Forbrukerrådet med leseaksjon mot appvilkår

Det har blitt praktisk talt umulig for forbrukerne å sette seg inn i vilkårene for digitale tjenester, mener forbrukermyndighetene. Det neste døgnet skal de streame opplesning av vilkårene for 33 vanlige apper.

Forbrukerrådet har kastet seg på «minutt for minutt»-bølgen, og begynte klokken ni tirsdag å streame en opplesning som etter planen kommer til å vare over 24 timer. Hva som skal leses opp?

Vilkår og personvernerklæringer til 33 apper, som er det en gjennomsnittlig nordmann har på mobilen sin. Til sammen utgjør disse vilkårene mer enn 250.000 ord.

Forbrukerrådet ønsker med denne døgnlange opplesingen å sette søkelyset på at det praktisk talt har blitt umulig for forbrukerne å sette seg inn i vilkårene for digitale tjenester.

For mange og for vanskelige vilkår

– Det er en skikkelig god oppslutning rundt dette prosjektet, noe som viser at det er en bred enighet om at det må bli langt lettere for forbrukere å sette seg inn i vilkårene enn det er i dag, sier fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad til E24.

Blant oppleserne de har fått med seg, er nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, leder i Venstre, Trine Skei Grande, direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon og forbrukerombud Gry Nergård.

Myrstad understreker at de ikke oppfordrer forbrukerne til å lese gjennom alle vilkårene, rett og slett fordi omfanget er altfor stort og at det også er for vanskelig for en gjennomsnittlig forbruker å forstå det juridiske innholdet.

– Mange bryter loven

 <p>Fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad.</p>

Fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad.

– Vi ønsker likevel ikke at folk skal være redde for å bruke digitale tjenester. Her er det selskapene som må ordne opp. I Norge er vi så heldige at vi også har Forbrukerombudet og Datatilsynet til å ta opp kampen med selskapene, men så heldige er ikke forbrukerne i alle land, påpeker Myrstad.

– Er det et problem at det er mange internasjonale selskaper som står bak appene, og at de dermed forholder seg til andre lover enn de norske?

– Vi har dessverre oppdaget at mange bryter både norsk og europeisk lov, og noe av problemet er nettopp at mange av selskapene forholder seg til lover utenfor EU. Men vi mener at apper med millioner av brukere i Europa, må forholde seg til lovene her, sier Myrstad.

Han forteller at kampanjen deres nå har fått stor internasjonal oppmerksomhet, og at blant annet det nederlandske forbrukerrådet også streamer tirsdagens opplesning.

Forbrukerrådet har også gjennomført en teknisk undersøkelse av til sammen tyve apper, og i april presenterte de disse resultatene for Europaparlamentet.

Apple og Runkeeper endret vilkår etter klager

– Vi har for øvrig også sett at det faktisk betyr noe at norske forbrukermyndigheter tar tak i problemer med apper fra store internasjonale selskaper, sier Myrstad.

Han viser blant annet til at de klagde inn Apples iClouds personvernvilkår i 2014, og dermed fikk Apple til å endre vilkårene sine som følge av dette.

De har også fått sjekkeappen Tinder til å endre sine vilkår, etter at de klagde dem inn for Forbrukerombudet i mars i år.

Videre har minst halvparten av de tyve appene Forbrukerrådet undersøkte, endret vilkårene sine globalt.

– Vi klagde også inn løpeappen Runkeeper for å lekke informasjon om hvor brukerne befant seg. Etter tre dager gikk toppsjefen der ut og sa at han ville endre vilkårene for 45 millioner brukere, forteller Myrstad, og fortsetter:

– Slike eksempler viser at vi forbrukere har litt makt vi også, og at selskapene ikke bare kan gjøre hva de vil. Men det forventes fortsatt altfor mye av forbrukerne, avslutter Myrstad.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå