alle boder.

Så enkelt ble det imidlertid ikke.

Omtrent halvparten av gangene man prøvde å betale, fikk brukeren feilmelding fra Vipps, forteller Øydis Castberg i Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) ved Grorud skole.

Da de i etterkant av arrangementet skulle se hvor mange som hadde betalt med Vipps, ble de overrasket over hvor få det var.

– Folk måtte prøve flere ganger, og noen ganger gikk det plutselig, mens andre ga opp og ikke fikk kjøpt det de ønsket. Ettersom vi hadde reklamert for Vipps på forhånd var det dessuten mange som ikke hadde med seg kontanter, sier Castberg.

 <p><b>SKUFFET:</b> Øydis Castberg i Foreldrenes arbeidsutvalg ved Grorud skole i Oslo.</p>

SKUFFET: Øydis Castberg i Foreldrenes arbeidsutvalg ved Grorud skole i Oslo.

I forkant av arrangementet vurderte skolen også det som da var Sparebank1s tjeneste mCash, men valget falt på Vipps. mCash har nå blitt en del av Vipps etter at over 100 banker, deriblant Sparebank1, tidligere i vinter gikk inn på eiersiden i Vipps sammen med DNB.

– Vipps går høyt ut for å få frivillige organisasjoner som FAU som kunder, og da forventer vi jo at tjenesten fungerer. Så vi ble litt skuffet da vi opplevde så store vanskeligheter med betalingstjenesten.

Etterspør mer informasjon

Castberg etterspør også mer informasjon fra Vipps dersom problemer som dette oppstår. Hun påpeker at frivillige organisasjoner, som FAU, er for bedriftskunder å regne. Hun forteller at skolen senere på våren satte opp en kunstutstilling hvor de også tok i bruk Vipps. Da var imidlertid hele tjenesten nede.

– Én ting er at Vipps ikke fungerer når man skal betale en venn. Da kan man løse det seg imellom og betale senere. Det blir verre når man skal betale noe på et arrangement og det ikke fungerer. Da kan man ikke bare betale senere, sier Castberg.

Ved Grorud skole planlegger de å ta i bruk Vipps på 17. mai også i år.

– I utgangspunktet er Vipps en svært god løsning for et arrangement som dette. Vi slipper å håndtere store mengder kontanter, og fungerer det, er det en ypperlig tjeneste for oss å bruke, sier hun.

Hadde tekniske problemer

E24 har de siste månedene skrevet gjentatte ganger om nedetid i DNBs nettbank og problemer med Vipps-tjenesten.

Ifølge pressekontakt Vidar Korsberg Dalsbø i Vipps, var det tekniske problemer på 17. mai i fjor som gjorde at Vipps ikke fungerte optimalt. De fikk i løpet av dagen inn meldinger om at Vipps gikk tregt noen steder, forteller han.

– Det er vi de første til å beklage, og vi har gjort mye for å gjøre våre systemer mer robuste slik at vi kan ta imot den store 17. mai-trafikken som vi forventer vil komme, sier Dalsbø.

Han opplyser at Vipps' kundeservice er åpen hele døgnet alle dager, men at det vil være utfordringer med å kunne svare på alle henvendelser på en helligdag – særlig om mange ringer inn samtidig.

– Vi legger stor vekt på å informere i våre andre kanaler, som for eksempel Facebook, våre websider og gjennom media, sier Dalsbø.

I fjor på 17. mai hadde Vipps 124.000 transaksjoner totalt. Fredag 12. mai i år ble det satt ny transaksjonsrekort med vel 360.000 transaksjoner. Denne regner Vipps med å slå allerede på 17. mai i år.

– Det er fordi Vipps er den enkleste måten å betale brus og is med på alle 17. mai-arrangementene landet rundt, sier Dalsbø.

Umulig å gardere seg mot tekniske problemer

FAU og andre frivillige organisasjoner er viktige kunder for DNB og Vipps, understreker Dalsbø. De ser alvorlig på tilbakemeldinger som denne fra FAU ved Grorud skole.

Nå har de gjort noen grep med tjenesten siden i fjor og håper den vil fungere som den skal under årets 17. mai-feiring. Blant annet har de gjort Vipps mer robust for stabil drift.

– Det er naturligvis umulig å gardere seg mot tekniske problemer, men nå har vi fått ett år på oss til å finpusse og videreutvikle tjenesten. Vipps har fungert veldig bra til denne type arrangementer, og vi både håper og tror at det vil gjøre det også på 17. mai. Vi har i alle fall gjort det vi kan for at det ikke skal oppstå problemer – det kan alle brukerne være trygge på, sier Dalsbø.

Han forteller at Vipps det siste året har fungert svært godt på slike typer arrangementer.

– Vipps har så å si blitt standardbetalingsløsningen for kiosksalg på turnering og kjøp og salg av varer hos lag og foreninger, og vi får heller ikke mange tilbakemeldinger om problemer, sier han.

– Heller tvert om, mange lag og bedrifter gir tilbakemelding om økt salg og at det har blitt mye enklere for både kjøper og selger.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå