Vi er blitt mindre «personlige» på Facebook

Facebook-brukere deler færre statuser med personlig informasjon i nettsamfunnet. Det bekymrer ledelsen, ifølge en lekket rapport.


<p><b>VIL AT FOLK SKAL BLI MER PERSONLIGE:</b> Facebooks Mark Zuckerberg åpnet Facebook for allmenheten i 2006. De siste ti årene har venneskaren til brukerne økt, og villigheten til å dele personlig informasjon er mindre. Zuckerberg selv deler ofte personlig informasjon, som den nylige familieforøkelsen, på Facebook.</p>

VIL AT FOLK SKAL BLI MER PERSONLIGE: Facebooks Mark Zuckerberg åpnet Facebook for allmenheten i 2006. De siste ti årene har venneskaren til brukerne økt, og villigheten til å dele personlig informasjon er mindre. Zuckerberg selv deler ofte personlig informasjon, som den nylige familieforøkelsen, på Facebook.

Facebook har nå 1,6 milliarder brukere over hele verden, og det har aldri blitt delt mer i nettsamfunnet. 

Ledelsen, med Mark Zuckerberg i spissen, er imidlertid dypt bekymret for at Facebook er i ferd med å bli mindre relevant for brukerne.

Årsaken til uroen er en intern rapport, lekket til tech-nettavisen the Information, som viser at folk deler færre personlig statusoppdateringer.

Medieviter Ida Aalen.
Medieviter Ida Aalen.

For mange perifere venner

Fra midten av 2014 til midten av 2015 falt deling av slike statuser med 21 prosent.

Det pekes på flere årsaker til at folk deler mindre innhold av personlig karakter, ifølge rapporten.

For det første har brukerne i gjennomsnitt flere venner enn tidligere, noe som gjør det mindre komfortabelt å dele personlig informasjon.

– Det er helt naturlig når folk får flere venner på Facebook. Det er ikke så skummelt å si at man er bakfull om alle vennene er studenter som også var på fylla i går, slik det gjerne var i 2007, sier rådgiver i Netlife Research og medieviter, Ida Aalen, til E24.

For når både sjefen og ekssvigermor er i vennelisten, får man et tykkere filter for hva man anser delingsverdig.

– Folk selvsensurer mer, sier Aalen.

Brukerne trekker dermed mot mer intime sosiale tjenester ved siden av Facebook. Disse kjennetegnes av at man deler informasjon med færre mottagere. Det gjelder for eksempel bilde- og meldingsdelingstjenesten Snapchat eller meldingstjenesten WhatsApp. Sistnevnte eies av Facebook, men selskapet har ennå ikke funnet en inntjeningsmodell til applikasjonen.

– Mindre interessant å bruke Facebook

Nedgangen i antall delinger av private karakter skal være årsaken til at Facebook har mast på brukerne om å dele personlig informasjon.

Du har kanskje lagt merke til at Facebook ber deg gratulerer din far på farsdagen, eller at Facebook ber deg takke vennene for oppmerksomhet i anledning fødselsdag.

I tillegg blir man med jevne mellomrom påminnet hvor lenge man har vært venn med andre brukere, eller hva som skjedd akkurat denne dagen for fire år siden, i håp om at brukeren skal dele de personlige minnene.

Det er et forsøk på å snu den nedgående spiralen.

Facebook er nemlig ikke like attraktivt for brukerne dersom bare nyhetsartikler, reklame og billedtagging dukker opp i nyhetsfeeden, indikerer rapporten.

– Hvis folk slutter å dele, blir det nødvendigvis mindre interessant å bruke Facebook. Så det er en helt naturlig reaksjon fra Facebook, sier Aalen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå