- Facebook er ikke kult lenger

Tenåringene vil ikke være venner med mamma på Facebook og flykter til andre sosiale medieplatformer.

<p><b>FLYKTER FRA FACEBOOK:</b> Sosiale medieeksperter mener at Facebook allerede er dødt i aldersgruppen 16-18 år. </p>

FLYKTER FRA FACEBOOK: Sosiale medieeksperter mener at Facebook allerede er dødt i aldersgruppen 16-18 år. 

- Facebook er ikke kult lenger, hevder professor Daniel Miller fra University College London. Han er en av forskerne bak undersøkelsen Global Social Media Impact Study.

Den nye undersøkelsen viser at Facebook er så godt som dødt i gruppen 16-18 år. De har undersøkt bruken av sosiale medier i åtte EU-land, ifølge The Guardian. Blant konklusjonene er, kanskje ikke så overrasket, at de unge synes det er ukult når mamma legger dem til på Facebook.

-Facebook er ikke bare på vei ned, det er så godt som dødt og begravet, skriver en av forskerne, Daniel Miller fra University College London.

- For de meste er de flaue over å i det hele tatt ha noe med det å gjøre. Før var foreldrene som var bekymret for at barna var på Facebook, nå sier barna at det er foreldrene som tvinger dem til å være med der og legge ut ting om livet sitt.

Undersøkelsen viser også at de unge i liten grad bryr seg om privat informasjon deles eller gjøres tilgjengelig for kommersiell bruk. 

- Kjedelig

Konserndirektør i Schibsted, Tina Stiegler, vakte like før jul oppsikt da hun i Dagens Næringslivs spalte angående medielederes syn på den digitale transformasjonen spådde Facebooks død om ti år.

<p><b>TROR FACEBOOK DØR:</b> Schibsted-direktør Tina Stiegler FOTO : RICHARD ERIKSEN</p>

TROR FACEBOOK DØR: Schibsted-direktør Tina Stiegler FOTO : RICHARD ERIKSEN

- Alle sosiale medier av denne typen går gjennom en livssyklus med vekst, dominans og fall. Jeg tror Facebook også har en slik kurve - det tar bare lengre tid. Før var Facebook gøy. Nå synes jeg det er kjedelig, uttalte hun til Dagens Næringsliv.

Overfor E24 presiserer hun at det er svært vanskelig å forutsi fremtiden så langt frem i tid.

- Men så langt har det vært slik at alle nettsamfunn har fulgt denne kurven som etterhvert har endt med fallende antall brukere, forteller hun, og viser til blant annet Myspace. 

E24 har tidligere skrevet at de yngste tenåringene foretrekker å holde kontakt med venner og kjente gjennom andre og nyere sosiale nettverk som Twitter, Snapchat og Instagram.

Finanssjef, David Ebersman, i Facebook innrømmet i november at det er en nedgang i brukermassene, spesielt blant unge.

- Om vi ser tilbake ti år i tid var sosiale medier helt annerledes enn i dag. Dette illustrerer bare hvor fort ting endrer seg i den digitale verden. Nettopp derfor kan svært mye skje i løpet av de ti neste årene, mener Stiegler.

- For at Facebook eventuelt skal overleve om ti år, må nettverket endre seg kraftig. Slik Facebook er i dag tror jeg sjansen er stor for at andre aktører vil overta, sier hun.

Stieglers utsagn er det derimot ikke alle som er helt enige i.

Riv ruskende feil, mener eksperter på sosiale medier E24 har snakket med.

- Facebook forsvinner ikke

Rådgiver Ida Aalen i dataprogramvare- og utviklingsselskapet Netlife Research mener det er lite som tyder på at Facebook er borte om ti år.

<p><b>DEN NYE TELEFONKATALOGEN:</b> Netlife Research-rådgiver, Ida Aalen, mener det er lite sannsynlig at Facebook forsvinner.<br/></p>

DEN NYE TELEFONKATALOGEN: Netlife Research-rådgiver, Ida Aalen, mener det er lite sannsynlig at Facebook forsvinner.

- Det er veldig vanskelig å skulle utkonkurrere Facebook. Mange oppfatter Facebook som kjedelig og unge bruker det mindre enn før. Samtidig har Facebook blitt en svært viktig del av folks liv. Plattformen har på mange måter tatt plassen til telefonkatalogen eller adresseboken, forteller hun til E24.

- Har en rolle i folks liv

Aalan mener det er nettopp Facebooks størrelse som gjør det lite sannsynlig at samfunnet vil dø ut.

- Når 70 til 80 prosent av befolkningen her i landet bruker Facebook, er det lite som tilsier at nettsamfunnet vil forsvinne, uansett om noe av innholdet blir kjedelig i lengden, sier hun.

- Om Facebook fortsetter å tiltrekke seg flere brukere avhenger selvfølgelig av at selskapet fortsetter med innovasjon og utvikling. Samtidig, om man snur problemstillingen på hodet, hvorfor skal folk slutte å bruke Facebook, spør hun retorisk.

<p><b>UNIK POSISJON:</b> Øyvind Solstad mener Facebook er for stort til å dø ut om ti år.<br/></p>

UNIK POSISJON: Øyvind Solstad mener Facebook er for stort til å dø ut om ti år.

- Det er ikke mange som vil slutte med Facebook siden nettsamfunnet har fått en så stor rolle i folks liv.

- Ikke alle ting går i sykluser

Aalens lyse utsikter for Facebook støttes også av VGs sjef for brukerinvolvering og sosiale medier, Øyvind Solstad.

- Jeg er helt uenig i at Facebook er dødt om ti år, sier han til E24. 

Han mener Facebook er i en unik posisjon og understreker at verden aldri før har sett et tilsvarende sosialt nettverk.

- Andre sosiale nettverk er ikke i nærheten av Facebooks størrelse. Facebook kan ikke sammenlignes med Myspace og Nettby, fordi det er så enormt mye større. I tillegg benyttes Facebook i stor grad til å koble sammen forskjellige brukerplattformer, noe som setter Facebook i en unik posisjon, sier han.

E24 er gjennom VG eid av Schibsted. Flere ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted. Stiegler var tidligere styremedlem i E24.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå